name | autoweek.cz

Citroën CX slaví 40 let
29.08.2014 | Vladimír Rybecký | Auto archív
Citroën CX byl poprvé představen na pařížském autosalonu v roce 1974. Dokázal prosadit technické novinky, jako byl přeplňovaný vznětový motor, verze GTi, ale také hydropneumatické odpružení zlepšující pohodlí posádky.
Citroën před 40 lety představil na pařížském autosalonu v roce 1974 model CX 2000. Vůz pověstný svým komfortem, ergonomií a jízdní stabilitou získal ve stejném roce ocenění Auto roku 1975, dále to byla Cena za bezpečnost a cena za styl Award Auto Style.
Sedan dlouhý 4,63 m vzešel z designérského ateliéru Roberta Oprona. Byl prvním sedanem se vznětovým motorem v historii značky. Citroën s tímto modelem uspěl na evropském trhu s velkými automobily, neboť nabídl alternativu k zážehovým vozům.
Rok po ropném šoku z roku 1973 přišel Citroën s inovacemi a nabídl účinné motory jak z hlediska potěšení z jízdy, tak spotřeby paliva. Hlavní roli v těchto snahách hrála aerodynamika, vždyť zkratka CX ilustruje jeho nízký koeficient průniku vzduchu.
V následujících letech značka pokračovala v technických vylepšeních a model CX v roce 1975 nabídla ve verzi kombi (Break), v roce 1977 ve sportovní verzi 2400 GTi s elektronickým vstřikováním, kterou francouzští motoristé vyhodnotili jako nejrychlejší vůz, a v roce 1978 ve verzi Prestige prodloužené o 28 cm. Citroën CX i nadále procházel inovacemi. V roce 1985 to například byl první vůz francouzské výroby vybavený systémem ABS.
Vůz CX je uznávaný nejen pro svůj styl a technickou vyspělost, ale také pro svůj komfort. Z modelu DS převzal hydropneumatické pérování s konstantní světlou výškou, díky čemuž nabídl vynikající jízdní stabilitu. Dále posilovač řízení s proměnlivým účinkem podle rychlosti jízdy vozu s automatickým vracením kol do směru, který převzal od modelu SM z roku 1970.
Novinka C-matic, měnič točivého momentu, umožnila zrušit pedál spojky a uvolnila prostor ve prospěch většího pohodlí. Design interiéru nabídnul futuristické místo řidiče - velmi praktické se všemi ovladači na dosah, aby řidič nemusel pustit volant z ruky.
CX představoval obchodní úspěch. Do roku 1991 se jej prodalo více než 1,2 milionu kusů.
Historie Citroënu CX pokračuje různými akcemi a setkáními, které organizuje francouzský CX Club a seskupení Amicale de France. Sběratelé se už zaměřují i na Youngtimery z 80. let, takže ožil zájem i o modely, jako je Citroën CX GTi Turbo.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz