name | autoweek.cz
AutoBest testoval elektromobily
24.07.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Organizace AutoBest uspořádala první evropský srovnávací test skutečného dojezdu elektromobilů s dojezdem přes 200 km podle metodiky WLTP dostupných na evropském trhu. Většina vozidel skutečně dosáhla uváděný dojezd.
Organizace AutoBest ve spolupráci se španělským webem coches.net a Katalánským okruhem v Barceloně uspořádala srovnávací test dojezdu deseti elektromobilů s homologovaným dojezdem podle metodiky WLTP přes 200 km (čtyři vozy mají dokonce dojezd přes 300 km). S vozy jezdili motorističtí novináři v okolí Barcelony.
Automobily BMW i3, Kia Soul EV, Volkswagen e-Golf a Opel Ampera-e dosáhly dokonce lepší výsledek než podle je homologovaná hodnota. Renault Zoe, Tesla Model S a Tesla Model X dosáhly hodnotu lepší než 90 % homologované. Pouze Nissan Leaf a Jaguar I-Pace vykázaly výrazně nižší dojezd.
EV Indexy AutoBest
Organizace AutoBest při testu uvedla dva nové indexy. AutoBest EV Index 1 vyjadřuje v % podíl skutečného dojezdu při testu s hodnotou uváděnou podle WLTP. Druhý AutoBest EV Index 2 vyjadřuje účinnost akumulátorů v poměru reálného dojezdu v km na 1 kWh kapacity akumulátorů.
Nejlépe z hodnocení AutoBest indexu 1 vyšly vozy Kia Soul EV, Hyundai Ioniq a Volkswagen e-Golf, které výrazně překročily uváděnou hodnotu dojezdu. V hodnocení AutoBest indexu 2 dosáhly nejlepší výsledek BMW i3, Hyundai Ioniq a Renault Zoe.
K testovaným vozům
Vozy Tesla Model S a Model X v testovaných verzích 100 jsou elektromobily s největším dojezdem na trhu díky kapacitě akumulátorů 100 kWh. V prodeji jsou i verze s kapacitou akumulátorů 75 kWh.
Jaguar I-Pace byl jediný vůz v testu v předprodukční verzi v podobě, v jaké absolvoval oficiální mediální představení tohoto modelu se softwarem v prototypové verzi. Sériové vozy budou mít novější software.
Hyundai Ioniq a Volkswagen e-Golf vykazují mezi testovanými vozy nejnižší spotřebu elektrické energie jen mírně nad 12 kWh/100 km.
Průběh testu
Při používání elektromobilů mají významný vliv na dojezd klimatické podmínky, styl jízdy a použití některých komfortních prvků výbavy, především klimatizace. Při použití ekonomického režimu (eco mode) by u některých vozů bylo možné dosáhnout větší dojezd, stejně jako při jízdě bez použití klimatizace a při extrémně úsporném stylu jízdy. Účelem testu ovšem nebylo dosažení maximálních hodnot ale zjištění reálného dojezdu při běžných podmínkách jízdy dosažitelného většinou motoristů.
Všechny testované vozy proto byly obsazeny jednou osobou, při jízdě se používala klimatizace a pneumatiky měly výrobcem doporučený tlak. Všechny vozy jely v běžném jízdním režimu, nikoliv v Eco-mode ani Sport-mode.
Automobily absolvovaly stejný 180 km dlouhý okruh sestávající z kombinace dálnice, běžných silnic a městských ulic. Po návratu na Katalánský okruh vozy pokračovaly po závodní trati rychlostí 70 km/h až do úplného vyčerpání energie z akumulátorů podle indikátoru a poté dojely do padoku.
Řidiči se ve vozech střídali po absolvování 30 - 40 km aby se eliminoval rozdílný styl jízdy. Vozidla jela v konvoji za zaváděcím vozidlem, které ukazovalo trasu a určovalo rychlost jízdy. Všechny vozidla celý test absolvovala dvakrát.
Všechny vozy byly vybaveny měřicím zařízením Blunik. Po absolvování testu byla vozidla dobíjena pod dohledem dvou zástupců organizace Bureau Veritas. K dobití byl použit jak běžný postup, tak rychlodobíjení.
* vypočtená hodnota (nemá dosud homologaci podle WLTP)
Automobily BMW i3, Kia Soul EV, Volkswagen e-Golf a Opel Ampera-e dosáhly dokonce lepší výsledek než podle je homologovaná hodnota. Renault Zoe, Tesla Model S a Tesla Model X dosáhly hodnotu lepší než 90 % homologované. Pouze Nissan Leaf a Jaguar I-Pace vykázaly výrazně nižší dojezd.
EV Indexy AutoBest
Organizace AutoBest při testu uvedla dva nové indexy. AutoBest EV Index 1 vyjadřuje v % podíl skutečného dojezdu při testu s hodnotou uváděnou podle WLTP. Druhý AutoBest EV Index 2 vyjadřuje účinnost akumulátorů v poměru reálného dojezdu v km na 1 kWh kapacity akumulátorů.
Nejlépe z hodnocení AutoBest indexu 1 vyšly vozy Kia Soul EV, Hyundai Ioniq a Volkswagen e-Golf, které výrazně překročily uváděnou hodnotu dojezdu. V hodnocení AutoBest indexu 2 dosáhly nejlepší výsledek BMW i3, Hyundai Ioniq a Renault Zoe.
K testovaným vozům
Vozy Tesla Model S a Model X v testovaných verzích 100 jsou elektromobily s největším dojezdem na trhu díky kapacitě akumulátorů 100 kWh. V prodeji jsou i verze s kapacitou akumulátorů 75 kWh.
Jaguar I-Pace byl jediný vůz v testu v předprodukční verzi v podobě, v jaké absolvoval oficiální mediální představení tohoto modelu se softwarem v prototypové verzi. Sériové vozy budou mít novější software.
Hyundai Ioniq a Volkswagen e-Golf vykazují mezi testovanými vozy nejnižší spotřebu elektrické energie jen mírně nad 12 kWh/100 km.
Průběh testu
Při používání elektromobilů mají významný vliv na dojezd klimatické podmínky, styl jízdy a použití některých komfortních prvků výbavy, především klimatizace. Při použití ekonomického režimu (eco mode) by u některých vozů bylo možné dosáhnout větší dojezd, stejně jako při jízdě bez použití klimatizace a při extrémně úsporném stylu jízdy. Účelem testu ovšem nebylo dosažení maximálních hodnot ale zjištění reálného dojezdu při běžných podmínkách jízdy dosažitelného většinou motoristů.
Všechny testované vozy proto byly obsazeny jednou osobou, při jízdě se používala klimatizace a pneumatiky měly výrobcem doporučený tlak. Všechny vozy jely v běžném jízdním režimu, nikoliv v Eco-mode ani Sport-mode.
Automobily absolvovaly stejný 180 km dlouhý okruh sestávající z kombinace dálnice, běžných silnic a městských ulic. Po návratu na Katalánský okruh vozy pokračovaly po závodní trati rychlostí 70 km/h až do úplného vyčerpání energie z akumulátorů podle indikátoru a poté dojely do padoku.
Řidiči se ve vozech střídali po absolvování 30 - 40 km aby se eliminoval rozdílný styl jízdy. Vozidla jela v konvoji za zaváděcím vozidlem, které ukazovalo trasu a určovalo rychlost jízdy. Všechny vozidla celý test absolvovala dvakrát.
Všechny vozy byly vybaveny měřicím zařízením Blunik. Po absolvování testu byla vozidla dobíjena pod dohledem dvou zástupců organizace Bureau Veritas. K dobití byl použit jak běžný postup, tak rychlodobíjení.
Model | Test 1 | Test 2 | průměr | NEDC | WLTP | Autobest EV1 |
BMW i3 | 237,670 km | 225,820 km | 231,745 km | 300 km | 225 km | 103 % |
Hyundai Ioniq EV | 224,070 km | 199,730 km | 211,900 km | 280 km | 204 km | 103,8 % |
Jaguar I-Pace | 319,270 km | 307,850 km | 313,560 km | ND | 480 km | 65,3 % |
Kia Soul | 222,520 km | 214,330 km | 218,425 km | 250 km | 185 km* | 118 % |
Nissan Leaf | 220,330 km | 235,650 km | 227,990 km | 378 km | 285 km | 80 % |
Opel Ampera-e | 375,200 km | 379,200 km | 377,200 km | 520 km | 380 km | 99,3 % |
Renault Zoe 40 | 295,440 km | 273,100 km | 284,270 km | 400 km | 300 km | 94,7 % |
Tesla Model S | 433,660 km | 411,640 km | 422,650 km | 632 km | 461 km* | 91,6 % |
Tesla Model X | 395,250 km | 404,890 km | 400,070 km | 565 km | 430 km* | 93 % |
VWe-Golf | 244,890 km | 218,630 km | 231,760 km | 300 km | 219 km | 105,8 % |
Model | průměr | spotřeba | Autobest EV2 |
BMW i3 | 231,745 km | 14,8 kWh | 6.98 |
Hyundai Ioniq EV | 211,900 km | 12,2 kWh | 6.95 |
Jaguar I-Pace | 313,560 km | 27,5 kWh | 3.48 |
Kia Soul | 218,425 km | 13,6 kWh | 6.62 |
Nissan Leaf | 227,990 km | 16,3 kWh | 5.70 |
Opel Ampera-e | 377,200 km | 16,1 kWh | 6.29 |
Renault Zoe 40 | 284,270 km | 14,6 kWh | 6.93 |
Tesla Model S | 422,650 km | 20,6 kWh | 4.23 |
Tesla Model X | 400,070 km | 23,4 kWh | 4.00 |
VW e-Golf | 231,760 km | 12,4 kWh | 6.47 |
Model | výkon (kW) | kapacita (kWh) | dobíjení normal/fast | hmotnost (kg) | max. rychlost (km/h) | cena ve Španělsku (eur) |
BMW i3 | 125/170 | 33,2 | 14 h | 1320 | 150 | 38 200 |
25’ | ||||||
Hyundai Ioniq EV | 88/120 | 30,5 | 14 h 30 | 1495 | 165 | 34 925 |
25’ | ||||||
Jaguar I-Pace | 294/400 | 90 | 43 h 30 | 2208 | 200 | 79 100 |
1h 15’ | ||||||
Kia Soul Electric | 81/111 | 33 | 15 h 30 | 1580 | 145 | 33 550 |
30’ | ||||||
Nissan Leaf | 110/150 | 40 | 19 h 30 | 1580 | 144 | 33 400 |
35’ | ||||||
Opel Ampera-e | 150/204 | 60 | 30 h | 1691 | 150 | ND |
25’ | ||||||
Renault Zoe 40 | 80/109 | 41 | 19 h | 1545 | 135 | 32 700 |
45’ | ||||||
Tesla Model S | 311/420 | 100 | 45 h 15 | 2320 | 250 | 109 050 |
30’ | ||||||
Tesla Model X | 311/420 | 100 | 45 h 15 | 2460 | 250 | 111 500 |
30’ | ||||||
Volkswagen e-Golf | 100/136 | 35,8 | 16 h 30 | 1615 | 150 | 38 435 |
40’ |
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz