name | autoweek.cz
YFAI - největší dodavatel automobilových interiérů
20.01.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Jméno společnosti Yanfeng není u veřejnosti zatím moc známé. Přitom jde o jednoho z nejvýznamnějších dodavatelů automobilového průmyslu s globální působností a s významnými aktivitami i v České republice.
Společnost Yanfeng Automotive Interiors (YFAI) se sídlem v Šanghaji je největším dodavatelem automobilových interiérů na světě. V České republice má výrobní závod v Žatci, kde zaměstnává 1500 pracovníků, a buduje zcela nový vysoce moderní provoz v Plané nad Lužnicí, kde bude od počátku roku 2018 zaměstnáno 300 lidí.
Své schopnosti YFAI nedávno prezentovala i na autosalonu NAIAS v Detroitu, kde vystavila koncept interiéru nazvaný Experience in Motion demonstrator 2017 (XiM17). Koncept přinesl více než 25 různých inovací, které poskytnou uživatelům autonomních vozidel blízké budoucnosti zcela nové zážitky. Konceptem XiM17 společnost YFAI nabízí odpověď na otázku „Co budou lidé dělat ve svých automobilech, když už je nebudou muset řídit?“ Interiér je navržen tak, aby bylo možné jej využívat v různých režimech: obytném, k setkání, rodinném nebo k řízení.
Nás ale nejvíc zajímá odpověď na otázku, kde se vlastně společnost Yanfeng Automotive Interiors vzala, jak se tak rychle stala vedoucím globálním dodavatelem ve svém oboru a jaké je její působení v České republice. Zeptali jsme se na to Dr. Ing. Olivera Beckera, výkonného ředitele pro inovační procesy vývoje pokrokových produktů a prodej společnosti Yanfeng Europe Interior Systems Management se sídlem v německém Neussu.
Vaše společnost je úplně jiná, než je obvyklá představa o čínských firmách. Můžete nám ji prosím na úvod trochu představit a připomenout historii jejího vzniku?
„Yanfeng Automotive Interiors (YFAI) je globálním lídrem v oblasti automobilových interiérů. Firma Johnson Controls se rozhodla diverzifikovat své portfolio a před dvěma roky oddělila k prodeji svou automobilovou divizi. Vlastnila 30 % akcií, zatímco Yanfeng vlastní 70 % v nově vytvořené společnosti Yanfeng Automotive Interiors. Společnost Yanfeng Automotive Interiors, založená v roce 2015, je společným podnikem Yanfeng Automotive Trim Systems Co., Ltd., stoprocentní dceřiné společnosti Huayu Automotive Systems Co., Ltd. (HASCO) patřící do skupiny výrobců komponent SAIC Motor Corporation Limited (SAIC Motor), a společnosti Adient, globálního lídra v oboru výroby autosedaček (dříve divize autosedaček patřící firmě Johnson Controls).“
Jste tedy dodavatelem interiérů pro významné automobilky po celém světě?
„Ano, jsme dodavatelem pro automobilový průmysl. Zaměřujeme se na pět hlavních produktových okruhů činnosti - přístrojové panely, dveřní panely, centrální konzole, podstropní konzole a dekorativní čalounění. To vše dodáváme globálně prakticky všem významným OEM. Máme téměř 30 000 zaměstnanců na asi 100 místech po celém světě, a to v 18 zemích.“
Máte vlastní výzkumná a vývojová střediska. Jak vypadá vaše spolupráce s automobilkami - pracujete na jejich zakázku nebo jim nabízíte výsledky vlastního vývoje?
„To je velmi dobrá otázka. Při vývoji pracujeme na našich vlastních představách, jak by budoucí interiér měl vypadat. Nejsme tedy jen výrobce, ale automobilkám nabízíme naše návrhy, jak by například přístrojový panel resp. celý interiér mohl vypadat a jak bychom jej pro ně mohli vyrábět. Ale oni samozřejmě přicházejí s vlastní představou, co by pro své zákazníky chtěli a co by podle jejich představ mohli zákazníci požadovat. Na základě toho dáváme obě představy dohromady.
Do našich návrhů samozřejmě začleňujeme identitu klienta, například podle stylu Mercedesu, BMW nebo General Motors, a pracujeme ve shodě se strategií příslušné značky. Ale také automobilky v rámci této spolupráci soupeří s ostatními.
Návrhu podoby toho, jak by mohl budoucí interiér vypadat, říkáme proces definování produktu. Pro významné zákazníky a jejich významné modely tyto návrhy připravujeme dva roky před tím, než začnou zadávat konkrétní objednávky interiéru. Musíme přitom vědět, že našim návrhům budou naslouchat. I pro ně je velmi důležité, aby měli v předstihu představu o podobě interiéru připravovaných generací jejich vozů. Přesně tak jsme to dělali například pro novou generaci některých modelů Mercedesu-Benz nebo pro nové modely BMW. Na základě našeho návrhu se rozhodovali o jejich konečné podobě.“
Vy ale jste současně ve stejné situaci jako automobilky vůči svým dodavatelům, například informačních a komunikačních systémů. Jak spolupracujete s nimi?
„Samozřejmě i my máme dodavatele. Ale my předkládáme nabídku konečnému uživateli. Nakonec je rozhodující požadavek konečného klienta a ten má pro své rozhodování různá kritéria. Musíme se snažit porozumět jeho potřebám pro jeho rozhodování o budoucí podobě interiéru, což má vliv na naše nákupy. Při našich návrzích interiérů musíme pochopit, jaké budou klíčové body a co budeme potřebovat pro příští generace vozidel.“
V interiéru vozidel se objevují stále více dotykové displeje na úkor ovladačů, což ale komplikuje řízení, protože jejich ovládání odvádí pozornost řidiče od řízení. Přitom je mnoho řidičů, kteří dávají přednost tradičnímu ovládání. Bylo by možné pro ně nabízet dvě odlišné uspořádání interiéru?
„Ano, to je v principu možné. Přitom ale přicházíme ke schopnosti mít více flexibilní výrobní linky. Musíme být připraveni na aplikaci budoucích zařízení, ale je to také otázka objemu produkce. Automobilky po nás požadují například 200 000 určitých přístrojových panelů za rok. Přitom musíme být připraveni dodávat například tři varianty povrchu. Pokud tedy něco takového nabídneme, tak to lze udělat například s velkým displejem pro mladší generaci a klasickým uspořádáním ovladačů pro řekněme lidi starší 50 let. Musíme pro tato řešení připravit dvě výrobní linky a pak můžeme vyrábět okolo tisíce panelů denně s tím, že 90 % bude mít velký displej a 10 % bude se starší verzí ovladačů. Ale nezapomínejte, že většina automobilek dnes sní a pracuje na interiéru zcela bez ovladačů. Nakonec to budou zákazníci, kteří rozhodnou co bude úspěšnější. Podívejte se, jak se vyvinuly mobilní telefony - od 12 tlačítek k Blackberry s téměř 50 tlačítky než Apple přišel s dotykovým displejem bez jakýchkoliv tlačítek.“
Máte výrobní závody na Slovensku i v České republice. Můžete nám trochu víc přiblížit výrobu v těchto dvou zemích?
„Především musím zdůraznit, že jsme šťastní, že jsme v těchto dvou zemích, ale také v Maďarsku. Velmi rychle zde rosteme a zaměstnáváme zde přes 1000 zaměstnanců. Rozšiřujeme závod v Plané nad Lužnicí, kde aplikujeme systém, kterému říkáme Internet věcí, s čímž se počítalo už při výstavbě nové továrny. Je výhodnější budovat tzv. chytrou továrnu od počátku než dodatečně upravovat a modernizovat již stávající provozy. Právě to právě nyní děláme. Přitom jednáme se všemi našimi subdodavateli ale i s dodavateli nástrojů. Budujeme zde továrnu připravenou pro Průmysl 4.0. Nejdůležitější je zde vybudování transparentní továrny. To znamená, že musíme neustále vědět, co se v továrně právě odehrává, a to nejen kdekoliv na lince, ale co se děje s každým vyráběným kusem. Pokud například jde o stroj na vstřikování dílů, pak musíme vědět nejen, zda je v chodu, ale kolik vstřiků udělal, zda všechno proběhlo správně, zda nemáme žádný odpad a pokud ano, tak proč. Výroba může být jen tehdy nejefektivnější, pokud máme k dispozici veškerá data on-line a můžeme aktivně zasahovat. Toto bude poprvé implementováno v našem novém závodě.“
Na Slovensku máte obchodní a vývojové středisko. Je možné, že se někdy v budoucnosti objeví vývojové středisko i v České republice?
„Už nyní v České republice realizujeme určité konstrukční práce pro našeho významného zákazníka, kterým je Škoda Auto. Využíváme zde externí konstrukční firmu jako dodavatele, protože se snažíme naše konstrukční týmy mít v blízkosti našich zákazníků. Máme tři hlavní inovační centra - v Michiganu, v Německu a u našeho ústředí v Šanghaji. Snažíme se ale podporovat inovativní přístup našich zaměstnanců po celém světě. V Trenčíně máme velmi významné technické středisko a v současné době plánujeme rozšiřovat vývojové aktivity, které tam máme.“
Své schopnosti YFAI nedávno prezentovala i na autosalonu NAIAS v Detroitu, kde vystavila koncept interiéru nazvaný Experience in Motion demonstrator 2017 (XiM17). Koncept přinesl více než 25 různých inovací, které poskytnou uživatelům autonomních vozidel blízké budoucnosti zcela nové zážitky. Konceptem XiM17 společnost YFAI nabízí odpověď na otázku „Co budou lidé dělat ve svých automobilech, když už je nebudou muset řídit?“ Interiér je navržen tak, aby bylo možné jej využívat v různých režimech: obytném, k setkání, rodinném nebo k řízení.
Nás ale nejvíc zajímá odpověď na otázku, kde se vlastně společnost Yanfeng Automotive Interiors vzala, jak se tak rychle stala vedoucím globálním dodavatelem ve svém oboru a jaké je její působení v České republice. Zeptali jsme se na to Dr. Ing. Olivera Beckera, výkonného ředitele pro inovační procesy vývoje pokrokových produktů a prodej společnosti Yanfeng Europe Interior Systems Management se sídlem v německém Neussu.
Vaše společnost je úplně jiná, než je obvyklá představa o čínských firmách. Můžete nám ji prosím na úvod trochu představit a připomenout historii jejího vzniku?
„Yanfeng Automotive Interiors (YFAI) je globálním lídrem v oblasti automobilových interiérů. Firma Johnson Controls se rozhodla diverzifikovat své portfolio a před dvěma roky oddělila k prodeji svou automobilovou divizi. Vlastnila 30 % akcií, zatímco Yanfeng vlastní 70 % v nově vytvořené společnosti Yanfeng Automotive Interiors. Společnost Yanfeng Automotive Interiors, založená v roce 2015, je společným podnikem Yanfeng Automotive Trim Systems Co., Ltd., stoprocentní dceřiné společnosti Huayu Automotive Systems Co., Ltd. (HASCO) patřící do skupiny výrobců komponent SAIC Motor Corporation Limited (SAIC Motor), a společnosti Adient, globálního lídra v oboru výroby autosedaček (dříve divize autosedaček patřící firmě Johnson Controls).“
Jste tedy dodavatelem interiérů pro významné automobilky po celém světě?
„Ano, jsme dodavatelem pro automobilový průmysl. Zaměřujeme se na pět hlavních produktových okruhů činnosti - přístrojové panely, dveřní panely, centrální konzole, podstropní konzole a dekorativní čalounění. To vše dodáváme globálně prakticky všem významným OEM. Máme téměř 30 000 zaměstnanců na asi 100 místech po celém světě, a to v 18 zemích.“
Máte vlastní výzkumná a vývojová střediska. Jak vypadá vaše spolupráce s automobilkami - pracujete na jejich zakázku nebo jim nabízíte výsledky vlastního vývoje?
„To je velmi dobrá otázka. Při vývoji pracujeme na našich vlastních představách, jak by budoucí interiér měl vypadat. Nejsme tedy jen výrobce, ale automobilkám nabízíme naše návrhy, jak by například přístrojový panel resp. celý interiér mohl vypadat a jak bychom jej pro ně mohli vyrábět. Ale oni samozřejmě přicházejí s vlastní představou, co by pro své zákazníky chtěli a co by podle jejich představ mohli zákazníci požadovat. Na základě toho dáváme obě představy dohromady.
Do našich návrhů samozřejmě začleňujeme identitu klienta, například podle stylu Mercedesu, BMW nebo General Motors, a pracujeme ve shodě se strategií příslušné značky. Ale také automobilky v rámci této spolupráci soupeří s ostatními.
Návrhu podoby toho, jak by mohl budoucí interiér vypadat, říkáme proces definování produktu. Pro významné zákazníky a jejich významné modely tyto návrhy připravujeme dva roky před tím, než začnou zadávat konkrétní objednávky interiéru. Musíme přitom vědět, že našim návrhům budou naslouchat. I pro ně je velmi důležité, aby měli v předstihu představu o podobě interiéru připravovaných generací jejich vozů. Přesně tak jsme to dělali například pro novou generaci některých modelů Mercedesu-Benz nebo pro nové modely BMW. Na základě našeho návrhu se rozhodovali o jejich konečné podobě.“
Vy ale jste současně ve stejné situaci jako automobilky vůči svým dodavatelům, například informačních a komunikačních systémů. Jak spolupracujete s nimi?
„Samozřejmě i my máme dodavatele. Ale my předkládáme nabídku konečnému uživateli. Nakonec je rozhodující požadavek konečného klienta a ten má pro své rozhodování různá kritéria. Musíme se snažit porozumět jeho potřebám pro jeho rozhodování o budoucí podobě interiéru, což má vliv na naše nákupy. Při našich návrzích interiérů musíme pochopit, jaké budou klíčové body a co budeme potřebovat pro příští generace vozidel.“
V interiéru vozidel se objevují stále více dotykové displeje na úkor ovladačů, což ale komplikuje řízení, protože jejich ovládání odvádí pozornost řidiče od řízení. Přitom je mnoho řidičů, kteří dávají přednost tradičnímu ovládání. Bylo by možné pro ně nabízet dvě odlišné uspořádání interiéru?
„Ano, to je v principu možné. Přitom ale přicházíme ke schopnosti mít více flexibilní výrobní linky. Musíme být připraveni na aplikaci budoucích zařízení, ale je to také otázka objemu produkce. Automobilky po nás požadují například 200 000 určitých přístrojových panelů za rok. Přitom musíme být připraveni dodávat například tři varianty povrchu. Pokud tedy něco takového nabídneme, tak to lze udělat například s velkým displejem pro mladší generaci a klasickým uspořádáním ovladačů pro řekněme lidi starší 50 let. Musíme pro tato řešení připravit dvě výrobní linky a pak můžeme vyrábět okolo tisíce panelů denně s tím, že 90 % bude mít velký displej a 10 % bude se starší verzí ovladačů. Ale nezapomínejte, že většina automobilek dnes sní a pracuje na interiéru zcela bez ovladačů. Nakonec to budou zákazníci, kteří rozhodnou co bude úspěšnější. Podívejte se, jak se vyvinuly mobilní telefony - od 12 tlačítek k Blackberry s téměř 50 tlačítky než Apple přišel s dotykovým displejem bez jakýchkoliv tlačítek.“
Máte výrobní závody na Slovensku i v České republice. Můžete nám trochu víc přiblížit výrobu v těchto dvou zemích?
„Především musím zdůraznit, že jsme šťastní, že jsme v těchto dvou zemích, ale také v Maďarsku. Velmi rychle zde rosteme a zaměstnáváme zde přes 1000 zaměstnanců. Rozšiřujeme závod v Plané nad Lužnicí, kde aplikujeme systém, kterému říkáme Internet věcí, s čímž se počítalo už při výstavbě nové továrny. Je výhodnější budovat tzv. chytrou továrnu od počátku než dodatečně upravovat a modernizovat již stávající provozy. Právě to právě nyní děláme. Přitom jednáme se všemi našimi subdodavateli ale i s dodavateli nástrojů. Budujeme zde továrnu připravenou pro Průmysl 4.0. Nejdůležitější je zde vybudování transparentní továrny. To znamená, že musíme neustále vědět, co se v továrně právě odehrává, a to nejen kdekoliv na lince, ale co se děje s každým vyráběným kusem. Pokud například jde o stroj na vstřikování dílů, pak musíme vědět nejen, zda je v chodu, ale kolik vstřiků udělal, zda všechno proběhlo správně, zda nemáme žádný odpad a pokud ano, tak proč. Výroba může být jen tehdy nejefektivnější, pokud máme k dispozici veškerá data on-line a můžeme aktivně zasahovat. Toto bude poprvé implementováno v našem novém závodě.“
Na Slovensku máte obchodní a vývojové středisko. Je možné, že se někdy v budoucnosti objeví vývojové středisko i v České republice?
„Už nyní v České republice realizujeme určité konstrukční práce pro našeho významného zákazníka, kterým je Škoda Auto. Využíváme zde externí konstrukční firmu jako dodavatele, protože se snažíme naše konstrukční týmy mít v blízkosti našich zákazníků. Máme tři hlavní inovační centra - v Michiganu, v Německu a u našeho ústředí v Šanghaji. Snažíme se ale podporovat inovativní přístup našich zaměstnanců po celém světě. V Trenčíně máme velmi významné technické středisko a v současné době plánujeme rozšiřovat vývojové aktivity, které tam máme.“
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz