name | autoweek.cz

Nový Mercedes-Benz třídy A
22.05.2018 | Vladimír Rybecký | Nové modely
Mercedes-Benz uvedl na trh čtvrtou generaci kompaktního modelu třídy A s interním označením W177. Přichází s revolučním řešením interiéru s multimediálním systémem MBUX a bezpečnostními systémy na úrovni exkluzivní třídy S.
Nový Mercedes-Benz třídy A navazuje vzhledem i celkovým konceptem na předchozí generaci W176, tedy elegantní klasický hatchback, a nikoliv na první dvě generace s vysokou stavbou a dvojitou sendvičovou podlahou.
Vynikající aerodynamika a praktičnost
Nová třída A je proti 3. generaci trochu nižší a působí ještě dynamičtěji s vynikající aerodynamikou (cx=0,25). Je delší o 120 mm (4419 mm) s prodlouženým rozvorem o 30 mm na 2729 mm.
Ještě víc se její design snaží působit na emoce a přitom je současně i praktičtější - poskytuje víc místa v rozhodujících partiích, především na zadních sedadlech, kam se také usnadnilo nastupování, a větším zavazadlovým prostorem (370 l) s větším vstupním otvorem pro jeho lepší využití. Zúžené sloupky navíc zlepšují výhled z vozu (celkový úhel výhledu se zvětšil o 10 %).
Revoluce v interiéru
Nejvýznamnější změny se odehrály ve vzhledu a vybavení interiéru, kde se objevují prvky z vyšších tříd. Interiéru dominuje digitální sdružený přístroj Widescreen Cockpit namísto analogových přístrojů. Vždy je stejně široký se dvěma základními displeji 2x 7“, nicméně podle úrovně výbavy se využívá i větší rozměr (7“ a 10,25“ nebo dva 10,25“ displeje) s odlišným hardware. Koncept volantu nové generace je převzatý ze třídy S.
Zcela nový multimediální systém MBUX (Mercedes-Benz User Experience) nabízí tři úrovně informací se snadným návratem na základní úroveň. Ovládání multimediálního systému MBUX je možné z multifunkčního volantu, touchpadu na středové konzoli se zrychlenou reakcí, poprvé u Mercedesu prostřednictvím dotykového displeje (Mercedes se tomu bránil, ale mladí zákazníci to vyžadují) nebo hlasem (hlasem lze ovládat jen komfortní funkce, nikoliv ty, které se týkají bezpečnosti).
Nabízená navigace na pevném disku včetně dopravních informací v reálném čase a s rozšířenou realitou, kde se zobrazují reálné obrazy křižovatek.
Každý vůz je vybaven SIM kartou, což umožňuje využívat další služby. Projekční HUD displej je k dispozici za příplatek. Odhlučnění interiéru je převzato ze třídy C, takže se hluk pronikající do interiéru snížil o 3 dB.
Bezpečnost nade vše
Asistenční bezpečnostní systémy generace 4.5 s funkcemi jako ve vozech třídy S poskytují třídě A nejvyšší dostupnou úroveň bezpečnosti v segmentu. Aktivní brzdový asistent může zabránit nebo zmírnit následky nárazu do zádě jiného vozu, ale i střetům s chodci nebo cyklisty. Systém Pre-Safe Plus připravuje auto na náraz zezadu. Vrcholný systém osvětlení Multibeam LED s asistentem adaptivních dálkových světel pracuje se světlomety, který každý využívá 18 svítících diod. Asistent hlídání mrtvého úhlu funguje ještě 3 minuty po vypnutí zapalování, takže hlídá i při vystupování z vozu.
Technický základ vozu
Třída A/W177 používá stejnou platformu MFA jako předchozí generace s předními koly zavěšenými pomocí vzpěr typu McPherson. Nově je ale vybavena dvěma typy zadní nápravy. Tradiční víceprvková náprava je určena pro výkonnější verze a varianty s pohonem všech kol, tedy pro ty vozy, u nichž se předpokládá dynamičtější jízda nebo jízda po méně kvalitním povrchu. Nově se nabízí i zadní náprava s vlečenými rameny a zkrutnou příčkou pro vozy určené především k městskému provozu, tedy i s méně výkonnými motory. K dispozici jsou tři nastavení charakteristiky pérování: Progressive, AMG Line a AMG Exclusive.
Výbava a možnosti individualizace
Standardní výbava zahrnuje mj. aktivní asistent jízdy v jízdních pruzích, multifunkční volant nové generace s dotykovým ovládáním pro navigaci a integrovaný tempomat, touchpad s haptickou odezvou, hlasový dialogový systém, plně digitální sdružený přístroj - multimediální systém MBUX, zpětnou kameru, komunikační modul LTE a služby Mercedes me connect.
Pro třídu A je připraven velký rozsah možností individualizace. V mnoha případech lze vozy i dodatečně dovybavovat. Jak bývá zvykem, také pro třídu A byla pro uvedení na trh připravena speciálně vybavená Edition 1. Stejně jako u jiných modelů značky Mercedes-Benz jsou i pro třídu A připraveny harmonizační sady výbav se zvýhodněnou cenou, které usnadňují výběr a urychlují dodávky. Protože se s třídou A se počítá i jako s fleetovým vozem, jsou připraveny i speciální méně vybavené verze.
Motory a ceny
Do prodeje zatím přicházejí první tři verze. A 180 d pohání vznětový motor 1,5 l/85 kW (116 k) s točivým momentem 260 N.m a systémem zachytávání NOx SCR (s AdBlue). Tento motor v rámci spolupráce vyrábí Renault ve Španělsku. S přímo řazenou šestirychlostní převodovkou je základní cena 721 160 Kč. Verze A 180 d je v ČR nejprodávanější a mělo by to tak být i do budoucna.
A 200 má zážehový přeplňovaný čtyřválec 1,3 l/120 kW (163 k) s točivým momentem 250 N.m, který vyrábí Daimler v Koelledě ale s blokem od Renaultu. S přímo řazenou šestirychlostní převodovkou má základní cenu 732 080 Kč. A 250 s přeplňovaným zážehovým motorem 2,0 l/165 kW (224 k) s točivým momentem 350 N.m. Ten je s automatizovanou dvouspojkovou převodovkou 7G-DCT za 929 280 Kč. Také oba zážehové motory jsou už vybaveny filtrem pevných částic.
Další vznětové motory časem budou 160d 1,5 l/70 kW (94 k) a dvě verze motoru 2,1 l, a to 200 d/110 kW (148 k) a 220 d/140 kW (188 k), které bude možné kombinovat i s pohonem všech kol. Zážehové motory přijdou ještě dvě verze motoru 1,3 l, a to A160/80 kW (107 k) a A 180/100 kW (134 k). Dál to budou verze dvoulitru A 220/140 kW (188 k) a AMG A35/225 kW (302 k), obě výhradně s pohonem všech kol. Na vrcholu nabídky bude dvoulitr s turbodmychadlem Twin Scroll pro varianty Mercedes-AMG - A45/285 kW (382 k) a A 45 S/310 kW (416 k), obě s pohonem všech kol. Varianty s pohonem všech kol 4Matic by měly být k dispozici od prosince. Výhledově se počítá i s elektrifikovanou verzí EQ.
Mercedes-Benz třídy A se pro evropské trhy vyrábí v Rastattu a v Kecskemétu.
Vynikající aerodynamika a praktičnost
Nová třída A je proti 3. generaci trochu nižší a působí ještě dynamičtěji s vynikající aerodynamikou (cx=0,25). Je delší o 120 mm (4419 mm) s prodlouženým rozvorem o 30 mm na 2729 mm.
Ještě víc se její design snaží působit na emoce a přitom je současně i praktičtější - poskytuje víc místa v rozhodujících partiích, především na zadních sedadlech, kam se také usnadnilo nastupování, a větším zavazadlovým prostorem (370 l) s větším vstupním otvorem pro jeho lepší využití. Zúžené sloupky navíc zlepšují výhled z vozu (celkový úhel výhledu se zvětšil o 10 %).
Revoluce v interiéru
Nejvýznamnější změny se odehrály ve vzhledu a vybavení interiéru, kde se objevují prvky z vyšších tříd. Interiéru dominuje digitální sdružený přístroj Widescreen Cockpit namísto analogových přístrojů. Vždy je stejně široký se dvěma základními displeji 2x 7“, nicméně podle úrovně výbavy se využívá i větší rozměr (7“ a 10,25“ nebo dva 10,25“ displeje) s odlišným hardware. Koncept volantu nové generace je převzatý ze třídy S.
Zcela nový multimediální systém MBUX (Mercedes-Benz User Experience) nabízí tři úrovně informací se snadným návratem na základní úroveň. Ovládání multimediálního systému MBUX je možné z multifunkčního volantu, touchpadu na středové konzoli se zrychlenou reakcí, poprvé u Mercedesu prostřednictvím dotykového displeje (Mercedes se tomu bránil, ale mladí zákazníci to vyžadují) nebo hlasem (hlasem lze ovládat jen komfortní funkce, nikoliv ty, které se týkají bezpečnosti).
Nabízená navigace na pevném disku včetně dopravních informací v reálném čase a s rozšířenou realitou, kde se zobrazují reálné obrazy křižovatek.
Každý vůz je vybaven SIM kartou, což umožňuje využívat další služby. Projekční HUD displej je k dispozici za příplatek. Odhlučnění interiéru je převzato ze třídy C, takže se hluk pronikající do interiéru snížil o 3 dB.
Bezpečnost nade vše
Asistenční bezpečnostní systémy generace 4.5 s funkcemi jako ve vozech třídy S poskytují třídě A nejvyšší dostupnou úroveň bezpečnosti v segmentu. Aktivní brzdový asistent může zabránit nebo zmírnit následky nárazu do zádě jiného vozu, ale i střetům s chodci nebo cyklisty. Systém Pre-Safe Plus připravuje auto na náraz zezadu. Vrcholný systém osvětlení Multibeam LED s asistentem adaptivních dálkových světel pracuje se světlomety, který každý využívá 18 svítících diod. Asistent hlídání mrtvého úhlu funguje ještě 3 minuty po vypnutí zapalování, takže hlídá i při vystupování z vozu.
Technický základ vozu
Třída A/W177 používá stejnou platformu MFA jako předchozí generace s předními koly zavěšenými pomocí vzpěr typu McPherson. Nově je ale vybavena dvěma typy zadní nápravy. Tradiční víceprvková náprava je určena pro výkonnější verze a varianty s pohonem všech kol, tedy pro ty vozy, u nichž se předpokládá dynamičtější jízda nebo jízda po méně kvalitním povrchu. Nově se nabízí i zadní náprava s vlečenými rameny a zkrutnou příčkou pro vozy určené především k městskému provozu, tedy i s méně výkonnými motory. K dispozici jsou tři nastavení charakteristiky pérování: Progressive, AMG Line a AMG Exclusive.
Výbava a možnosti individualizace
Standardní výbava zahrnuje mj. aktivní asistent jízdy v jízdních pruzích, multifunkční volant nové generace s dotykovým ovládáním pro navigaci a integrovaný tempomat, touchpad s haptickou odezvou, hlasový dialogový systém, plně digitální sdružený přístroj - multimediální systém MBUX, zpětnou kameru, komunikační modul LTE a služby Mercedes me connect.
Pro třídu A je připraven velký rozsah možností individualizace. V mnoha případech lze vozy i dodatečně dovybavovat. Jak bývá zvykem, také pro třídu A byla pro uvedení na trh připravena speciálně vybavená Edition 1. Stejně jako u jiných modelů značky Mercedes-Benz jsou i pro třídu A připraveny harmonizační sady výbav se zvýhodněnou cenou, které usnadňují výběr a urychlují dodávky. Protože se s třídou A se počítá i jako s fleetovým vozem, jsou připraveny i speciální méně vybavené verze.
Motory a ceny
Do prodeje zatím přicházejí první tři verze. A 180 d pohání vznětový motor 1,5 l/85 kW (116 k) s točivým momentem 260 N.m a systémem zachytávání NOx SCR (s AdBlue). Tento motor v rámci spolupráce vyrábí Renault ve Španělsku. S přímo řazenou šestirychlostní převodovkou je základní cena 721 160 Kč. Verze A 180 d je v ČR nejprodávanější a mělo by to tak být i do budoucna.
A 200 má zážehový přeplňovaný čtyřválec 1,3 l/120 kW (163 k) s točivým momentem 250 N.m, který vyrábí Daimler v Koelledě ale s blokem od Renaultu. S přímo řazenou šestirychlostní převodovkou má základní cenu 732 080 Kč. A 250 s přeplňovaným zážehovým motorem 2,0 l/165 kW (224 k) s točivým momentem 350 N.m. Ten je s automatizovanou dvouspojkovou převodovkou 7G-DCT za 929 280 Kč. Také oba zážehové motory jsou už vybaveny filtrem pevných částic.
Další vznětové motory časem budou 160d 1,5 l/70 kW (94 k) a dvě verze motoru 2,1 l, a to 200 d/110 kW (148 k) a 220 d/140 kW (188 k), které bude možné kombinovat i s pohonem všech kol. Zážehové motory přijdou ještě dvě verze motoru 1,3 l, a to A160/80 kW (107 k) a A 180/100 kW (134 k). Dál to budou verze dvoulitru A 220/140 kW (188 k) a AMG A35/225 kW (302 k), obě výhradně s pohonem všech kol. Na vrcholu nabídky bude dvoulitr s turbodmychadlem Twin Scroll pro varianty Mercedes-AMG - A45/285 kW (382 k) a A 45 S/310 kW (416 k), obě s pohonem všech kol. Varianty s pohonem všech kol 4Matic by měly být k dispozici od prosince. Výhledově se počítá i s elektrifikovanou verzí EQ.
Mercedes-Benz třídy A se pro evropské trhy vyrábí v Rastattu a v Kecskemétu.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz