name | autoweek.cz
Hořící akumulátory brání uhašení požáru lodi (aktualizováno)
21.02.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Portugalským hasičům se stále nedaří u Azorských ostrovů uhasit požár dopravní lodi Felicity Ace přepravující tisíce luxusních aut - hašení totiž komplikují hořící lithio-ionové akumulátory.
Loď Felicity Ace, která převážela asi 4000 automobilů, začala ve středu hořet v Atlantském oceánu asi 170 km jihozápadně od Azor. Téhož dne portugalské letectvo dopravilo do bezpečí 22 členů posádky, přičemž nikdo nebyl zraněn. Na palubě lodi jsou i elektricky poháněná vozidla s lithio-ionovými akumulátory. Týmy hasičů mohou požáru čelit pouze ochlazováním konstrukce lodi zvenčí, protože vstup na palubu je příliš nebezpečný.
Velitel nejbližšího přístavu Porto da Hort na azorském ostrově Faial João Mendes Cabeças pro agenturu Reuters uvedl, že lithio-ionové akumulátory v elektrických vozidlech na palubě udržují oheň při životě. Zatím ale není jasné, zda požár nezpůsobily právě akumulátory.
Na palubě bylo údajně 1100 Porsche, 189 Bentley a zatím neupřesněný počet vozů Audi a Lamborghini. Volkswagen, který vlastní značky, jejichž vozy jsou na palubě, ještě ani v pátek nepotvrdil celkový počet vozů ani podíl vozidel s elektrickým pohonem na palubě s tím, že čeká na další informace. Ani představitelé lodní společnosti Mitsui O.S.K. Lines na žádost o vyjádření nereagovali.
João Mendes Cabeças uvedl, že „vše pět metrů nad vodní hladinou bylo v plamenech a požár byl stále daleko od palivových nádrží lodi, takže nehrozilo, že by se palivo dostalo do moře, nicméně požár se k nádržím blíží požár se šíří dále dolů. Hasiči nemohou používat vodu, protože přidáním hmotnosti by se loď mohla stát nestabilní a tradiční vodní hasicí přístroje nezabrání hoření lithio-ionových akumulátorů.“
Na Azorské ostrovy byl proto vyslán speciální 16členný záchranný tým SMIT Salvage nizozemské společnosti Boskalis aby pomohl dostat požár pod kontrolu, zatímco jeho vybavení k uhašení Li-Ion akumulátorů je na cestě ze Španělska a Nizozemska.
Loď dlouhá asi 200 m, plující pod vlajkou Panamy, vlastněná společností Snowscape Car Carriers a provozovaná japonskou společností Mitsui O.S.K. Lines, plula z německého Emdenu do Davisvillu ve státě Rhode Island ve Spojených státech. V tomto týdnu má být čluny odtažena do Evropy nebo na Bahamy. Tři vlečné čluny jsou už na cestě z Gibraltaru a Nizozemska. Plavidlo není možné odtáhnout na Azory, protože je tak velké, že by zablokovalo vjezd v přístavu.
Experti z nizozemské vyprošťovací společnosti o víkendu několikrát analyzovali situaci na lodi Felicity Ace. Oproti původnímu plánu loď nejprve odtáhnout do přístavu a následně požár uhasit by měl být oheň uhašen pokud možno ještě před odtažením lodi s použitím nejmodernější techniky na místě neštěstí.
Požár nelze kvůli riziku rozsáhlého znečištění životního prostředí uhasit vodou. Panují obavy, že toxické látky budou vyplaveny do moře. Mnoho z hořících aut jsou elektrické modely s nabitými akumulátory, což komplikuje jejich uhašení. Nákladní loď je mezitím dále unášena Atlantikem. Videozáznam, který v neděli zveřejnila posádka portugalského hlídkového člunu Setúbal na Twitteru, ukázal hustý kouř stoupající od přídě k zádi a trup, který již místy roztával.
Velitel nejbližšího přístavu Porto da Hort na azorském ostrově Faial João Mendes Cabeças pro agenturu Reuters uvedl, že lithio-ionové akumulátory v elektrických vozidlech na palubě udržují oheň při životě. Zatím ale není jasné, zda požár nezpůsobily právě akumulátory.
Na palubě bylo údajně 1100 Porsche, 189 Bentley a zatím neupřesněný počet vozů Audi a Lamborghini. Volkswagen, který vlastní značky, jejichž vozy jsou na palubě, ještě ani v pátek nepotvrdil celkový počet vozů ani podíl vozidel s elektrickým pohonem na palubě s tím, že čeká na další informace. Ani představitelé lodní společnosti Mitsui O.S.K. Lines na žádost o vyjádření nereagovali.
João Mendes Cabeças uvedl, že „vše pět metrů nad vodní hladinou bylo v plamenech a požár byl stále daleko od palivových nádrží lodi, takže nehrozilo, že by se palivo dostalo do moře, nicméně požár se k nádržím blíží požár se šíří dále dolů. Hasiči nemohou používat vodu, protože přidáním hmotnosti by se loď mohla stát nestabilní a tradiční vodní hasicí přístroje nezabrání hoření lithio-ionových akumulátorů.“
Na Azorské ostrovy byl proto vyslán speciální 16členný záchranný tým SMIT Salvage nizozemské společnosti Boskalis aby pomohl dostat požár pod kontrolu, zatímco jeho vybavení k uhašení Li-Ion akumulátorů je na cestě ze Španělska a Nizozemska.
Loď dlouhá asi 200 m, plující pod vlajkou Panamy, vlastněná společností Snowscape Car Carriers a provozovaná japonskou společností Mitsui O.S.K. Lines, plula z německého Emdenu do Davisvillu ve státě Rhode Island ve Spojených státech. V tomto týdnu má být čluny odtažena do Evropy nebo na Bahamy. Tři vlečné čluny jsou už na cestě z Gibraltaru a Nizozemska. Plavidlo není možné odtáhnout na Azory, protože je tak velké, že by zablokovalo vjezd v přístavu.
Experti z nizozemské vyprošťovací společnosti o víkendu několikrát analyzovali situaci na lodi Felicity Ace. Oproti původnímu plánu loď nejprve odtáhnout do přístavu a následně požár uhasit by měl být oheň uhašen pokud možno ještě před odtažením lodi s použitím nejmodernější techniky na místě neštěstí.
Požár nelze kvůli riziku rozsáhlého znečištění životního prostředí uhasit vodou. Panují obavy, že toxické látky budou vyplaveny do moře. Mnoho z hořících aut jsou elektrické modely s nabitými akumulátory, což komplikuje jejich uhašení. Nákladní loď je mezitím dále unášena Atlantikem. Videozáznam, který v neděli zveřejnila posádka portugalského hlídkového člunu Setúbal na Twitteru, ukázal hustý kouř stoupající od přídě k zádi a trup, který již místy roztával.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz