name | autoweek.cz

Opel Mokka X - víc než změna vzhledu

Opel Mokka X - víc než změna vzhledu

27.09.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Opel Mokka X se po modernizaci nezměnil rozměrově, ale získal mnohem energičtější vzhled. Opel připravil i špičkovou verzi se samočinnou převodovkou, pohonem všech kol, novým motorem a rozšířenou výbavou s cílem získat ještě širší vrstvy kupujících na úkor konkurence.
Opel Mokka je dokladem obliby malých SUV - od jeho uvedení na trh v roce 2012 se už prodalo více než 600 000 kusů, čímž tento model naplnil očekávání. Atraktivní vzhled zařadil model Mokka mezi nejpopulárnější automobily svého segmentu v Evropě. Mokka si navíc vydobyla postavení nejprodávanějšího modelu s pohonem 4x4 ve svém segmentu, v němž většina kupujících volí jen pohon předních kol.
 
Pro Opel je nejdůležitější skutečnost, že dvě třetiny kupujících model Mokka nikdy dřív nevlastnilo vůz této značky. Mokka tedy klíčovou roli ve vzestupu prodeje značky v posledních třech letech.
 
Dramatický růst obliby malých SUV mezi zákazníky (podle statistik Opelu to je ze 449 000 dodaných vozů v roce 2012 v Evropě na loňských 1 239 000 aut, tedy o 14,7 %) vedl k rozhodnutí výrazně zmodernizovat úspěšný model a uzpůsobit jej nejnovějším trendům z hlediska nabídky systémů infotainmentu i asistenčních systémů.
 
Rozsah změn 4275 mm (rozvor 2555 mm) dlouhého pětidveřového vozu zdůrazňuje i pozměněný název na Mokka X. Písmeno X se bude objevovat jako identifikační znak u všech SUV a crossoverů, které Opel připravuje k uvedení na trh. Mokka X má zavazadlový prostor o objemu 356/1372 l.
 
Prodej Opelu Mokka X začne v říjnu, přičemž vozy se budou dodávat ze Španělska i z Jižní Koreje. Opel chce s modelem Mokka X oslovit především tzv. singly a bezdětné páry (jen 20 % kupujících jsou rodiny s dětmi) všech věkových skupin, pro které se jedná o jediné nebo hlavní auto.
 
Základní verze Selection 1,6 přichází s akční cenou 377 900 Kč. Verze Enjoy 1,4 Turbo 103 kW s pohonem 4x4 stojí 503 900 Kč.
 
Mnohem příjemnější svezení
Nová Mokka X si uchovala všechny přednosti předchůdce a zároveň přináší mnoho vylepšení. Opel u modelu Mokka X zdůrazňuje především změny designu a rozšíření možností konektivity. Přitom tento vůz prošel překvapivě velkým zlepšením i po stránce jízdních vlastností a úpravy interiéru se projevily znatelným zvětšením prostoru na předních sedadlech. Podařilo se tedy výrazně zlepšit právě ty parametry, v nichž Mokka dosud nepatřila mezi nejlepší ve svém segmentu. Nyní jde o auto, s nímž je svezení příjemné a není únavné ani při delších cestách.
 
Nový design přídě vychází z denních světel z LED diod vytvářejících nový světelný podpis. Také na zádi mohou být na přání svítilny z LED diod.
 
Také interiér byl přepracován. Nový přístrojový panel je stylisticky čistší. V nově tvarované středové konzoli je dotykový displej infotainmentu nové generace a na přístrojové desce je méně tlačítek, protože mnoho funkcí se ovládá prostřednictvím dotykového displeje. Také sdružený přístroj je nový s centrálním LCD displejem, který je buď monochromatický 3,5“ nebo barevný 4,2“. K dispozici jsou v tomto segmentu jedinečná přední ergonomická sedadla s certifikátem AGR (Kampaň za zdravá záda).
 
Stále ve spojení
Opel Mokka X je jedním z nejlépe vybavených automobilů svého segmentu z hlediska konektivity. Na výběr jsou dvě verze systému infotainmentu IntelliLink nové generace, umožňující integraci smartfonu prostřednictvím funkcí Apple CarPlay a Android Auto. Systém R 4.0 IntelliLink má dotykový displej 7“, vstup USB a integrovaný modul Bluetooth pro telefonování, audio streaming, prohlížení fotografií a přehrávání filmů.
 
Nový špičkový infotaiment Navi 900 IntelliLink, uvedený s modelem Astra, je určený těm, kteří preferují integrovanou navigaci. Pro zobrazování slouží dotykový displej  8“. Systém umožňuje audio streaming, čtení SMS a hlasové ovládání mnoha funkcí. K dispozici je i přehrávání videí. Funkce Favoriti umožňuje uložení 60 rozhlasových stanic, cílů, kontaktů, telefonních čísel nebo playlistů.
 
Také s modelem Mokka X majitel získá i asistenční služby Opel OnStar. Telematický systém OnStar automaticky reaguje v nouzových situacích - pokud se při nehodě naplní airbag, senzory automaticky upozorní dispečera v centrále služby OnStar. Automatické hlášení nehody je jen jednou z mnoha funkcí systému. Jednou ze služeb systému je aplikace myOpel pro smartfony, která umožňuje odemknout či zamknout vůz na dálku, lokalizovat vůz, vyvolat důležité provozní údaje (např. stav oleje nebo tlak vzduchu v pneumatikách) nebo zaslání cíle jízdy přímo do navigačního systému vozu. Kromě toho systém Opel OnStar dokáže proměnit vůz v mobilní Wi-Fi hotspot 4G/LTE, umožňující připojení až sedmi mobilních zařízení ve voze a v jeho blízkosti.
 
Rozšířená nabídka asistenčních systémů
Také pro model Mokka X konstruktéři Opelu nově připravili adaptivní světlomety z LED diod se systémem AFL (Adaptive Forward Lighting), který automaticky přizpůsobuje délku a rozložení světelného paprsku podle okamžité situace, takže je vždy dokonale osvětlená cesta a neoslňují se ostatní účastníci provozu. Světlomety AFL LED pracují v devíti režimech.
 
Kameru Opel Eye nové generace s větším rozlišením využívá několik asistenčních systémů včetně funkce asistentu dálkových světel High Beam Assist světlometů AFL LED. Díky vylepšené kameře a podpoře dat z navigačního systému je mnohem přesnější systém rozeznávání dopravných značek Traffic Sign Assistant.
 
Kameru Opel Eye využívá i výstražný protikolizní systém monitorování odstupu FDI (Following Distance Indication) s funkcí automatického brzdění v nebezpečné situaci Forward Collision Alert, která je nyní doplněna signálním prvkem LED Alert Display - pokud se odstup od vpředu jedoucího vozu zmenšuje příliš rychle, rozsvítí se červené diody v zorném poli řidiče a zazní výstražný signál.
 
Asistenční systém pro udržování jízdního pruhu Lane Departure Warning se aktivuje automaticky v rychlosti nad 60 km/h a upozorňuje řidiče pokud má vůz tendenci samovolně vyjet z jízdního pruhu.
 
Mokka X je vybavena nejen asistentem pro jízdu z kopce HDA (Hill Decent Assist), ale i asistentem pro rozjezd do svahu HSA (Hill Start Assist).
 
Adaptivní systém pohonu všech kol
Nabídka motorů pokrývá rozsah výkonů od 81 kW (110 k) do 112 kW (152 k). Všechny motory prošly optimalizací s cílem snížit hlučnost a vibrace. Turbodiesel 1,6 CDTI je k dispozici ve dvou výkonových verzích s 81 kW (110 k) a 100 kW (136 k) a maximálním točivým momentem do 320 N.m. Nabídku motorů nově rozšířil zážehový čtyřválec 1,4 Ecotec Direct Injection Turbo o výkonu 112 kW (152 k).
 
Na přání se dodává šestirychlostní automatická převodovka, a to v kombinaci se zážehovým motorem 1,4 l o výkonu 103 kW (140 k) a s turbodieselem 1.6 CDTI o výkonu 100 kW (136 k).
 
Mokka X může být vybavena inteligentním adaptivním systémem pohonu všech kol s elektronicky ovládanou vícelamelovou spojkou. Plynule mění poměr rozdělení točivého momentu mezi nápravy od téměř 100:0 až do 50:50 %. V normálních podmínkách jsou v zájmu snížení spotřeby poháněna jen přední kola. Pohon všech kol se aktivuje vždy při rozjezdu, aby nedocházelo k prokluzu kol. Za jízdy se zadní kola připojují jen když je potřeba zlepšení záběrových schopností, tedy především na mokrém a kluzkém povrchu. Systém pohonu všech kol zvyšuje hmotnost vozu jen o 65 kg.
 
Systém pohonu všech kol je k dispozici v kombinaci s osvědčeným turbodieselem 1,4 l o výkonu 103 kW (140 k) a s oblíbeným turbodieselem 1,6 CDTI o výkonu 100 kW (136 k). Oba motory se dodávají se šestirychlostní přímo řazenou převodovkou. Opel nově vychází vstříc také zákazníkům, kteří preferují kombinaci pohonu všech kol a automatické převodovky s přeplňovaným zážehovým čtyřválcem 1,4 Ecotec Direct Injection Turbo nové generace o výkonu 112 kW (152 k) se šestirychlostní automatickou převodovkou.
 
V nabídce je i varianta umožňující jízdu na benzin a LPG 1,4 Turbo 103 kW s cenou od 474 900 Kč.