name | autoweek.cz
Toyota bZ4X naznačuje co přijde
21.04.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Na autosalonu v Šanghaji se představuje koncept společnosti Toyota jako první z řady budoucích produktů bZ - alternativy řady ID u Volkswagenu. Crossover s podivným jménem bZ4X je první čistě elektricky poháněný osobní vůz značky Toyota.
Koncept elektrického crossoveru střední třídy Toyota bZ4X byl vyvinut se Subaru, přičemž sériová verze se na silnice dostane v polovině roku 2022. Využívá novou platformu e-TNGA, což znamená, že sériová verze může být dodávána ve verzích s pohonem předních, zadních nebo všech kol. Je také náznakem toho, že Toyota bude s označením bZ (beyond Zero) vyrábět více modelů.
Technické informace o konceptu bZ4X zatím nejsou dostupné. Toyota nezveřejnila ani velikost akumulátoru, pouze uvádí „konkurenceschopný dojezd“. Koncept bZ byl vyvinut společně s Subaru, což naznačuje použití pohonu všech kol, což ostatně naznačuje i čtyřka a X v označení konceptu. Je tedy jasné, že má trakční elektromotory u přední i zadní nápravy.
V interiéru poutá pozornost řízení s elektronickým přenosem Steer-by-Wire, který se podobá víc ovládání letadla s kniplem místo běžnému volantu, ovšem je stále sporné, zda je jeho použití přípustné. Zajímavostí je integrovaný solární nabíjecí systém.
Toyota uvádí, že cílem je nabídnout produkční verzi v roce 2022 a že se bude vyrábět v Japonsku a Číně. Do roku 2025 Toyota chce po celém světě uvést na trh 15 elektromotorů s akumulátory řady bZ. Zároveň se však chce držet svých hybridních modelů, ale také pohonu pomocí palivových článků. Do poloviny desetiletí by elektrifikovaná modelová řada Toyoty měla sestávat z více než 70 % hybridů, kolem 10 % plug-in hybridů a přes 10 % modelů s nulovými emisemi, tedy s elektrickým pohonem s akumulátory nebo palivovými články.
Toyota už nabízí dodávkové vozy Proace a Proace Verso v elektricky poháněné verzi. Od listopadu loňského roku je v rámci skupiny Toyota Motor k dispozici také plně elektricky poháněný Lexus UX 300e.
Technické informace o konceptu bZ4X zatím nejsou dostupné. Toyota nezveřejnila ani velikost akumulátoru, pouze uvádí „konkurenceschopný dojezd“. Koncept bZ byl vyvinut společně s Subaru, což naznačuje použití pohonu všech kol, což ostatně naznačuje i čtyřka a X v označení konceptu. Je tedy jasné, že má trakční elektromotory u přední i zadní nápravy.
V interiéru poutá pozornost řízení s elektronickým přenosem Steer-by-Wire, který se podobá víc ovládání letadla s kniplem místo běžnému volantu, ovšem je stále sporné, zda je jeho použití přípustné. Zajímavostí je integrovaný solární nabíjecí systém.
Toyota uvádí, že cílem je nabídnout produkční verzi v roce 2022 a že se bude vyrábět v Japonsku a Číně. Do roku 2025 Toyota chce po celém světě uvést na trh 15 elektromotorů s akumulátory řady bZ. Zároveň se však chce držet svých hybridních modelů, ale také pohonu pomocí palivových článků. Do poloviny desetiletí by elektrifikovaná modelová řada Toyoty měla sestávat z více než 70 % hybridů, kolem 10 % plug-in hybridů a přes 10 % modelů s nulovými emisemi, tedy s elektrickým pohonem s akumulátory nebo palivovými články.
Toyota už nabízí dodávkové vozy Proace a Proace Verso v elektricky poháněné verzi. Od listopadu loňského roku je v rámci skupiny Toyota Motor k dispozici také plně elektricky poháněný Lexus UX 300e.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz