name | autoweek.cz

Přesvědčí série videí zákonodárce?
16.09.2017 | Vladimír Rybecký | Autoservis
Redaktor České Televize Richard Samko natočil několik reportáží jak to na STK a před jejich vraty umístěných emisních stanicích běžně chodí. ASEM jedno z videí shlédl celé. Ukazuje, jak kontrolou emisí a STK projde auto i se svítící MIL kontrolkou!
Podívejte se, jak vypadá praxe na emisních kontrolách u emisních stanic před vraty velkokapacitní linky STK v jednom větších měst, kde o zákazníky není nouze. ASEM měl možnost shlédnout celé video z veřejných i skrytých kamer ČT. Videí je více, tento úryvek však zatím úplně stačí, aby si veřejnost udělala obrázek.
Přinesou reportáže změnu? Určitě ne!
V reportáži jsou sice jen úryvky toho, co na jedné z nich natočil, ale i tak jsou slova „zeleného mužíčka“ s všemocným logem na laclu, tedy správně „emisního mechanika“, pro úplnost „zaměstnance majitele velkokapacitní STK“, sotva uvěřitelná. Říká doslova: „Závadu vymažeme a test pokračuje dále.“ Činí tak nejenom on, ale všichni jeho kolegové. To, co provádí, je v zájmu majitele STK. Ten předem určuje, kdo projde a kolik jich má být. Zelený panáček je u většiny STK/SME jen vykonavatelem „prodeje kladných protokolů“. Inu byznys je byznys…
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/217411000100910/obsah/567217-prisnejsi-pravidla-pro-stk/
Co se stane po tomto videu? Emise přitvrdí! Ale kdeže? U individuálních dovozců, bazaristů, taxíkářů, spedic a dopravních společností? Nikdy! Ty musí přeci vyhovovat stále, jinak je po kšeftu. Takže se přitvrdí u normálních občanů, jako byl tento. Nikdo je nezná, a když uteče jeden, je to fuk. Hlavně že zůstanou ti velcí, Ty my známe a co se zavřenými vraty při kontrole děje, nesmí ze zákona nikdo vědět. To je také zakotveno v zákoně, který si tito „byznysmeni“ napsali sami.
Jak je to v zahraničí?
Systém kontrol je v České republice postaven jinak než v zahraničí. Tam je prakticky u každé větší autoopravny tzv. Kontrolní místo, kde komukoliv dokáží zkontrolovat vozidlo a následně i opatřit plaketou, že na další dva roky toto vozidlo splňuje technické předpoklady pro provoz. Zahraniční kontrolor nemá motivaci podvádět, jako ten český a tak je výsledek kontroly takový, jaký by měl být ve skutečnosti a je jedno, čí auto na kontrole stojí. Nízké ceny v zahraničí nedělají z kontrol byznys, jako je tomu u našich mnohonásobně předražených kontrol v České republice. Snížit ceny za takto fungujících pravidel šance není.
Zatímco v zahraničí je kontrolních míst (tzv. Malých STK/SME v jednom) až desítky tisíc, je jich v ČR jen necelých 400! Jsou státem regulované počtem na okres a jejich majitelé si sami píší zákony a dokonce se k tomu scházejí na Ministerstvu. Jenže si jaksi „zapomněli“ napsat i regulaci cen, a tak tato skupina pod odborným vedením a v několikanásobném střetu zájmů sleduje v klidu jen své obchodní zájmy. Že díky tomu jezdí po silnicích vraky především řidičů profesionálů, je pro ně nepodstatné. Asi to nezajímá ani stát.
Velkou nevýhodou v ČR je i to, že STK nesmí ze zákona opravovat a že smějí mít jen formu „velkokapacitní linky“ pro nejméně tři vozidla. Neprojde-li český zákazník s vozidlem a končí-li mu technická právě dnes, má smůlu. Auto musí do své opravny v jeho blízkosti nechat nákladně odtáhnout!
Ukázka z Německa
Fronty se tu nestojí. Jedno z 33 000 kontrolních míst v Německu: KFZ Meisterbetrieb v poslední odlehlé vesnici v pohraničí Německa. Ve vesnici není sám, kdo Emise a STK nabízí jako standardní službu. Kontrolu provádí docházející komisař na objednávku termínu, nebo třeba každé úterý. Emise prověří a popř. seřídí či opraví sám servis, kontrolu vozidla včetně emisí pak nezávislý kontrolor. Ceny nabízí ve výši poplatku, stálým zákazníkům provádí vedle pravidelného servisu tuto službu dokonce zdarma.
Přinesou reportáže změnu? Určitě ne!
V reportáži jsou sice jen úryvky toho, co na jedné z nich natočil, ale i tak jsou slova „zeleného mužíčka“ s všemocným logem na laclu, tedy správně „emisního mechanika“, pro úplnost „zaměstnance majitele velkokapacitní STK“, sotva uvěřitelná. Říká doslova: „Závadu vymažeme a test pokračuje dále.“ Činí tak nejenom on, ale všichni jeho kolegové. To, co provádí, je v zájmu majitele STK. Ten předem určuje, kdo projde a kolik jich má být. Zelený panáček je u většiny STK/SME jen vykonavatelem „prodeje kladných protokolů“. Inu byznys je byznys…
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/217411000100910/obsah/567217-prisnejsi-pravidla-pro-stk/
Co se stane po tomto videu? Emise přitvrdí! Ale kdeže? U individuálních dovozců, bazaristů, taxíkářů, spedic a dopravních společností? Nikdy! Ty musí přeci vyhovovat stále, jinak je po kšeftu. Takže se přitvrdí u normálních občanů, jako byl tento. Nikdo je nezná, a když uteče jeden, je to fuk. Hlavně že zůstanou ti velcí, Ty my známe a co se zavřenými vraty při kontrole děje, nesmí ze zákona nikdo vědět. To je také zakotveno v zákoně, který si tito „byznysmeni“ napsali sami.
Jak je to v zahraničí?
Systém kontrol je v České republice postaven jinak než v zahraničí. Tam je prakticky u každé větší autoopravny tzv. Kontrolní místo, kde komukoliv dokáží zkontrolovat vozidlo a následně i opatřit plaketou, že na další dva roky toto vozidlo splňuje technické předpoklady pro provoz. Zahraniční kontrolor nemá motivaci podvádět, jako ten český a tak je výsledek kontroly takový, jaký by měl být ve skutečnosti a je jedno, čí auto na kontrole stojí. Nízké ceny v zahraničí nedělají z kontrol byznys, jako je tomu u našich mnohonásobně předražených kontrol v České republice. Snížit ceny za takto fungujících pravidel šance není.
Zatímco v zahraničí je kontrolních míst (tzv. Malých STK/SME v jednom) až desítky tisíc, je jich v ČR jen necelých 400! Jsou státem regulované počtem na okres a jejich majitelé si sami píší zákony a dokonce se k tomu scházejí na Ministerstvu. Jenže si jaksi „zapomněli“ napsat i regulaci cen, a tak tato skupina pod odborným vedením a v několikanásobném střetu zájmů sleduje v klidu jen své obchodní zájmy. Že díky tomu jezdí po silnicích vraky především řidičů profesionálů, je pro ně nepodstatné. Asi to nezajímá ani stát.
Velkou nevýhodou v ČR je i to, že STK nesmí ze zákona opravovat a že smějí mít jen formu „velkokapacitní linky“ pro nejméně tři vozidla. Neprojde-li český zákazník s vozidlem a končí-li mu technická právě dnes, má smůlu. Auto musí do své opravny v jeho blízkosti nechat nákladně odtáhnout!
Ukázka z Německa
Fronty se tu nestojí. Jedno z 33 000 kontrolních míst v Německu: KFZ Meisterbetrieb v poslední odlehlé vesnici v pohraničí Německa. Ve vesnici není sám, kdo Emise a STK nabízí jako standardní službu. Kontrolu provádí docházející komisař na objednávku termínu, nebo třeba každé úterý. Emise prověří a popř. seřídí či opraví sám servis, kontrolu vozidla včetně emisí pak nezávislý kontrolor. Ceny nabízí ve výši poplatku, stálým zákazníkům provádí vedle pravidelného servisu tuto službu dokonce zdarma.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz