name | autoweek.cz

Opel Grandland X jako plug-in hybrid

Opel Grandland X jako plug-in hybrid

14.05.2019 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Opel představil plug-in hybridní variantu s pohonem všech kol u svého kompaktního SUV. Grandland X Hybrid4 kombinuje výkon zážehového motoru 1,6 Turbo s dvojicí elektromotorů pro systémový výkon 221 kW (300 k).
Grandland X Hybrid4 představuje předvoj nové generace elektrifikovaných vozů značky. Opel bude do roku 2024 nabízet elektrickou verzi v každé modelové řadě. V nejbližších 20 měsících uvede na trh čtyři verze nových modelů s plně elektrickým pohonem.  Dalším krokem na této cestě bude uvedení plně elektrické verze modelu Corsa nové generace, která se na trhu objeví ještě letos. Následovat budou Zafira Life, Vivaro nové generace v užitkové verzi a nástupce modelu Mokka X. Elektromobil Ampera-e z produkce GM zatím zůstává v nabídce na vybraných trzích.
 
Turbodmychadlem přeplňovaný zážehový čtyřválec 1,6 l s přímým vstřikováním paliva disponuje výkonem 147 kW (200 k) a je speciálně upravený pro hybridní systém pohonu. Dva trakční elektromotory mají výkon 80 kW (109 k). Jeden je vpředu integrovaný do osmistupňové automatické převodovky. Druhý je spolu s invertorem a diferenciálem integrovaný do modulu zadní nápravy. Díky tomu mohou být poháněna všechna kola.
 
Li-ion vysokonapěťový (300 V) akumulátor má kapacitu 13,2 kWh. Je umístěn pod zadními sedadly, takže neubírá z vnitřního prostoru pro cestující ani zavazadla. Při použití nástěnné nabíječky (wallboxu) o výkonu 7,4 kW se zcela nabije za 1 hodinu a 50 minut.
 
Spalovací motor vůz pohání ve střední a vyšší rychlosti. Elektromotory zajišťují krátkodobý pohon pro pomalejší jízdu. Při jízdě čistě na elektřinu je dojezd až 50 km (podle WLTP). Volit se dá ze čtyř jízdních režimů. Pro městský provoz lze přepnout do elektrického režimu. Hybridní režim automaticky volí nejhospodárnější způsob jízdy. Pro nejlepší záběrové schopnosti na jakémkoliv povrchu se aktivuje pohon všech kol, který využívá elektrifikovanou zadní nápravu. Čtvrtý je režim sportovní. Předběžně určená hodnota spotřeby paliva podle WLTP je 2,2 l/100 km (tzn. emise CO2 49 g/km).
 
Nový Grandland X Hybrid4 je vybavený brzdovou soustavou s funkcí rekuperace, která při zpomalování a brzdění přeměňuje kinetickou energii na elektrickou. Elektromotor při zpomalování a brzdění pracuje jako generátor dobíjející akumulátor. Řidič může přepínačem měnit režim rekuperace.  V režimu Regeneration on Demand se dosáhne maximálně intenzivní rekuperace a v běžném provozu vůz zcela zastaví. Rekuperace prodlužuje dojezd až o 10 %.
 
Majitel Grandlandu X Hybrid4 může využívat služby mobility koncernu PSA Free2Move zahrnující nabíjecí kartu, která umožňuje přístup k více než 85 000 nabíjecím stanicím v Evropě, a plánovač cest, který doporučí nejvhodnější trasu při zohlednění aktuálního dojezdu a umístění nabíjecích stanic podél trasy. On-line navigace infotainmentu Navi 5.0 IntelliLink umožňuje vyhledávání optimální trasy a navádění ke zvoleným nabíjecím stanicím.
 
Nové telematické služby Opel Connect zahrnují funkce jako je např. navigace s dopravnými informacemi v reálném čase, kontrola stavu vozu pomocí aplikace a přímé spojení s dispečinkem asistenční resp. záchranné služby s funkcí nouzového volání.
 
První plug-in hybrid značky Opel si budou již brzy moci objednávat i zákazníci v ČR, první objednané vozy dorazí začátkem roku 2020.