name | autoweek.cz

Bezprecedentní zvyšování nákladů dusí české autodopravce

Bezprecedentní zvyšování nákladů dusí české autodopravce

09.05.2022 | | Tiskové zprávy

Sdružení ČESMAD Bohemia o vlivu zvyšujících se nákladů na české autodopravce.
ČESMAD Bohemia dlouhodobě publikuje čtvrtletní index nákladů v silniční dopravě (https://www.indexcesmad.cz/ ). Náklady v kamionové dopravě vzrostly v 1. čtvrtletí o 5,86 %, ve vnitrostátní dopravě o 7,13 %.
 
Obdobně se náklady zvyšovaly už v poslední čtvrtině loňského roku a kvůli extrémnímu růstu ceny nafty, vysoké inflaci a úrokovým sazbám očekáváme další výrazný skok v nákladech v aktuálním čtvrtletí. Zvyšující se náklady se dopravcům nedaří zcela promítat do cen pro zákazníky. To dokládají i aktuální výsledky v Barometru nákladní dopravy (https://info.odoprave.cz/barometr-nakladni-dopravy).
 
Dopravci vždy odpovídají na otázku, zda dosáhli v posledním čtvrtletí zisk, jestli očekávají zisk v probíhajícím čtvrtletí a jak vidí zakázky na půl roku dopředu. Nové vydání barometru ukazuje, že v mezinárodní dopravě nedosáhla v 1. čtvrtletí na zisk více než polovina dopravců, ve vnitrostátní to byly dokonce dvě třetiny. Pouze 43 % mezinárodních dopravců věří v úspěch v tomto čtvrtletí a jen 33 % vnitrostátních dopravců očekává zisk. To je o 8 % méně než před třemi měsíci. 
 
Stojí za tím především fakt, že čtvrtina dopravců zatím téměř vůbec neuspěla v přenášení zvýšených nákladů do konečných cen. Po dvou měsících od ruské agrese jen necelých 20 % dopravců ceny zvýšilo odpovídajícím způsobem, dalších 30 % alespoň u tří čtvrtin svých zakázek. O 11 % se zhoršil i výhled na budoucí objemy zakázek, téměř 40 % dopravců v MKD se obává, že v příštím půlroce bude bojovat o zakázky nebo vidí určitý útlum v produkci či obchodní činnosti u svých zákazníků.
 
Proto není divu, že 22 % respondentů zvažuje kvůli aktuální situaci na trhu a vysokým cenám vstupů ukončení podnikání v dopravě. Dalších téměř 6 % toto zvažuje z jiných důvodů. To je alarmující situace. Stát má ročně na daních, odvodech a poplatcích z jednoho českého kamionu 800 000 korun. Pokud dopravce skončí a nahradí jej zahraniční konkurent, dostane stát jen 70 000 korun za mýto.
 
I proto je třeba, aby vláda dotáhla v parlamentu snížení spotřební daně z nafty o 1,50 Kč/l s tím, že toto opatření nebude pro dopravce jen na 4 měsíce, ale nastálo. Dále by měla vláda vytvořit tlak na snížení marží ve výrobě a distribuci PHM a také nabídnout dopravcům i přímou podporu, která by jim pomohla aspoň zčásti krýt ztráty způsobené bezprecedentním růstem cen nafty a CNG.
 
Martin Felix, ČESMAD Bohemia