name | autoweek.cz

Škoda Kodiaq se představuje

Škoda Kodiaq se představuje

02.09.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Dlouho očekávaná novinka značky Škoda, první velké SUV Kodiaq, má za sebou velkolepou světovou premiéru, která se odehrála v Berlíně.
Škoda Kodiaq je s délkou 470 cm a až sedmi místy k sezení prvním velkým SUV značky. Prodávat se začne začátkem roku 2017 jako prvním zástupce ofenzívy modelů SUV značky Škoda. „S vozem Škoda Kodiaq se vydáváme objevovat nové světy. S naším prvním velkým SUV dobýváme pro značku nový segment a s ním i nové trhy a skupiny zákazníků,“ vysvětluje předseda představenstva společnosti Škoda Auto Bernhard Maier.
 
Menší než se zdá, ale rekordně prostorný
Při pohledu z boku prozrazují krátké převisy a dlouhý rozvor prostorný interiér. Zadní skupinové svítilny jsou sériově osazené LED diodami a koncové světlo je tvarováno do tvaru písmene C, který je pro značku Škoda typický.
 
Celková délka činí 4697 mm, šířka 1882 mm, výška včetně střešního nosiče 1676 mm a rozvor 2791 mm. Škoda Kodiaq je jen o 4 cm delší než Octavia, v rámci segmentu SUV však nabízí nadprůměrně velký interiér.
 
Volitelně mohou být vyhřívaná, ventilovaná nebo elektricky nastavitelná, včetně paměti. Zadní asymetricky dělená sedadla lze sklápět, standardně jsou posuvná v podélném směru až o 18 cm a sklon opěradla je individuálně nastavitelný. Na přání může mít vůz další dvě sedadla ve třetí řadě.
 
S objemem 720 až 2065 l (při sklopení zadních sedadel) nabízí Škoda Kodiaq největší zavazadlový prostor ve své třídě. Je-li vůz vybaven sedadlem spolujezdce se sklopným opěradlem, vejdou se do vozu předměty dlouhé až 280 cm. Součástí volitelné výbavy jsou elektricky ovládané páté dveře, které lze otevírat a zavírat pohybem nohy pod nárazníkem nebo tlačítkem v interiéru.
 
Vůz je postaven na modulární platformě koncernu Volkswagen MQB, kde hraje velkou roli odlehčená konstrukce. Maximální tuhost nosné struktury karoserie zajišťuje rozsáhlé využití vysokopevnostních ocelí. Se základním motorem TSI a pohonem předních kol činí pohotovostní hmotnost 1452 kg, u motoru 1,4 TSI s pohonem 4×4 1540 kg.
 
Nejmodernější technologie
Škoda Kodiaq může v konfiguraci TDI/DSG/4×4 táhnout přívěs o celkové hmotnosti až 2,5 t. Pro tento účel je možno objednat elektricky ovládané tažné zařízení. Novinkou v nabídce je asistent pro couvání s přívěsem Tow Assist a vylepšená funkce zadních parkovacích senzorů.
 
Novinkou je pro značku systém Area View: díky širokoúhlým objektivům kamer umístěným na přídi, zádi vozu a v plastových ochranných prvcích vnějších zpětných zrcátek se na palubním monitoru zobrazuje několik různých pohledů na okolí vozu. Mezi nimi je i virtuální pohled z ptačí perspektivy a 180° záběry z okolí přídě a zádě vozu, což ulehčuje řízení v nepřehledných situacích nebo terénu.
 
Na vrcholu nabídky infotainmentu a konektivity je Škoda Connect, umožňující využívání asistenčních služeb a vzdálený přístup k vozu. Služba Infotainment Online zajišťuje navigaci a informace v reálném čase. Care Connect slouží k vzdálenému přístupu k vozu a asistenčním službám. Nejdůležitější funkcí služeb Care Connect je nouzové volání (Emergency Call, eCall).
 
Přehled asistenčních systémů a infotainmentu vozu přineseme v samostatném článku.
 
