name | autoweek.cz

Nekvalitní střešní nosiče kol mohou poškodit karoserii

Nekvalitní střešní nosiče kol mohou poškodit karoserii

02.05.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Spotřebitelský časopis dTest se podíval na střešní nosiče kol. Otestoval celkem 17 modelů dostupných na českém trhu. Výsledky mezi nimi odhalily velké rozdíly.
Ačkoliv se na předních příčkách umístily spolehlivé a bezpečné nosiče, navíc za rozumnou cenu, testování poukázalo i na nosič, jež se obtížně montuje, rychle rezaví a při manipulaci může poškodit kolo i auto.
 
Propastné rozdíly se projevily hned při sestavování a upevňování nosiče na vůz. Zatímco některé nosiče se dají bez problémů sestavit do tří minut, jiné k montáži vyžadují, také díky nejasnému manuálu, několikanásobně delší dobu. Nejhůř hodnocené modely potřebovaly k sestavení téměř půl hodiny. Problémy se dále objevily při nasazování nosiče na střešní příčníky. Zatímco u nejlépe hodnocených nosičů se vše podařilo zvládnout během jedné minuty, u dvou nejhorších modelů trval proces 10 minut.
 
Šrouby mohou poškodit karoserii vozu
Jedním z nejhůře hodnocených nosičů je model Elite San Remo Black, u něhož i demontáž trvá zhruba 10 minut. U čtyřčlenné rodiny tak může ve výsledku upevňování a odstraňování tohoto nosiče zabrat více než hodinu času. Na vině jsou především zbytečně dlouhé zajišťovací šrouby, které kromě nepříjemností způsobených nekonečným otáčením mohou při dotahování poškrábat lak na karoserii.
 
„Jako největší fiasko náš test vyhodnotil model Carface Alu, jehož montáž sice netrvá dlouho, ale zato ho nelze pořádně dotáhnout k příčníku. Abyste vůbec mohli tento nosič plnohodnotně použít, musíte si k němu v hobby marketu dokoupit podložky. Tento model dopadl nejhůř také v hodnocení upevnění kol do nosičů. Ukázalo se, že plastové pásky, které drží ráfky ve žlábcích nosiče, jsou krátké a špatně se dotahují. Kromě toho z nich vypadávají krytky. K upevnění kola je navíc zapotřebí použít stranový klíč, což může třeba na dovolené představovat zásadní problém,“ říká Hana Hoffmannová, šéfredaktorka spotřebitelského časopisu dTest. 
 
Nosiče obstály na dálnici i polní cestě
Důležitou součástí praktických zkoušek byla testovací jízda s nosičem na střeše vozu - 50 km na dálnici, 50 km po okresních cestách v kopcích a klikatých zatáčkách a nakonec 10 km na prašné cestě plné kamenů, štěrku a výmolů.
 
Dobrou zprávou je, že většina nosičů v tomto testu dopadla obstojně. Nejhorší výsledek vykázal opět nosič Carface Alu. Jelikož ho nebylo možné pořádně dotáhnout, docházelo k jeho nadměrným výkyvům i otírání kol o sebe. Vozidlo sice nosič při testovací jízdě nepoškodil, přesto reálně hrozí poškození připevněných kol s ohledem na jejich bezprostřední kontakt.
 
Jak se chránit proti krádežím?
Většina nosičů obsahuje systém pro uzamčení kol, ale zabezpečení samotného nosiče už takovou samozřejmostí není. Nejlepší ochranu z testovaných nosičů nabízí model značky Thule. V porovnání s ostatními nosiči předpovídá také velmi dobré zabezpečení kol, ke kterému je ale nutné dokoupit uzamykatelný rychloupínák, protože ten součástí základního balení není. Mezi vybranými modely se však objevily i nosiče, které neobsahují ani jeden ze zabezpečovacích prvků.
 
Koroze může potrápit
Součástí testu byla rovněž zkouška náchylnosti k rezivění. Nosiče se na 48 hodin umístily do solné komory, ve které vzniká vlhké prostředí s velmi slanou mlhou. Korozi v ní nejlépe odolalo pět modelů pohybujících se v nejlepší šestici celkového hodnocení. Mezi nimi byl například i model Carface Tour. Nosič Alu od stejné značky v tomto zátěžovém testu naopak absolutně propadl. Zrezivěly mu matice, šrouby, podložky i upínací mechanismus.
 
„Portugalská značka Carface v testu prokázala, jak diametrálně se mohou lišit dva modely od stejného výrobce. Zatímco model Alu selhal ve většině zkoušek a skončil na samotném chvostu tabulky, model Tour se umístil mezi těmi nejlepšími modely. Kromě toho může zákazníka zaujmout i dobrou cenou,“ doplňuje Hana Hoffmannová.