name | autoweek.cz
Fiat u 500X sází na design
29.12.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Fiat věří, že atraktivní stylizace modelu 500X podpoří jeho prodej v rychle se rozvíjejícím segmentu malých SUV a crossoverů.
Model 500X je nejnovějším pokusem Fiatu využít obliby svého miniautomobilu 500 prostřednictvím řady modelů, které těží z retrodesignu hatchbacku 500. Současně je jeho vznik motivován snahou těžit z rostoucí obliby malých SUV a crossoverů.
Segment malých SUV a crossoverů je celosvětově nejrychleji rostoucím. Podle odhadů IHS Automotive prodej nových aut v tomto segmentu na celém světě v roce 2014 vzroste o 31 % na 1,95 milionu vozů a pro rok 2015 by měl stoupnout až na 2,56 milionu vozů. Mnoho zákazníků totiž přechází k SUV a crossoverům od minivanů.
Odlišná dvojčata
Společnost Fiat Chrysler Automobiles (FCA) brzy poté, co uvedla na trh Jeep Renegade, uvádí na trh i Fiat 500X. Malé crossovery 500X a Jeep Renegade mají stejný základ v platformě GM Fiat Small (SCCS), používané mj. u modelu Grande Punto, ale přepracované v rámci projektu L0 (Ellezero) do stavebnicového konceptu. Její široká verze, vyvinutá pro model 500L, je zde upravená pro pohon 4x4. Oba crossovery FCA vyrábí na stejné výrobní lince v závodě Melfi v Itálii. Plánovaný objem výroby Jeepu Renegade je 150 000 vozů a Fiatu 500X 130 000 vozů.
Podle analytiků tyto modely osloví rozdílné typy zákazníků a budou moci existovat současně. Ian Fletcher z IHS Automotive má zato, že Fiat 500X je „roztomilý, městský vůz s terénními schopnostmi“, zatímco Jeep Renegade je „statný terénní vůz", typický Jeep: „Jedná se téměř o mužskou a ženskou verzi stejného modelu, třebaže oba modely nejspíš potěší muže i ženy stejnou měrou.“ Silnou stránkou Fiatu 500X bude jeho design, kdežto Jeep Renegade zapůsobí především svou funkčností.
Fiat 500X má zaoblenou příď a pěkně stavěnou záď připomínající legendární hatchback 500 z 60. let. I to dokládá, že na rozdíl od Jeepu Renegade, lákajícímu k dobrodružství, je určen zákazníkům hlavního proudu. Svým designem chce oslovit ty, kteří oceňují styl: „Koupí tohoto modelu si koupíte kousek italského životního stylu,“ uvedl globální šéf značky Fiat Olivier Francois.
"I přes mnohé společné prvky se jedná o dva odlišné automobily," zdůrazňuje výkonný ředitel Fiat Chrysler Sergio Marchionne a dodává: "Fiat je crossover zatímco Renegade je prostě Jeep. Do kopce by vůz 500X Jeepu Renegade nestačil.“
Bohatá nabídka motorů
Za účelem snížení nákladů sdílejí oba vozy nejen platformu, ale i motory, převodná ústrojí a další klíčové komponenty. V Evropě se bude 500X dodávat se čtyřmi variantami zážehových motorů (1,6 E-torQ, 1,4 Turbo MultiAir II ve dvou výkonových variantách a 2,4 Tigershark) a třemi vznětovými motory (1,3 MultiJet II, 1,6 MultiJet II a 2,0MultiJet II). Fiat 500X bude, stejně jako Jeep Renegade, dostupný i s devítirychlostní samočinnou převodovkou. Další volby zahrnují šestirychlostní s přímým řazením i samočinnou dvouspojkovou.
Fiat 500X se u evropských prodejců objevil těsně před koncem roku a na jaře se začne prodávat v USA. V Evropě 500X nahradí málo prodejný model Sedici, který pro Fiat vyráběla automobilka Suzuki v Maďarsku. Fiat 500X doplňuje modelovou řadu 500 po boku třídveřového hatchbacku a convertible 500 (ty ale používají jinou platformu), pětimístného minivanu 500L a sedmimístného 500L Living. Díky své délce 4250 mm (je o 20 mm kratší než 500L) je uvnitř dostatečně prostorný a k tomu přidává solidní objem zavazadlového prostoru 350 l.
Mezi bezpečnostní prvky bude patřit signalizace vozu v mrtvém úhlu, adaptivní tempomat a systém kontroly jízdy v jízdním pruhu.
K dispozici budou varianty s pohonem předních i všech kol. To by mělo Fiatu 500X pomoci v konkurenci s francouzskými prodejními hity Renaultem Captur a Peugeotem 2008, které nabízejí pouze pohon předních kol. Navíc se pro nepříznivé záběrové podmínky nabízejí i funkce Traction resp. Traction Plus, vylepšující schopnosti systému 4x4. Na druhou stranu je k dispozici i režim eco:Drive, snižující spotřebu až o 16 %.
Možnosti verzí řady 500 jsou omezené
Prodej modelu 500 v Evropě je stále vysoký, ale oproti letům 2008-2009, kdy vrcholil, klesá, a to navzdory zavádění verzí upravených na přání zákazníka, verzí s elektrickým pohonem a kabrioletů. Kromě toho ani několikeré přepracování modelu 500 neovlivnilo jiné vozy Fiatu, z nichž některé už v současné konkurenci působí hodně omšele. Fiat prostě naléhavě potřebuje i jiné nové modely než jen stále další variace na téma 500. Od znovuoživení modelu 500 v roce 2007 už Fiat prodal přes milion vozů této řady.
Malý model Punto, který by měl být nejdůležitějším modelem nabídky, je již devět let starý. Analytici se ale obávají, že do roku 2017 se na rychle se rozvíjejícím trhu kromě přepracovaných oblíbených modelů 500, Panda a Punto objeví pouze dva nebo tři nové modely značky. Na druhou stranu ale analytici oceňují snahu Fiatu zaměřovat se především na výnosnější modely s velkou přidanou hodnotou.
„Model 500 stárne a úspěch jeho variant je hodně omezený. Navíc postrádají konkurenční nabídky v době, kdy Volkswagen, Peugeot a Renault pokračují v uvádění nových vozů. I kdyby v Evropě došlo k ekonomickému oživení, Fiat by zcela určitě utrpěl ztrátu,“ varuje analytik Sasacha Gommel z Commerzbank.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz