name | autoweek.cz
ČR se připravuje na využívání LNG
18.06.2020 | Tiskové zprávy
Česká republika počítá s využitím zkapalněného zemního plynu zejména v dopravě. V plánu jsou tisíce vozidel a desítky plnicích stanic.
V Evropě výrazně stoupá zájem o zkapalněný zemní plyn (LNG). Jeho dovoz se meziročně zdvojnásobil na téměř 86 megatun, což představuje 90 % z celkového světového nárůstu. Vyplývá to ze zprávy Mezinárodní plynárenské unie IGU za rok 2019.
Na tento trend reagují i plány ČR, které počítají s podporou rozvoje využívání LNG především v dopravě. Podle aktuální podoby Národního akčního plánu čisté mobility (NAP CM) by do roku 2030 mělo být v tuzemsku v provozu až 6900 vozů a 30 plnicích stanic na LNG do deseti let. Potenciál LNG dokládá i odhad NAP CM pro celou EU, jenž udává až 280 000 vozidel.
„Zkapalněný zemní plyn stále více posiluje svou roli na cestě k diverzifikaci dodávek zemního plynu a ke snížení energetické závislosti na Rusku. LNG se v současnosti nachází de facto před branami České republiky a my z toho můžeme jen těžit. Příležitosti pro LNG vidíme především v nákladní dopravě, kde dnes neexistuje jiné dostupné palivo, které by dosahovalo požadované kombinace vysokého výkonu a ekologického provozu. Vozy s pohonem na LNG totiž oproti běžným motorům na naftu neprodukují v podstatě žádné škodlivé emise oxidu síry, dusíku ani pevných částic,“ řekla výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu (ČPS) Lenka Kovačovská.
„Od loňského roku je v ČR v provozu již několik vozů a první plnicí stanice. Existují také již reálné projekty na dalších 13 stanic, které by měly být otevřeny do roku 2022,“ informovala Kovačovská.
Na tento trend reagují i plány ČR, které počítají s podporou rozvoje využívání LNG především v dopravě. Podle aktuální podoby Národního akčního plánu čisté mobility (NAP CM) by do roku 2030 mělo být v tuzemsku v provozu až 6900 vozů a 30 plnicích stanic na LNG do deseti let. Potenciál LNG dokládá i odhad NAP CM pro celou EU, jenž udává až 280 000 vozidel.
„Zkapalněný zemní plyn stále více posiluje svou roli na cestě k diverzifikaci dodávek zemního plynu a ke snížení energetické závislosti na Rusku. LNG se v současnosti nachází de facto před branami České republiky a my z toho můžeme jen těžit. Příležitosti pro LNG vidíme především v nákladní dopravě, kde dnes neexistuje jiné dostupné palivo, které by dosahovalo požadované kombinace vysokého výkonu a ekologického provozu. Vozy s pohonem na LNG totiž oproti běžným motorům na naftu neprodukují v podstatě žádné škodlivé emise oxidu síry, dusíku ani pevných částic,“ řekla výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu (ČPS) Lenka Kovačovská.
„Od loňského roku je v ČR v provozu již několik vozů a první plnicí stanice. Existují také již reálné projekty na dalších 13 stanic, které by měly být otevřeny do roku 2022,“ informovala Kovačovská.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz