name | autoweek.cz
Komplexní plán elektrifikace pro Stellantis
09.07.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Čtvrtý největší výrobce automobilů na světě Stellantis do roku 2025 investuje přes 30 miliard eur do elektrifikace a softwaru.
Koncern Stellantis, který vznikl na začátku roku spojením skupin Fiat Chrysler a PSA, zintenzivňuje své směřování k elektrifikaci investicemi v celkové výši 30 miliard eur. Během akce EV Day 2021 představil svůj cíl nabídnout „vzrušující, ve svých kategoriích špičková vozidla od svých legendárních značek.“ K zajištění pokročilých technických řešení za přijatelné ceny chce využít vlastní znalosti a zkušenosti, stejně jako partnerství a společné podniky. Kritickým faktorem pro elektromobilitu a nové služby mobility přitom bude vývoj software, na němž Stellantis spolupracuje se společností Foxconn.
„Strategie, kterou dnes představujeme, cílí správnou částku investic do správných technologií aby se dostaly na trh ve správný čas a zajistily, že Stellantis umožní svobodu mobility co nejúčinnějším, dostupným a udržitelným způsobem,“ řekl na úvod šéf Stellantisu Carlos Tavares.
Rychlý start do elektrifikace
„Toto transformační období je skvělou příležitostí k novému spuštění hodin a odstartování nového závodu. Naše skupina už s elektrifikací dávno začala, takže do tohoto závodu nevyjíždíme s pevným startem, ale letmým a už v plné rychlosti,“ dodal Tavares.
Stellantis se chce stát vedoucím výrobcem na trhu s nízkoemisními vozidly (LEV). Podíl vozidel LEV v nabídce společnosti v Evropě do roku 2030 vzroste na více než 70 % a v USA na 35 % ze současných 14 % resp. 4 %. Tavares ale upozornil, že údaj 70 % je jen odhad, který závisí na vnějších okolnostech a zájmu kupujících, přičemž Stellantis bude připraven dodávat jich i mnohem víc.
Stellantis se současně chce stát vedoucím producentem na světovém trhu s elektricky poháněnými užitkovými vozidly od malého Citroënu Ami Cargo až po full size pick-up Ram 1500 BEV, který přijde v roce 2024. Do konce roku 2021 Stellantis uvede na trh i dodávky s palivovými články.
Elektrifikovány budou všechny značky
Stellantis si klade za cíl do roku 2026 vyrovnat celkové náklady na vlastnictví elektromobilů s náklady na vozidla se spalovacími motory. Všech 14 značek společnosti bude nabízet elektrifikovaná řešení posilující DNA každé příslušné značky.
Klíčem k širokému přijetí elektromobilů ze strany spotřebitelů jsou dojezd a rychlé nabíjení. Skupina bude tomuto požadavku čelit s modely, které budou mít dojezd 500 až 800 km a rychlou nabíjecí kapacitu 32 km/min. Rovněž je v plánu široká škála řešení pro soukromé, obchodní a firemní zákazníky, která jim zjednoduší používání elektromobilů s akumulátory.
Čtyři platformy pro elektromobily s akumulátory
Páteř elektrifikovaných vozidel pro všechny značky Stellantisu vytvoří čtyři platformy s akumulátory. Ty jsou navrženy s vysokou mírou flexibility s ohledem na délku a šířku se společným využitím komponent. To umožní dosáhnout úspory z objemu produkce, protože každá z nich se má vyrábět v počtu až dvou milionů jednotek ročně. Tyto čtyři platformy jsou:
STLA Small s dojezdem až 500 km
STLA Medium s dojezdem až 700 km, určená mj. i pro Alfu Romeo
STLA Large s dojezdem až 800 km, mj. i pro muscle cars Dodge či off roady a mid size pick-upy Jeep
Rám STLA s dojezdem až 800 km pro velká užitková vozidla včetně full size pick-upů Ram.
Tři moduly pohonu i další unifikace
Pohon zajistí rodina tří modulů elektrického pohonu (EDM), které kombinují elektromotor, převodovku a měnič. Tyto EDM jsou kompaktní, flexibilní a snadno škálovatelné. Mohou být konfigurovány pro pohon předních, zadních nebo všech kol i pro plug-in hybridní pohon 4xe.
Kombinace platforem, EDM a akumulátorů s vysokou hustotou energie by měla vozidlům dodat nejlepší výkonnost ve svých kategoriích z hlediska účinnosti, dojezdu a rychlosti nabíjení.
Program hardwarových modernizací a bezdrátových aktualizací softwaru má prodloužit životnost platforem až do příštího desetiletí. Stellantis chce vyvíjet software a ovládací prvky interně pro zachování jedinečných vlastností každé značky.
Základem úspěšné elektrifikace jsou akumulátory
Stellantis chce vyrábět systémy akumulátorů individuálně pro různá vozidla - od menších městských automobilů až po bloky s vysokou energetickou hustou pro vysoce výkonné automobily a užitková vozidla. Do roku 2024 plánuje zavedení dvou chemických akumulátorů, které podpoří různé požadavky zákazníků: možnost vysoké hustoty energie a alternativu s niklem bez kobaltu. První konkurenceschopná polovodičová baterie má být představena do roku 2026. Stellantis uzavřel dohodu se dvěma partnery v Severní Americe a Evropě pro zajištění dodávek lithia.
Strategie předpokládá zajištění výrobních kapacit přes 130 GWh do roku 2025 a více než 260 GWh do roku 2030. Poptávku po systémech skladování energie a komponent pro elektrická vozidla má uspokojit celkem pět továren v Evropě a Severní Americe doplněných o další smlouvy o dodávkách a partnerství. Pro výrobu akumulátorů bude přestavěn závod na výrobu motorů v italském Tremoli spolu se závody ve Francii a Německu.
Mezi partnery v oblasti akumulátorů patří Automotive Cells, což je společný podnik Stellantisu se společností TotalEnergies, a společnosti Contemporary Amperex Technology (CATL), BYD, SVOLT, Samsung SDI a LG Energy Solution, což je stoprocentní dceřiná společnost LG Chem.
Stellantis chce v porovnání s rokem 2020 snížit náklady na akumulátory o více než 40 % do roku 2024 a o dalších 20 % do roku 2030. Využije při tom optimalizaci celého akumulátoru, zjednodušení modulů, zvětšení velikosti článků a zlepšení jejich chemie. Současně klade důraz na jejich opravy, repasování, využití v druhém životním cyklu a maximalizovat jejich recyklaci.
Stellantis v režimu plné implementace
„Naše cesta elektrifikace je tím nejdůležitějším stavebním prvkem, který potřebujeme k odstartování nové budoucnosti společnosti Stellantis pouhých šest měsíců po jejím založení. Dnes je naše společnost v režimu plné implementace. Máme potřebnou velikost, dovednosti, vůli a udržitelnost, abychom dosáhli dvoucifernou míru provozního zisku a stali se s ohledem na efektivitu měřítkem pro celé automobilové odvětví a dodávali elektrifikovaná vozidla, která budou probouzet vášeň zákazníků,“ uzavřel Tavares.
Stellantis současně oznámil, že rok 2021 pro něj začal lépe, než se očekávalo, a to navzdory celosvětovému nedostatku polovodičových čipů. Provozní zisk v první polovině roku 2021 by měl, navzdory ztrátám produkce, způsobeným přerušením dodávek polovodičů, přesáhnout roční cíl mezi 5,5 % a 7,5 %. Také synergie z fúze jsou na dobré cestě k překročení cíle pro první rok a měly by přispět k pozitivnímu peněžnímu toku za celý rok.
„Strategie, kterou dnes představujeme, cílí správnou částku investic do správných technologií aby se dostaly na trh ve správný čas a zajistily, že Stellantis umožní svobodu mobility co nejúčinnějším, dostupným a udržitelným způsobem,“ řekl na úvod šéf Stellantisu Carlos Tavares.
Rychlý start do elektrifikace
„Toto transformační období je skvělou příležitostí k novému spuštění hodin a odstartování nového závodu. Naše skupina už s elektrifikací dávno začala, takže do tohoto závodu nevyjíždíme s pevným startem, ale letmým a už v plné rychlosti,“ dodal Tavares.
Stellantis se chce stát vedoucím výrobcem na trhu s nízkoemisními vozidly (LEV). Podíl vozidel LEV v nabídce společnosti v Evropě do roku 2030 vzroste na více než 70 % a v USA na 35 % ze současných 14 % resp. 4 %. Tavares ale upozornil, že údaj 70 % je jen odhad, který závisí na vnějších okolnostech a zájmu kupujících, přičemž Stellantis bude připraven dodávat jich i mnohem víc.
Stellantis se současně chce stát vedoucím producentem na světovém trhu s elektricky poháněnými užitkovými vozidly od malého Citroënu Ami Cargo až po full size pick-up Ram 1500 BEV, který přijde v roce 2024. Do konce roku 2021 Stellantis uvede na trh i dodávky s palivovými články.
Elektrifikovány budou všechny značky
Stellantis si klade za cíl do roku 2026 vyrovnat celkové náklady na vlastnictví elektromobilů s náklady na vozidla se spalovacími motory. Všech 14 značek společnosti bude nabízet elektrifikovaná řešení posilující DNA každé příslušné značky.
Klíčem k širokému přijetí elektromobilů ze strany spotřebitelů jsou dojezd a rychlé nabíjení. Skupina bude tomuto požadavku čelit s modely, které budou mít dojezd 500 až 800 km a rychlou nabíjecí kapacitu 32 km/min. Rovněž je v plánu široká škála řešení pro soukromé, obchodní a firemní zákazníky, která jim zjednoduší používání elektromobilů s akumulátory.
Čtyři platformy pro elektromobily s akumulátory
Páteř elektrifikovaných vozidel pro všechny značky Stellantisu vytvoří čtyři platformy s akumulátory. Ty jsou navrženy s vysokou mírou flexibility s ohledem na délku a šířku se společným využitím komponent. To umožní dosáhnout úspory z objemu produkce, protože každá z nich se má vyrábět v počtu až dvou milionů jednotek ročně. Tyto čtyři platformy jsou:
STLA Small s dojezdem až 500 km
STLA Medium s dojezdem až 700 km, určená mj. i pro Alfu Romeo
STLA Large s dojezdem až 800 km, mj. i pro muscle cars Dodge či off roady a mid size pick-upy Jeep
Rám STLA s dojezdem až 800 km pro velká užitková vozidla včetně full size pick-upů Ram.
Tři moduly pohonu i další unifikace
Pohon zajistí rodina tří modulů elektrického pohonu (EDM), které kombinují elektromotor, převodovku a měnič. Tyto EDM jsou kompaktní, flexibilní a snadno škálovatelné. Mohou být konfigurovány pro pohon předních, zadních nebo všech kol i pro plug-in hybridní pohon 4xe.
Kombinace platforem, EDM a akumulátorů s vysokou hustotou energie by měla vozidlům dodat nejlepší výkonnost ve svých kategoriích z hlediska účinnosti, dojezdu a rychlosti nabíjení.
Program hardwarových modernizací a bezdrátových aktualizací softwaru má prodloužit životnost platforem až do příštího desetiletí. Stellantis chce vyvíjet software a ovládací prvky interně pro zachování jedinečných vlastností každé značky.
Základem úspěšné elektrifikace jsou akumulátory
Stellantis chce vyrábět systémy akumulátorů individuálně pro různá vozidla - od menších městských automobilů až po bloky s vysokou energetickou hustou pro vysoce výkonné automobily a užitková vozidla. Do roku 2024 plánuje zavedení dvou chemických akumulátorů, které podpoří různé požadavky zákazníků: možnost vysoké hustoty energie a alternativu s niklem bez kobaltu. První konkurenceschopná polovodičová baterie má být představena do roku 2026. Stellantis uzavřel dohodu se dvěma partnery v Severní Americe a Evropě pro zajištění dodávek lithia.
Strategie předpokládá zajištění výrobních kapacit přes 130 GWh do roku 2025 a více než 260 GWh do roku 2030. Poptávku po systémech skladování energie a komponent pro elektrická vozidla má uspokojit celkem pět továren v Evropě a Severní Americe doplněných o další smlouvy o dodávkách a partnerství. Pro výrobu akumulátorů bude přestavěn závod na výrobu motorů v italském Tremoli spolu se závody ve Francii a Německu.
Mezi partnery v oblasti akumulátorů patří Automotive Cells, což je společný podnik Stellantisu se společností TotalEnergies, a společnosti Contemporary Amperex Technology (CATL), BYD, SVOLT, Samsung SDI a LG Energy Solution, což je stoprocentní dceřiná společnost LG Chem.
Stellantis chce v porovnání s rokem 2020 snížit náklady na akumulátory o více než 40 % do roku 2024 a o dalších 20 % do roku 2030. Využije při tom optimalizaci celého akumulátoru, zjednodušení modulů, zvětšení velikosti článků a zlepšení jejich chemie. Současně klade důraz na jejich opravy, repasování, využití v druhém životním cyklu a maximalizovat jejich recyklaci.
Stellantis v režimu plné implementace
„Naše cesta elektrifikace je tím nejdůležitějším stavebním prvkem, který potřebujeme k odstartování nové budoucnosti společnosti Stellantis pouhých šest měsíců po jejím založení. Dnes je naše společnost v režimu plné implementace. Máme potřebnou velikost, dovednosti, vůli a udržitelnost, abychom dosáhli dvoucifernou míru provozního zisku a stali se s ohledem na efektivitu měřítkem pro celé automobilové odvětví a dodávali elektrifikovaná vozidla, která budou probouzet vášeň zákazníků,“ uzavřel Tavares.
Stellantis současně oznámil, že rok 2021 pro něj začal lépe, než se očekávalo, a to navzdory celosvětovému nedostatku polovodičových čipů. Provozní zisk v první polovině roku 2021 by měl, navzdory ztrátám produkce, způsobeným přerušením dodávek polovodičů, přesáhnout roční cíl mezi 5,5 % a 7,5 %. Také synergie z fúze jsou na dobré cestě k překročení cíle pro první rok a měly by přispět k pozitivnímu peněžnímu toku za celý rok.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz