name | autoweek.cz

Cla urychlí uzavírání evropských továren

Cla urychlí uzavírání evropských továren

16.10.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Šéf Stellantisu Carlos Tavares tvrdí, že cla EU na čínské elektromobily urychlí uzavírání továren v Evropě.

„Nová cla Evropské unie na čínské elektromobily urychlí zavírání závodů na výrobu automobilů v Evropě místními výrobci, protože budou nutit čínské výrobce k výstavbě továren v Evropě. To zhorší problémy s nadměrnou kapacitou,“ uvedl generální ředitel Stellantis Carlos Tavares během autosalonu v Paříži.

 

Začátkem tohoto měsíce členské státy EU podpořily dovozní cla na elektrická vozidla vyrobená v Číně až o 45 %, což má podle Evropské komise čelit nespravedlivým vládním dotacím čínským výrobcům automobilů. Čínská vláda nekalou soutěž popírá a hrozí protiopatřeními.

 

„Cla jsou dobrým komunikačním nástrojem, ale mají vedlejší účinky. Zvyšují nadměrnou kapacitu výrobního systému v Evropě. Cestou, jak se vyhnout clům, je vyrábět v Evropě. Urychlujete tím nutnost zavírání továren,“ dodal Tavares.

 

V rozhovoru při pařížském autosalonu Tavares zmínil příklad čínského EV giganta BYD, který staví svůj první evropský montážní závod v Maďarsku. „Čínští výrobci nepůjdou vyrábět svá auta do Německa, Francie nebo Itálie, protože by tam měli nákladové nevýhody, počínaje náklady na energii,“ řekl.

 

Výkonná viceprezidentka BYD Stella Li uvedla, že téměř všechna auta, která společnost prodává v Evropě, plánuje vyrábět lokálně. BYD chce v Evropě vyrábět komponenty a montovat akumulátory ve svých evropských závodech v Maďarsku a Turecku, přičemž z Číny bude dovážet pouze články akumulátorů.

 

Evropské vlády, především Itálie a Španělsko, ale i Polsko, Maďarsko nebo Bulharsko, se snaží přilákat čínské automobilky a jejich dodavatele a slibují jim při výstavbě v jejich zemi milionové dotace a daňové úlevy. Čínské automobilky tak po dotacích od čínské vlády na vývoj elektromobilů získají další dotace z kapes evropských daňových poplatníků. Evropa se tak po přesunu technického vývoje postupně změní v montovnu čínských společností, což bude paradoxní důsledek původního nadšení Evropanů z přesunu výroby téměř všeho do Číny.

 

Foto Vladimír Rybecký