name | autoweek.cz

Dvojnásobná virtuální premiéra Audi

Dvojnásobná virtuální premiéra Audi

15.04.2021 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Šéf Audi Markus Duesmann představil on-line rovnou dva kompaktní elektromobily, s nimiž značka vstupuje do velkoobjemové produkce prémiových kompaktních SUV s elektrickým pohonem - Q4 e-tron a kupé Q4 Sportback e-tron.
Audi po velkých SUV e-tron a e-tron Sportback následovaných exkluzivním sportovním vozem e-tron GT přichází s prémiovým kompaktním elektromobilem - vlastně rovnou se dvěma: Q4 e-tron a Q4 e-tron Sportback. Oba jsou založeny na platformě MEB jako Škoda Enyaq a Volkswagen ID.4, přičemž Q4 e-tron vypadá téměř přesně jako koncepční vůz představený v Ženevě před dvěma lety.
 
Velký vnitřní prostor
Díky platformě MEB, rozvoru náprav 2760 mm a akumulátorům pod podlahou byl vytvořen mimořádně velký vnitřní prostor. Audi Q4 Sportback e-tron má jedinečnou identitu s rychle se svažující střechou, která mu dodává ještě o téměř 10 km větší dojezd. Aerodynamika je čistá - impozantní SUV mají součinitel aerodynamického odporu pouze 0,28 (Q4) resp. 0,26 (Q4 Sportback). Nízko umístěný zadní spoiler Sportbacku rozděluje zadní okno na dvě části, což je sice aerodynamicky výhodné, nicméně toto řešení se už dřív u jiných aut vždy setkalo s velkou kritikou řidičů kvůli omezenému výhledu.
 
Přes rozdílný profil karoserie mají oba vozy a obrovský zavazadlový prostor s objemem 520 l resp. 535 l u verze Sportback. Po sklopení zadních sedadel je maximální objem 1490 l s rovnou podlahou, zatímco díky šikmé střeše má Sportback o trochu méně -1460 l.
 
Technické inovace
Nové světlomety Matrix LED poprvé zahrnují přizpůsobitelné denní svícení - vybírat lze ze čtyř různých konfigurací vytvářejících různé světelné podpisy.
 
Přístrojový panel tvoří 10,25“ displej. Zajímavou novinkou je head-up displej s technologií rozšířené reality usnadňující navigaci šipkou ukazující přesnou cestu, po které se máte vydat, se zobrazením informací odpovídajícím pohledu na 70“ obrazovku 10 m před řidičem.
 
Přístrojová deska se podobá modelu A3 s centrálním dotykovým displejem orientovaným k řidiči. Je však s 11,6“ větší - dokonce dosud největší ze všech vozů Audi - ovšem k dispozici bude až na konci roku, zatímco standardem bude 10,1“. Mezi charakteristické prvky patří volič převodů a futuristický volant s dotykovými ovladači.
 
Výbava S Line bude nabízena se sedadly z recyklovaných PET lahví.
 
Tři varianty pohonu
Na výběr bude ze tří konfigurací pohonu. Základní Q4 35 e-tron resp. 35 e-tron Sportback má vzadu trakční elektromotor s výkonem omezeným na 125 kW (168 k) při točivém momentu 310  N.m a akumulátor s čistou kapacitou 52 kWh, takže dojezd je 341 km resp. 349 km pro Sportback.
 
Střední verze Q4 40 e-tron je zatím určena jen pro základní profil karoserie. Má také jeden motor vzadu, ale ten je výkonnější se 150 kW (200 k) při stejném točivém momentu 310 N.m. Kombinuje se s velkým akumulátorem s kapacitou 77 kWh, což vozu poskytuje nejlepší dojezd 520 km.
 
Špičková verze 50 e-tron quattro má dva elektromotory po jednom u každé nápravy. Má tedy elektrický pohon všech kol, přičemž přední elektromotor se zapojuje pouze pokud je to potřeba. Systém má největší výkon 220 kW (295 k) a točivý moment 460 N.m. S akumulátorem o kapacitě 77 kWh nabídne dojezd 488 km resp. 497 km pro Sportback.
 
U Audi se hodně zaměřili na rekuperaci energie při brzdění. Její intenzitu lze regulovat páčkami pod volantem. Automobilka tvrdí, že lze získat energii zpět z až 90 % všech procesů brzdění.
 
Ceny od 22. dubna, auta od června
V České republice bude Audi Q4 e-tron ve srovnání s Německem nabízen s bohatší sériovou výbavou, rozšířenou tovární zárukou na 4 roky/120 000 km a servisním balíčkem pokrývajícím 5 let s nájezdem do 120 000 km. Ceny pro Českou republiku budou oznámeny se zahájením předprodeje 22. dubna 2021. Audi Q4 e-tron se v Evropě začne dodávat již v červnu, Sportback bude připraven od léta. Audi při prezentaci naznačilo, že budou následovat i sportovní varianty.