name | autoweek.cz

Stellantis a Foxconn zahajují spolupráci

Stellantis a Foxconn zahajují spolupráci

19.05.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnosti Stellantis a Foxconn vytvořily společný podnik s názvem Mobile Drive zaměřený na konektivitu. V budoucnu má dodávat digitální kokpity pro vozidla skupiny i jiné zájemce. Především ale má změnit způsob i tempo vývoje a frekvenci aktualizací vozidel.
Automobilka Stellantis a společnost Hon Hai Precision Industry (Foxconn) vytvořily společný podnik Mobile Drive s podílem 50 %/50 % a sídlem v Nizozemsku na dodávku technologií na vývoj infotainmentu, telematiky a cloudových služeb do automobilů a technologií propojených automobilů. Žádné finanční podrobnosti o spojení nebyly zveřejněny. Společnost Hon Hai Precision Industry (Foxconn), která byla založena na Tchaj-wanu v roce 1974, je největším světovým dodavatelem elektronických součástek a výrobce iPhonů pro Apple.
 
Sázka na software
Foxconn se v současné době snaží více podnikat jako smluvní výrobce pro automobilový průmysl. Nedávno představil vlastní platformu pro elektromobily a zajistil dohody s vývojáři vozidel jako jsou Fisker a Byton. Foxconn také v loňském roce vyjednával partnerství s koncernem Fiat-Chrysler a obě společnosti spolupracovaly na vývoji koncepčního vozu Chrysler Airflow Vision vystaveného na veletrhu CES 2020. Tyto plány však byly odloženy, protože se italo-americká skupina spojila s koncernem Peugeot PSA a společně vytvořily Stellantis.
 
Výkonný ředitel společnosti Stellantis Carlos Tavares uvedl: „Od svého založení chce Stellantis směřovat k využívání softwaru jako klíčového prvku svého podnikání. Je to nutnost našeho budoucího strategického směrování. Software představuje pro naše odvětví strategický posun. Stellantis hodlá zaujmout vedoucí roli díky Mobile Drive, jenž umožní rychlý rozvoj funkcí a služeb v oblasti konektivity, které přinesou další zásadní proměnu našeho odvětví.“
 
„Touto spoluprací chceme zcela změnit způsob, jak vyvíjíme naše auta, frekvenci, s jakou přinášíme jejich modernizace a jek se budou vyvíjet v průběhu jejich životního cyklu,“ dodal Tavares.
 
Důležitá je rychlost
Softwarový ředitel společnosti Stellantis Yves Bonnefont uvedl, že rozhodnutí vstoupit do společného podniku se společností Foxconn namísto vlastního vývoje softwaru bylo vyvoláno hlavně potřebou postupovat rychle a získat přístup k nejlepším dostupným odborným znalostem.
 
„Díky tomuto partnerství posuneme hranice technologie propojených automobilů a přineseme fascinující zážitky, které si ještě ani neumíme představit. Mobile Drive nám v konečném důsledku poskytuje rychlost, kterou potřebujeme k tomu, abychom mohli poskytovat digitální zážitky budoucnosti tak rychle, jak naši zákazníci požadují,“ uvedl Bonnefont.
 
Mobile Drive se zaměří na vývoj platforem infotainmentu, telematiky a cloudových služeb, které přinesou softwarové inovace v oblasti aplikací založených na umělé inteligenci, komunikaci 5G, over-the-air služeb, možností elektronického obchodu a integrace inteligentních kokpitů.
 
Otevřený koncept i pro jiné automobilky
Obě společnosti ve společném prohlášení uvedly, že společnost Mobile Drive bude působit jako dodavatel automobilového průmyslu s cílem poskytovat softwarové systémy a související hardware jak pro Stellantis, tak i dalším zainteresovaným výrobcům automobilů. Pracovat v něm bude 250 vývojářů softwaru, převážně se sídlem na Tchaj-wanu. „V první fázi se společný podnik zaměří na kokpit a konektivitu. Chceme, aby se kokpit stal součástí digitálního života našich zákazníků a pro rychle se měnící průmysl mobility,“ uvedl šéf softwaru Stellantisu Yves Bonnefont.
 
Tradiční výrobci automobilů se připravují na budoucnost, v níž ve vozidlech převezme ústřední roli software. Výrobci automobilů se v tomto ohledu snaží konkurovat dvěma poskytovatelům platforem pro smartphony Google a Apple.
 
Uživatelé chtějí ve vozidle i nadále používat své obvyklé aplikace pro smartphony, a to mohou na platformách, jako jsou Google Android Auto a Apple Carplay. Tato rozhraní budou i v budoucnu ve vozech Stellantisu podporována, nicméně Yves Bonnefont tvrdí: „Věříme, že dokážeme nabídnout ještě lepší zážitek z kokpitu.“
 
Základem spolupráce bude digitální kokpit
Vyvinutý software bude zahrnovat aplikace založené na umělé inteligenci, komunikaci 5G, upgradovaných službách „over-the-air“, možnosti elektronického obchodování a integraci inteligentních kokpitů pro připojení softwaru a aplikací k širším systémům vozu.
 
Koncept kokpitu obou partnerů je založen na neustálých inovacích funkcí a služeb. Tato nová generace infotainmentu má být použita ve vozidlech všech značek Stellantis. Infotainment bude poskytovat digitální ekosystém, poskytovat bezdrátové aktualizace, umožňovat prediktivní údržbu a využívat umělou inteligenci a rozšířenou realitu. Ovládání by ale mělo být intuitivní a nemělo by odvádět pozornost řidiče od řízení.
 
Stellantis v rámci své softwarové strategie věří v další zisky plynoucí z nových obchodních modelů. Podle Bonnefonta to má tři cíle:
1) software orientovat na potřeby zákazníka a nikoliv na technické inovace za každou cenu
2) poskytovat vozidlům aktualizace během celého životního cyklu a tyto nové funkce průběžně zpeněžovat
3) využívat inteligentní data, vytvářet nové služby ve vozidlech i mimo ně, pomocí umělé inteligence se připravovat na funkce autonomního řízení od úrovně 3 a položit základy pro nové možnosti ovládání vozidla.
 
Partnerství je ovšem méně rozsáhlé, než se původně očekávalo poté, co Fiat Chrysler, nyní součást koncernu Stellantis, loni uvedl, že plánuje založit společný podnik s Hon Hai Precision Industry na výrobu elektricky poháněných automobilů a vývoj vozidel s připojením k internetu. Tento projekt se měl realizovat v Číně.