name | autoweek.cz

Nové DS 4 boduje novou technikou

Nové DS 4 boduje novou technikou

04.02.2021 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Prémiová francouzská značka DS Automobiles představila třetí generaci svého kompaktního modelu DS 4. Na první pohled zaujme elegantním designem, nicméně jeho hlavním argumentem je nejmodernější technika.
První dvě generace modelu DS 4 se představily v letech 2011 a 2018, přičemž obzvláště druhá byla velmi úspěšná a stala se jedním z nejprodávanějších modelů značky. Nyní přijíždí ve zcela novém pojetí..
 
Navzdory složitému ekonomickému, sociálnímu a komerčnímu kontextu je DS jedním z výrobců, kterému se daří dobře. Francouzská prémiová značka, která je ve skutečnosti stále velmi mladá (vznikla v roce 2009, ovšem zcela se osamotnila až od roku 2015), dosahuje povzbudivé prodejní výsledky. Vloni si v Evropě připsala 1,5% podíl na trhu, což odpovídá skóre zavedenějších konkurentů jako jsou Lexus nebo Jaguar. Přitom v současnosti nabízí jen tři modely - crossovery DS 3 Crossback a DS 7 Crossback doplněné luxusním sedanem DS 9. Nový kompaktní model je tedy vítaným posílením.
 
DS 4 přichází jako hatchback, ale v nabídce bude také verze Cross s crossoverovými doplňky. Silueta je inspirovaná konceptem DS Aero Sport Lounge. Přední část charakterizuje nový světelný podpis úzkými LED Matrix světlomety a dvěma liniemi LED v roli denních světel. Většina modelové řady dostane 19“ kola, ale k dispozici budou i 20“. Úzká a vysoká kola snižují aerodynamické turbulence a zároveň i spotřebu paliva a emise CO2. DS 4 je dlouhý 440 cm a má zavazadlový prostor o objemu 430 l, u plug-in hybridní verze je to 390 l.
 
DS 4 vychází z platformy EMP2, známé mj. z Peugeotů 308 a 3008, ovšem v její evoluční podobě je 70 % komponent je zcela nových. Po stránce pohonných jednotek nenajdeme nic nového. Jsou zde přeplňované zážehové motory PureTech ve verzích s výkony 96, 132 a 165 kW (130, 180 a 225 k) a plug-in hybrid sestávající z přeplňovaného zážehového čtyřválce s výkonem 132 kW (180 k), elektromotoru o výkonu 81 kW (110 k) a akumulátoru 12,4 kWh. Poskytuje kombinovaný výkon 165 kW (225 k) a dojezd 50 km (podle WLTP). Nechybí ale ani turbodiesel BlueHDi s výkonem 96 kW (130 k). Všechny motory se kombinují výhradně s osmistupňovou automatickou převodovku EAT8.
 
V interiéru najdeme luxusní materiály a špičkové zpracování. Nechybí dřevo, kov, alkantara nebo více typů kůže. Po kritice ergonomie modelu DS 3 Crossback se konstruktéři u DS 4 polepšili. Například ovládací prvky oken opustily středovou konzoli a přesunuly se do tradiční pozice ve dveřích, ovšem s velmi moderním designem. Zmizely i poněkud samoúčelné „diamanty“ na přístrojové desce. Nahradila je klasická tlačítka a 5“ touchpad umístěný poblíž volicí páky převodovky. Ten slouží k ovládání funkcí nového infotainmentu DS Iris System na 10“ multimediálním displeji jako u počítače.
 
DS Extended Head Up Display promítá podstatné informace s pomocí optické iluze tak, že se zobrazují čtyři metry před čelní sklo přímo na vozovku do pohledu řidiče, což je v tomto segmentu úplná novinka. Na vozovku se promítají důležité informace jako jsou rychlost, funkčnost asistenčních systémů, navigace, výstražná oznámení či přehrávané skladby, případně informace o příchozích hovorech.
DS 4 je sestaven z 95 % opakovaně použitelných materiálů a z 85 % recyklovatelných dílů. Až 30 % hmotnosti tvoří opětovně použitelné nebo recyklovatelné materiály rozdělené na kovy a polymery. Celkem 20 % dílů přístrojové desky, které nejsou vidět, je z konopí. Mezi recyklovanými materiály jsou polypropylenová, polyesterová a elastomerová vlákna využitá v podvozku jako izolační a protihlukové vrstvy nebo úchytné body.
 
DS 4 se bude vyrábět v závodě Opel v německém Rüsselsheimu a prodávat se začne ve druhé polovině roku 2021.