name | autoweek.cz
ČR se připojila k Itálii v boji proti pokutám za CO2
05.11.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Česká republika se připojí k Itálii ve snaze zabránit, aby od příštího roku, kdy v Evropské unii vstoupí v platnost přísnější pravidla pro emise CO2, automobilky čelily vysokým sankcím. Uvedl to český ministr dopravy Martin Kupka.
Ministr Kupka řekl, že automobilky budou čelit problémům při plnění nových cílů kvůli klesající poptávce po elektrických vozidlech v Evropě. Dodal, že se obě země dohodly, že svůj společný postoj představí až se vedoucí představitelé EU sejdou na summitu v Budapešti.
Evropské automobilky musí v příštím roce snížit emise nově prodaných aut o 15 % na 94 g/km ze 116 g/km. Ke splnění tohoto cíle musí evropští výrobci automobilů zvýšit podíl prodaných elektrických vozidel. Současný trend na trhu však ukazuje klesající prodej elektrických vozidel, což vyvolává obavy výrobců. Překročení tohoto limitu by mělo vést k pokutám ve výši 95 eur za každý g/km překročení limitu CO2 vynásobený počtem prodaných vozidel.
Výrobci automobilů se potýkají s problémy aby tento cíl splnily. „Nemohou to udělat, protože zájem o elektromobily v celé Evropě klesá,“ řekl Kupka v CNN Prima News. Dodal, že automobilkám budou chybět peníze na financování výzkumu a vývoje, pokud budou nuceny platit pokuty.
Svou podporu plánu neoficiálně vyjádřilo také Německo, jehož ministr hospodářství Robert Habeck (Zelení) připustil, že dočasné pozastavení pokut by bylo pro průmysl přínosem. Velký zastánce elektromobility Habeck je v těchto dnech pod tlakem kvůli problémům největšího evropského výrobce automobilů Volkswagenu.
Po úlevách volá i Sdružení evropských výrobců automobilů ACEA. ACEA varovala, že současný klesající trend v tržním podílu elektromobilů signalizuje významné problémy pro automobilový průmysl. ACEA proto vyzvala instituce EU, aby poskytly úlevná opatření, která pomohou výrobcům automobilů splnit jejich cíl bez hrozby sankcí.
Naopak nevládní organizace se silným vlivem na Evropskou komisi Transport & Environment předpovídá, že tržní podíl elektrických vozidel by mohl v roce 2025 dosáhnout 20-24 % především díky klesajícím cenám elektromobilů, díky nimž jsou nyní dostupnější.
Česká republika patří mezi členy EU, kteří jsou proti Zelenému údělu
Kupka zároveň uvedl, že Česko chce zahájit diskusi o odložení celoevropského zákazu spalovacích motorů stanoveného na rok 2035. Revize tohoto opatření je naplánovaná na rok 2026, ale česká vláda ji požaduje dříve. Není ale jasné, zda pro to sežene dostatečnou podporu ostatních členských států. Přísnější limity v příštím roce jsou krokem ke splněné cíle legislativy dosáhnout v roce 2035 až 100% snížení, což v podstatě znamená vyřazení aut se spalovacími motory z prodeje a přechod na elektromobilitu. Zákaz prodeje nových vozidel se spalovacími motory od roce 2035 česká vláda pomohla prosadit v době předsednictví ČR v EU ve druhé polovině roku 2022.
Automobilový průmysl se v České republice, zemi s 10,9 miliony obyvatel podílí 9 % na HD. V roce 2023 se v ČR vyrobilo 1,4 milionu aut, což z ní dělá jednoho z největších evropských výrobců na hlavu.
Ilustrační foto (Martin Kupka): Mediaservice EP
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz