name | autoweek.cz
Volkswagen Amarok – pracant i elegán
25.03.2011 | Antonín Matějka | Aktuality
Volkswagen Amarok se vyrábí v Argentině a od poloviny roku 2012 se jeho produkce rozšíří i do Evropy, konkrétně do závodu v německém Hannoveru. Na český trh přichází tento robustní automobil s délkou 5,25 m v pětimístné verzi DoubleCab se dvěma přeplňovanými vznětovými čtyřválci (2,0 TDI/90 kW a 2,0 BiTDI/120 kW), třemi stupni výbavy (Basic, Trendline a Highline) a především se třemi variantami pohonu – se stálým pohonem zadních kol, stálým pohonem všech kol 4Motion a přiřaditelným pohonem všech kol 4Motion. Zatímco posledně jmenovaná varianta s červenou číslicí 4 v označení 4Motion je určena převážně pro jízdu v extrémně těžkých terénních podmínkách, verze s pohonem 4x2 by měla oslovit zejména ty zákazníky, kteří chtějí novinku značky VW víceméně používat v běžném silničním provozu.
Amarok s trvalým pohonem 4Motion s černou číslicí 4 v logu využívá jako jediný automobil této kategorie mezinápravový samosvorný diferenciál Torsen, který variabilně rozděluje hnací sílu mezi přední a zadní kola (základní nastavení je v poměru 40:60 % ve prospěch zadní nápravy), a zajišťuje tak vozu velmi dobrou trakci na silnici i v lehčím terénu. Všechny tři varianty mají navíc elektronickou uzávěrku diferenciálu 4x EDS prostřednictvím automatických brzdových zásahů, která zabraňuje protáčení kol na jedné straně. Díky EDS obdrží hnací sílu vždy kolo s nejlepší trakcí. Kromě toho nabízí výrobce na přání pro všechny varianty mechanickou uzávěrku zadního diferenciálu.
Verzi s přiřaditelným pohonem 4x4 a mechanickou uzávěrou zadního diferenciálu jsme si mohli sami vyzkoušet na speciálním terénním polygonu. Obě nápravy se pevně spojí v poměru 50:50 % po aktivaci tlačítka na panelu umístěném poblíž páky šestistupňové manuální převodovky (režimy 4x2 High, 4x4 High a 4x4 Low – první dva režimy lze přepínat i během jízdy libovolnou rychlostí). V režimu 4x4 Low je schopen automobil zdolávat opravdu náročný terén, včetně prudkých výjezdů a hlubokých příkopů. V kritických situacích je pak k dispozici již zmíněná uzávěra diferenciálu aktivovaná rovněž pomocí tlačítka, která vám například pomůže při stoupání do svahu s pískovým povrchem. Výborné terénní vlastnosti nového modelu VW Amarok plynou mimo jiné i z těchto hodnot – nájezdový úhel 28° vpředu, 23,6° vzadu, přechodový úhel 23°. Podle technických údajů je vůz schopen s plným zatížením zvládnout svah s úhlem sklonu 45°. To jsme si samozřejmě nevyzkoušeli, ale i v tomto případě věřme výrobci. Amarok je navíc schopen překovávat vodní toky hluboké až půl metru. Řidič má k dispozici, podobně jako u některých jiných koncernových vozů s pohonem 4x4, funkci Off-Road, která zajišťuje bezpečnější a pohodlnější jízdu v terénu. Její součástí je i asistent pro jízdu z kopce umožňující přizpůsobovat rychlost jízdy přidáváním plynu nebo brzděním při zařazeném neutrálu.
Volkswagen Amarok DoubleCab se může pochlubit ložnou plochou „cargo boxu“ 2,52 m2 a je prvním pickupem střední třídy, do něhož lze naložit europalety (1,2 x 0,8 m) také napříč. Z hlediska majitele vozu je jistě zajímavá výška nákladové hrany 780 mm nad zemí, užitečná hmotnost 948 kg (1160 kg v provedení Heavy Duty se zesíleným zadním odpružením listovými pery) a hmotnost brzděného přívěsu až 2,8 tuny.
Oba nabízené motory s přímým vstřikováním common rail se kromě úctyhodných výkonových parametrů mohou pochlubit i příznivou spotřebou paliva. Silnější agregát s dvoustupňovým přeplňováním dvěma turbodmychadly (největší točivý moment 400 N.m) se v kombinovaném provozu ve verzi s pohonem zadních kol spokojí pouze ze 7,6 l/100 km a zároveň je schopen zaručit vozu největší rychlost 182 km/h. S osmdesátilitrovou nádrží je akční rádius všech verzí Amaroku větší než 1000 kilometrů. Oba motory pochopitelně splňují emisní normu Euro 5.
Volkswagen Amarok má i v základní pracovní verzi poměrně slušnou standardní výbavu, špičkový model Highline je pak skutečně „vyšperkovaný“. Zdobí jej mimo jiné chromovaný zadní nárazník, rozšířené podběhy kol v barvě karoserie či 17“ kola z lehké slitiny. Komu by to nestačilo, může vybírat z bohaté nabídky originálního příslušenství. Základní model s pohonem zadních kol a motorem 2,0 TDI je k dispozici již za 619 975 korun včetně DPH, vrcholná verze Highline 2,0 BiTDI 4Motion pak stojí 866 610 korun.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz