name | autoweek.cz

Nový Ford Focus – trefa do černého

Nový Ford Focus – trefa do černého

20.07.2018 | Antonín Matějka | Aktuality

Čtvrtá generace modelové řady Ford Focus přináší špičkové automobily nižší střední třídy oplývající vyspělou technikou, bohatou výbavou a výrazným, sportovně laděným designem.
Na vozech Ford Focus jsem vždy oceňoval jejich vyvážené jízdní vlastnosti a perfektní ovladatelnost v zatáčkách se skvělou zpětnou vazbou na volantu. Tento vůz byl pro mě vždy jedním z etalonů v daném segmentu, a to už od roku 1998, kdy se na evropském trhu objevila jeho první generace. Proto jsme se také tak těšil na první testovací jízdy nejnovějších modelů Focus v Provence na jihu Francie, která je proslulá nejen svými přírodními krásami, ale i úžasnými horskými silnicemi s mnoha serpentinami a skalními tunely. Jednou z nich je i známá Route Napoléon, která v našem jízdním itineráři samozřejmě nemohla chybět.

Předně musím říci, že nejnovější generace modelové řady Focus opět zahrnuje verze hatchback a kombi, a k tomu celou řadu speciálních variant, jakými jsou například reprezentativní Focus Vignale, sportovní Focus ST-Line (podvozek snížený o 10 mm, specifické pružiny, tlumiče a stabilizátory) či Focus Active, což je crossover se zvýšenou světlou výškou (+ 30 mm) a s mnoha osobitými a ryze praktickými doplňky pro jízdu na nezpevněných komunikacích. Rovněž nabídka motorů je neobyčejně pestrá. Zahrnuje velice agilní a hospodárné zážehové a vznětové agregáty 1.0/1.5 EcoBoost a 1.5/2.0 EcoBlue pokrývající na českém trhu výkonové spektrum od 100 do 182 koní, které lze kombinovat s modernizovanou manuální šestistupňovou převodovkou, nebo se zcela novou osmistupňovou samočinnou převodovkou s adaptivním řazením a sekvenčním ovládáním prostřednictvím pádel pod volantem.  Adaptivní řazení zohledňuje jízdní styl řidiče a celkový cestovní komfort-systém převodovky dokáže dokonce rozlišit jízdu do kopce a z kopce nebo průjezd ostrou „vracečkou“.

Jízda s novými modely Focus je skutečným požitkem, zvláště pak s verzemi vybavenými víceprvkovou zadní nápravou SLA-Short Long Arm s dvouplášťovými tlumiči pérování (kombi a hatchbacky s motory 1.5 EcoBoost a 2.0 EcoBlue). Takto vybavené verze mají skvělou stabilitu v zatáčkách, přesně reaguji na pohyb volantu a skvěle absorbují i větší nerovnosti vozovky. Pro pětidveřové modely hatchback se zadní nápravou SLA jsou navíc k dispozici na přání dodávané elektronicky nastavitelné adaptivní tlumiče CCD, které zajišťují ve spolupráci se systémem řízení jízdních režimů ještě větší cestovní komfort. S tlumiči CCD se základní konfigurace volitelných jízdních módů Normal, Sport a Eco ještěrozšiřuje o režimy Comfort a Eco-Comfort. Crossover Ford Focus Active, který se na českém trhu objeví na sklonku letošního roku, bude mít ještě speciální režim pro jízdu na sněhu a ledu a režim pro jízdu po měkkém nezpevněném povrchu. Na mimořádných jízdních vlastnostech nových modelů Ford Focus se rovněž podílí vysoká torzní tuhost karoserie a mnohem propracovanější konstrukce zavěšení kol ve srovnání s předchozí generací těchto vozů.

Z nabídky pohonných jednotek jsem si ve Francii vyzkoušel litr EcoBoost o výkonu 125 koní, motor 1.5 EcoBoost o výkonu 182 koní a turbodiesel 1.5 EcoBlue o výkonu 120 koní. Ačkoliv nemám k nízkoobjemovým tříválcovým přeplňovaným motorům obzvlášť velké sympatie, musím říci, že mě oba benzinové agregáty EcoBoost docela mile překvapily svou agilitou, tichým chodem, kultivovaností a v neposlední řadě i enormně nízkou spotřebou paliva, která ani u nejvýkonnější varianty celé modelové řady Focus nepřesahovala v kombinovaném provozu 6 l/100 km. Hlavní devizou čtyřválcového vznětového motoru 1.5 EcoBlue o výkonu 120 koní je kromě vysoké hospodárnosti (ve spojení s osmistupňovým „automatem“ jsem s ním na trase dlouhé 150 km naměřil průměrnou spotřebu paliva 4,1 l/100 km) jeho pružnost v širokém spektru otáček a velmi příznivý průběh točivého momentu s maximem 300 N.m.

Modely Ford Focus patří mezi komerčně nejúspěšnější automobily daného segmentu, za uplynulá dvě desetiletí se jich ve světě prodalo více než 16 milionů kusů a lze tudíž předpokládat, že i nejnovější generace vozu bude na evropských trzích trhat rekordy. Široké spektrum zákazníků by měl novému Focusu zajistit především zcela nový koncept designu zaměřeného na člověka, který v sobě spojuje atraktivní styling exteriéru a interiéru vozu s mimořádnou praktičností. Obě karosářské verze si zachovávají nezaměnitelnou firemní identitu díky harmonicky stylizované přídi a výraznému bočnímu profilu s masivními C-sloupky, jenž umocňuje kompaktní sportovní ráz vozu a jeho dynamiku. Rozvor náprav byl oproti předchozí modelové řadě zvětšen o 50 mm, což umožnilo nejen instalaci pneumatik s větším průměrem, ale především velkorysejší prostorové řešení interiéru pro cestující i zavazadla. Zavazadlový prostor verze hatchback má po rychlém sklopení zadních sedadel objem až 1354 l, u verze kombi je k dispozici 1653 litrů s ložnou plochou o délce téměř 2 metry. Ještě dodám, že zadní výklopnou stěnu „kombíku“ lze aktivovat pohybem nohy pod nárazníkem.

Interiér nových modelů Ford Focus je velice komfortní, to platí zejména pro verzi Vignale s exkluzivním koženým čalouněním sedadel, a zároveň velice nápaditý a praktický. Přístrojová deska sice obsahuje několik designově již zastaralých ovládacích prvků, je však nesmírně přehledná a pro řidiče intuitivně dostupná. Vítanou novinkou je průhledový polykarbonátový head-up displej, na němž lze v závislosti na výbavě a provedení vozu zobrazovat nejen aktuální rychlost vozidla, ale i výstupy systému rozpoznávání dopravních značek, adaptivního tempomatu, audiosystému či pokyny navigace. S novou generací modelové řady Focus přináší výrobce celou radu nových či značně modernizovaných asistenčních a bezpečnostních prvků a systémů, ať již se jedná o aktivní parkovací asistent, automatickou aktivaci brzd po nárazu či adaptivní LED světlomety s funkcí prediktivního svícení do zatáček a osvětlení podle dopravních značek. Při delších cestách jistě majitelé nového Focusu ocení nabídku kvalitních audiosystémů, včetně prémiového audiosystému B&O Play s 10 reproduktory.

A ještě se v krátkosti podívejme do ceníku pro český trh. Základní model Ford Focus Trend hatchback s motorem 1.0 EcoBoost je k dispozici za zaváděcí cenu 369 990 korun, ve verzi kombi je cena o 15 000 korun vyšší. Naopak nejdražší jsou vznětové modely Ford Focus Vignale 2.0 EcoBlue s osmistupňovou automatickou převodovkou - 778 990 Kč (hatchback) a 813 990 Kč (kombi).


Motory                  Převodovka             Největší výkon
Zážehové          
1.0 EcoBoost          6 M                           74 kW/100 k
1.0 EcoBoost          6 M                           92 kW/125 k
1.0 EcoBoost          8 A                            92 kW/125 k
1.5 EcoBoost          6 M                         110 kW/150 k
1.5 EcoBoost          8 A                          110 kW/150 k
1.5 EcoBoost          6 M                         134 kW/180 k
Vznětové
1.5 EcoBlue            6 M                             70 kW/95 k
1.5 EcoBlue            6 M                           88 kW/120 k
1.5 EcoBlue            8 A                            88 kW/120 k
2.0 EcoBlue            6 M                         110 kW/150 k
2.0 EcoBlue            8 A                          110 kW/150 k