name | autoweek.cz

Citroën uvádí cenově dostupné C3 a ë-C3

Citroën uvádí cenově dostupné C3 a ë-C3

27.01.2025 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Citroën novou generací modelu C3 resp. ë-C3 chce dokázat, že i v Evropě je možné vyrábět cenově dostupné elektromobily. Citroën ë-C3 se vyrábí v Trnavě a jako první nabízí cenově dostupný plně vybavený hatchback s elektrickým pohonem.

Model C3 je pro Citroën od roku 2002 klíčovým modelem s 5,6 miliony prodanými vozy a podílem 30 % na celkovém prodeji značky. Nová generace Citroënu C3 resp. ë-C3 přináší nejen radikálně změněný vzhled, ale i zásadní změnu interiéru s inovativním konceptem kabiny C-Zen Lounge s novým uspořádáním přístrojové desky. Navíc nová generace poprvé nabízí i už známé odpružení Citroën Advanced Comfort v kombinaci s novým designem sedadel. Tím Citroën potvrzuje, že komfort je pro něj zásadní parametr i v tomto malém hatchbacku.

 

Téměř nezměněný obrys

Čtvrtá generace C3 dostala nový výraz s novou designovou identitou značky a jako první sériově vyráběný model s novým logem Citroënu na masce.

 

Nový C3 je jen o 19 mm delší (4015 mm při dlouhém rozvoru náprav 2540 mm) a o 6 mm širší (1755 mm) než předchůdce, takže při téměř stejném obrysu nabízí mnohem prostornější kabinu. Světlá výška je 163 mm oproti 135 mm u předchozího modelu, takže nové C3 i ë-C3 poskytují vyšší pozici za volantem (o 100 mm oproti průměrnému městskému vozu tohoto segmentu). Zavazadlový prostor má objem 310 l.

 

Citroën Advanced Comfort

Citroën poprvé v segmentu městských vozů standardně vybavuje všechny verze C3 i ë-C3 inovativním exkluzivním systémem odpružení s dvojitými progresivními hydraulickými dorazy. Místo mechanických dorazů jsou ve spojení s tlumičem a pružinou použity dva dorazy – jeden pro kompresi a druhý pro dekompresi (neboli odskok). Systém pracuje ve dvou stupních. Při lehké kompresi a dekompresi kontroluje pružina a tlumič společně svislé pohyby bez pomoci hydraulických dorazů. V případě velkých nárazů pružina a tlumič ve spojení s hydraulickými kompresními nebo dekompresními dorazy postupně zpomalují pohyb a zabraňují otřesům na konci zdvihu. Na rozdíl od mechanického dorazu, který absorbuje energii a část z ní uvolní v podobě nárazu, hydraulický doraz tuto energii absorbuje a rozptýlí.

 

Spalovací motor i elektrický pohon

Platforma Smart Car byla od počátku navržena pro elektromobily, ale umožňuje efektivní použití všech systémů pohonu, tedy i spalovací motory s mildhybridním systémem a hybridní pohon.

 

Pro české zákazníky bude největším lákadlem nová generace tříválce 1,2 PureTech Turbo 100 o výkonu 74 kW (101 k) s točivým momentem 205 N.m ve spojení s přímo řazenou šestirychlostní převodovkou. Jeho spotřebu se podařilo snížit o 10 % na 5,6 l/100 km.

 

Od května bude k dispozici i Hybrid 48 V se zážehovým tříválcem 1,2 PureTech Turbo o výkonu 74 kW (101 k) a elektromotorem se 21 kW a 55 N.m integrovaným v šestistupňové automatické převodovce ë-DCS6.

 

Verzi ë-C3 pohání elektromotor o výkonu 83 kW (113 k) s točivým momentem 120 N.m. Akumulátor LFP (lithium-železo-fosfát) s kapacitou 44 kWh umožňuje dojezd až 326 km. Akumulátor se sestavuje v Trnavě z článků od čínské společnosti Svolt Energy a lze jej rychle dobíjet stejnosměrným proudem o výkonu až 100 kW.

 

Nový koncept interiéru

Sedadla Citroën Advanced Comfort jsou opatřena zesílenou pěnu pro měkký a příjemný pocit od prvního doteku a dobrou oporu.

 

Koncept kabiny C-Zen Lounge s vyvýšeným displejem a kompaktním volantem nabízí nové pojetí přístrojové desky se snadným přístupem ke všem klíčovým informacím aniž by řidič musel spustit oči z vozovky. Nový Citroën head-up displej zobrazuje informace na lesklé černé části mezi horní částí přístrojové desky a spodní částí čelního skla.

 

Standardní rádio v základní výbavě nahrazuje zabudovaný držák telefonu, který umožňuje dokovat smartphone a automaticky spustit novou speciální aplikaci prostřednictvím bezdrátové technologie NFC (Near Field Communication). Pomocí této aplikace lze používat vlastní zařízení k přístupu k aplikacím Telefon, Rádio, Navigace a Hudba. Díky ovládání na volantu ë-C3 nemusí řidič pouštět volant z ruky.  

 

Pro vyšší úrovně je připraven centrální barevný displej 10,25“ s navigací, bezdrátovým zrcadlením a přístupem k AppleCarPlay a AndroidAuto. Model ë-C3 a příslušné standardní systémy infotainmentu (My Citroën Play se Smartphone Station nebo My Citroën Drive) jsou kompatibilní s novou aplikací Citroën ë-Routes, která umožňuje optimalizovat dlouhé cesty stálým online přístupem k aktuálním údajům o nabíjecí síti ve vztahu ke stavu akumulátoru.

 

Cenová nabídka

Akční ceny pro Citroën C3 začínají na 390 000 Kč za verzi Turbo 100. S financováním Essox Privilege se lze dostat až na 355 000 Kč. Elektrická verze ë-C3 s dojezdem 326 km je nabízen za cenu od 589 000 Kč. Citroën na vozy poskytuje pětiletou značkovou záruku Extended Care Premium, na trakční akumulátor je záruka na 7 let resp. 160 000 km.

 

Citroën slibuje, že od července nabídne ještě dostupnější ë-C3 s LFP akumulátorem s kapacitou 30 kWh pro dojezd 200 km a cenou začínající pod 20 000 eur (tzn. pod 500 000 Kč).

 

Foto: V. Rybecký a Citroën