Pohonné jednotky
Nabídku motorů pro uvedení modelu Škoda Kodiaq na trh tvoří dva motory TDI a tři TSI s výkony od 92 kW (125 k) do 140 kW (190 k). Všechny mají turbodmychadlo, přímé vstřikování paliva a jsou vybaveny systémem Start-Stop, rekuperací brzdné energie a výkonným tepelným managementem.
 
Motor 2,0 TDI je k dispozici ve dvou výkonových verzích - 110 kW (150 k) s točivým momentem 340 N.m a 140 kW (190 k) a točivým momentem 400 N.m. Zážehové motory reprezentují dvě verze motoru 1,4 TSI a jedna 2,0 TSI. Kompaktní čtyřválec má v základní verzi výkon 92 kW (125 k) a točivý moment 200 N.m, ve výkonnější verzi má výkon 110 kW (150 k), točivý moment 250 N.m a systém deaktivace válců ACT (Active Cylinder Technology). Výkon motoru 2,0 TSI činí 132 kW (180 k) a točivý moment 320 N.m.
 
V závislosti na konkrétní motorizaci může být vůz vybaven buď šestirychlostní přímo řazenou převodovkou nebo převodovkou DSG se šesti nebo sedmi rychlostními stupni. Nová sedmirychlostní dvouspojková převodovka má ve voze značky Škoda premiéru. Jedná se o variantu konstruovanou pro točivý moment do 600 N.m.
 
Motory 2,0 TDI o výkonu 140 kW (190 k) a 2,0 TSI o výkonu 132 kW (180 k) jsou kombinovány s novou sedmirychlostní převodovkou DSG a pohonem všech kol. Tato kombinace je ve voze značky Škoda novinkou. Pro motor 1,4 TSI 110 kW (150 k) a pohon všech kol je k dispozici přímo řazená šestirychlostní převodovka nebo šestirychlostní převodovka DSG, pohon předních kol lze zvolit s šestirychlostní převodovkou DSG. Základní vznětový motor s pohonem 4×4 je nabízen s přímo řazenou šestirychlostní převodovkou nebo sedmistupňovou DSG, verze s pohonem předních kol výlučně se sedmirychlostní DSG. Vstupní motorizace 1,4 TSI se dodává se šestirychlostní přímo řazenou převodovkou a pohonem předních kol.
 
 
Podvozek
Přední náprava typu MacPherson používá díly z hliníku, víceprvková zadní náprava je ocelová. Elektromechanický posilovač řízení úzce spolupracuje s některými asistenčními systémy. Ovládání plynulejší vylepšuje elektronická uzávěrka diferenciálu XDS+, která je funkcí kontroly stability ESC.
 
Na přání lze získat volbou jízdního profilu Driving Mode Select. Ta řidiči umožňuje zvolit, zda bude motor, převodovka DSG, posilovač řízení, klimatizace a další systémy pracovat v režimu Normal, Eco, Sport nebo Individual. Verze s pohonem 4×4 nabízí navíc i režim Snow, který je určen pro jízdu po silnici a nemá žádné rychlostní omezení. Režim Snow upraví fungování systémů ABS, ASR, ACC (je-li jimi vůz vybaven), řídicí jednotky motoru a elektronické řízení lamelové spojky pro pohon všech kol na zasněžené vozovce.
 
Dalším prvkem volitelné výbavy je adaptivní podvozek DCC (Dynamic Chassis Control) spojený s volbou jízdního profilu Driving Mode Select. Zde elektrické ventily přizpůsobují práci tlumičů konkrétní situaci. Ve spojení s Driving Mode Select se systém přizpůsobí řidičově stylu jízdy a zajistí bezpečnou jízdu na silnici. DCC umožňuje nastavení režimů Comfort, Normal nebo Sport.
 
Stisknutím tlačítka se volí režim Offroad (pro verze 4×4 volitelně v kombinaci s volbou jízdního profilu Driving Mode Select). Zde se funkce podvozku, řídicí jednotky motoru a brzd přizpůsobí drsnému terénu. Jedná se přitom zejména o rozjezdy, udržování trakce a brzdění. V režimu Offroad pomůže asistent pro sjíždění svahů bezpečně zdolat terénní nerovnosti úpravou funkce brzd.