name | autoweek.cz

EU dovolí jen „zelené“ akumulátory
20.10.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality
EU bude prosazovat nové standardy pro „nejzelenější“ autobaterie na Zemi. Informuje o tom Frédéric Simon na stránkách Euractiv na základě informací od místopředsedy Evropské komise Maroše Šefčoviče.
Evropská komise na podzim letošního roku představí nová celoevropská nařízení, která mají zajistit, že akumulátory vyráběné nebo dovážené do Evropy budou „nejzelenější na této planetě“. Nové nařízení stanoví „povinné požadavky na nejzelenější, nejbezpečnější a nejudržitelnější akumulátory na této planetě,“ uvedl v exkluzivním rozhovoru pro Euractiv Maroš Šefčovič, místopředseda Evropské komise odpovědný za administrativu a interinstitucionální vztahy.
„Nová pravidla budou předložena letos na podzim a bude následovat zrychlený postup, aby mohla být zavedena od roku 2023. Německo, které v současné době v rámci šestiměsíční rotace předsedá EU, má velký zájem o rychlé sledování nových pravidel. Nové evropské nařízení o akumulátorech rovněž zajistí, aby akumulátory vyrobené v EU používaly sledovatelné suroviny a dodržovaly přísné ekologické a pracovní normy. Tyto normy jsou důležité pro evropské spotřebitele, kteří se stále více obracejí k elektrické mobilitě,“ dodal Šefčovič.
Podle analýzy, zveřejněné na začátku tohoto měsíce environmentální organizací Transport & Environment, se očekává, že elektricky poháněné automobily letos ztrojnásobí svůj podíl na evropském trhu v důsledku požadavků EU na limity emisí CO2, které nutí automobilový průmysl orientovat se na elektromobilitu. Z emisních limitů EU vyplývá požadavek nárůstu prodeje elektromobilů až na 10 % v letošním roce a na 15 % v roce 2021.
V návaznosti na rychle rostoucí evropský trh s elektromobily chce Evropská komise zajistit, aby všechny akumulátory vyráběné nebo dovážené do EU splňovaly nejpřísnější ekologická kritéria na světě s novým „pasem pro akumulátory“, který ukazuje původ materiálů použitých v celém výrobním procesu.
„Zahraniční výrobci akumulátorů, kteří nebudou dodržovat nová pravidla EU, budou čelit „uhlíkové“ dani aby se zajistilo, že nebudou evropským výrobcům konkurovat nižší cenou. Regulaci akumulátorů jsme nastavili tak, abychom zajistili rovné podmínky, takže všechny akumulátory, uváděné na trh EU bez ohledu na jejich původ, splní stejné přísné požadavky na udržitelnost a životnost. Chceme dát našim obchodním partnerům na výběr: buď zavedete ceny za uhlíkovou stopu doma, jako jsme to udělali tady v Evropě se systémem obchodování s emisemi, nebo bude existovat mechanismus ke zvýšení ceny za emise CO2,“ varoval Šefčovič.
Evropská komise v roce 2017 vytvořila Evropskou alianci pro akumulátory (European battery alliance), která spojuje výrobce automobilů s představiteli chemického a strojírenského průmyslu s cílem vybudovat v Evropě řetězec výrobců akumulátorů, který bude schopen konkurovat asijským a americkým výrobcům. V rámci evropského tlaku na čistší vozidla poskytla Evropská investiční banka finanční prostředky na vybudování řady „gigatováren“ na výrobu akumulátorů inspirovaných společností Tesla. První z nich bude ve Švédsku postaven start-upem Northvolt. Očekává se, že první evropské továrny v Evropě budou v provozu v roce 2021 nebo 2022. „Chtěli bychom, aby se všechny akumulátory používané v Evropě vyráběly podle těchto vysokých požadavků,“ uvedl Šefčovič.
Z toho, co uvedl Maroš Ševčovič, který jako absolvent Státního institutu mezinárodních vztahů v Moskvě v roce 1989 vstoupil do KSČ a členem Evropské komise je od roku 2009, není jasné, zda se bude EU zajímat i o jiné důsledky získávání surovin pro výrobu akumulátorů pro elektromobily. Těžba lithia v Jižní Americe je totiž spojena s rozsáhlou nevratnou devastací krajiny v obrovském rozsahu a většina kobaltu pro akumulátory pochází z Katangy v Kongu, kde se při jeho těžbě ve velkém rozsahu zneužívá levná práce malých dětí.
Evropská komise koncem roku 2019 odsouhlasila pomoc ve výši 3,2 miliardy eur na projekty výroby akumulátorů v sedmi zemích: Belgii, Finsku, Francii, Itálii, Německu, Polsku a Švédsku s výhledem na další navýšení o 5 miliard eur. Projekt plánuje i využití materiálů z recyklovaných akumulátorů, ovšem to se předpokládá nejdříve v roce 2031. Největší část z uvedené dotace bude směřovat do Německa - asi 1 miliarda eur, a do Francie - 960 milionů.
„Nová pravidla budou předložena letos na podzim a bude následovat zrychlený postup, aby mohla být zavedena od roku 2023. Německo, které v současné době v rámci šestiměsíční rotace předsedá EU, má velký zájem o rychlé sledování nových pravidel. Nové evropské nařízení o akumulátorech rovněž zajistí, aby akumulátory vyrobené v EU používaly sledovatelné suroviny a dodržovaly přísné ekologické a pracovní normy. Tyto normy jsou důležité pro evropské spotřebitele, kteří se stále více obracejí k elektrické mobilitě,“ dodal Šefčovič.
Podle analýzy, zveřejněné na začátku tohoto měsíce environmentální organizací Transport & Environment, se očekává, že elektricky poháněné automobily letos ztrojnásobí svůj podíl na evropském trhu v důsledku požadavků EU na limity emisí CO2, které nutí automobilový průmysl orientovat se na elektromobilitu. Z emisních limitů EU vyplývá požadavek nárůstu prodeje elektromobilů až na 10 % v letošním roce a na 15 % v roce 2021.
V návaznosti na rychle rostoucí evropský trh s elektromobily chce Evropská komise zajistit, aby všechny akumulátory vyráběné nebo dovážené do EU splňovaly nejpřísnější ekologická kritéria na světě s novým „pasem pro akumulátory“, který ukazuje původ materiálů použitých v celém výrobním procesu.
„Zahraniční výrobci akumulátorů, kteří nebudou dodržovat nová pravidla EU, budou čelit „uhlíkové“ dani aby se zajistilo, že nebudou evropským výrobcům konkurovat nižší cenou. Regulaci akumulátorů jsme nastavili tak, abychom zajistili rovné podmínky, takže všechny akumulátory, uváděné na trh EU bez ohledu na jejich původ, splní stejné přísné požadavky na udržitelnost a životnost. Chceme dát našim obchodním partnerům na výběr: buď zavedete ceny za uhlíkovou stopu doma, jako jsme to udělali tady v Evropě se systémem obchodování s emisemi, nebo bude existovat mechanismus ke zvýšení ceny za emise CO2,“ varoval Šefčovič.
Evropská komise v roce 2017 vytvořila Evropskou alianci pro akumulátory (European battery alliance), která spojuje výrobce automobilů s představiteli chemického a strojírenského průmyslu s cílem vybudovat v Evropě řetězec výrobců akumulátorů, který bude schopen konkurovat asijským a americkým výrobcům. V rámci evropského tlaku na čistší vozidla poskytla Evropská investiční banka finanční prostředky na vybudování řady „gigatováren“ na výrobu akumulátorů inspirovaných společností Tesla. První z nich bude ve Švédsku postaven start-upem Northvolt. Očekává se, že první evropské továrny v Evropě budou v provozu v roce 2021 nebo 2022. „Chtěli bychom, aby se všechny akumulátory používané v Evropě vyráběly podle těchto vysokých požadavků,“ uvedl Šefčovič.
Z toho, co uvedl Maroš Ševčovič, který jako absolvent Státního institutu mezinárodních vztahů v Moskvě v roce 1989 vstoupil do KSČ a členem Evropské komise je od roku 2009, není jasné, zda se bude EU zajímat i o jiné důsledky získávání surovin pro výrobu akumulátorů pro elektromobily. Těžba lithia v Jižní Americe je totiž spojena s rozsáhlou nevratnou devastací krajiny v obrovském rozsahu a většina kobaltu pro akumulátory pochází z Katangy v Kongu, kde se při jeho těžbě ve velkém rozsahu zneužívá levná práce malých dětí.
Evropská komise koncem roku 2019 odsouhlasila pomoc ve výši 3,2 miliardy eur na projekty výroby akumulátorů v sedmi zemích: Belgii, Finsku, Francii, Itálii, Německu, Polsku a Švédsku s výhledem na další navýšení o 5 miliard eur. Projekt plánuje i využití materiálů z recyklovaných akumulátorů, ovšem to se předpokládá nejdříve v roce 2031. Největší část z uvedené dotace bude směřovat do Německa - asi 1 miliarda eur, a do Francie - 960 milionů.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz