name | autoweek.cz

Citroën - Tísňové volání s lokalizací vozu už rok pomáhá
17.07.2014 | Vladimír Rybecký | Autoservis
Mezi významné technické inovace využívané ve vozech značky Citroën se řadí systém e-Touch, což je nenápadné tlačítko s nesmírným dosahem a významem. Minimalizuje totiž dobu potřebnou k přivolání nezbytné pomoci především v případě vážné nehody.
Kdo se už někdy dostal do nepříjemné situace, která vyústila v dopravní nehodu, ví, co podobné krizové momenty udělají s psychikou člověka. Uvažování bez emocí a hlavně rychlé jednání je přitom nejdůležitější a mnohdy na něm závisí lidský život. Technologie automatického tísňového volání všechny tyto průvodní jevy lidské psychiky v krizových situacích eliminuje.
Značka Citroën právě před rokem spustila na území České republiky možnost Tísňového volání s lokalizací vozu a stala se tak v této oblasti důležitým průkopníkem. Od té doby už pomohla mnoha řidičům. Ti jsou ve vozech Citroën v případě dopravní nehody, nevolnosti či poruchy spojeni s dispečinkem záchranných nebo asistenčních služeb, kam jsou zároveň automaticky odeslány formou datové věty i potřebné informace o situaci vč. přesné lokalizace vozidla prostřednictvím GPS souřadnic.
Co se děje dál? Dispečer přijme volání a má ihned k dispozici detailní informace nejen o tom, kde se právě vozidlo nachází, ale také kterým směrem jelo, jakou mělo rychlost, zdali došlo k aktivaci airbagů atd. Současně zná typ vozidla, zda jej pohání vznětový nebo zážehový motor i jakou má barvu. Když je posádka vozu při vědomí a ve stavu odpovídat, dispečer postupuje podle získaných informací a podle standardizovaného postupu. Pokud volající neodpovídá, dispečer kontaktuje neprodleně složky integrovaného záchranného systému, které bezprostředně vyjíždějí na určené místo.
Pomoc přes systém e-Touch může přivolat každý z kabiny pokud tlačítko s nápisem SOS stiskne po dobu pěti sekund. Majitelé Citroënů si díky tomuto systému mohou přivolat pomoc také v zahraničí, přičemž volající může komunikovat v mateřském jazyce. Služba je dostupná 24 hodin denně 7 dní v týdnu a je zcela zdarma. Systém funguje i v režimu Assistence, kdy lze tlačítko využít pro přivolání technické pomoci v případě poruchy vozu. Centrální dispečink u nás provozuje společnost ÚAMK.
Citroën začal tuto technologii do svých vozů nasazovat s předstihem nad rámec legislativních požadavků. Povinně by měl být SOS systém (eCall) zaveden do všech nových modelů osobních a lehkých užitkových automobilů do října 2015. Byť s tímto termínem již operuje legislativa Evropské unie, kvůli některým členským státům s méně vyspělou infrastrukturou se již mluví o posunutí na rok 2017. Jedná se o termín, od něhož budou muset být všechny nově homologované vozy vybaveny touto funkcí. V České republice jsou touto funkcí vybaveny vozy Citroën C3, C4, C4 Picasso a C5 a i vozy značky DS.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz