name | autoweek.cz
Čínští investoři chtějí koupit německé závody VW
19.01.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Podle zprávy Reuters chtějí čínští výrobci koupit stávající továrny v Německu. To je další hodně špatná zpráva pro české dodavatele. Čínské automobilky pro výrobu v Evropě sice hledají dodavatele ze zemí v nejbližším okolí – ovšem s výjimkou České republiky.
Čína v roce 2024 vyvezla méně elektromobilů, ale více plug-in hybridů. Důvodem je i skutečnost, že EU zavedla represivní cla na plně elektrická vozidla vyrobená v Číně. Podle agentury Reuters proto čínští investoři údajně projevují zájem o německé výrobní závody, které čelí uzavření.
Zdroj z čínské vlády řekl agentuře Reuters: „Koupí továrny by Čína mohla rozšířit svůj vliv v renomovaném německém automobilovém průmyslu, který je domovem některých z nejstarších a nejprestižnějších značek automobilů. Díky továrně v Německu by se společnosti mohly vyhnout novým clům EU na elektromobily a zvýšit tak tlak na evropské výrobce.“
V centru pozornosti čínských společností jsou zejména závody Volkswagenu v Osnabrücku a Drážďanech. VW v současné době zkoumá alternativní využití těchto míst, které mají být v rámci opatření na snížení nákladů uzavřeny.
Takový krok by mohl znamenat dosud politicky nejcitlivější investici Číny. Výroba aut v Německu pro prodej v Evropě by mohla znamenat další hrozbu pro konkurenceschopnost evropských výrobců automobilů.
Nebude to snadné
Nabídky by mohly pocházet od soukromých i státních společností nebo společných podniků se zahraničními společnostmi. Čínská administrativa si nicméně vyhrazuje právo schvalovat investice v zahraničí. Investiční rozhodnutí budou záviset i na postoji nové německé vlády vůči Číně po únorových volbách. Ekonomiky obou zemí se během 16 let vlády kancléřky Angely Merkelové hluboce propojily s investicemi a exportem německých výrobců automobilů do Číny. Vztahy ale ochladly, protože současná koalice tlačí na snížení závislosti na Číně. Ministryně zahraničí Annalena Baerbocková dokonce označila prezidenta Si Ťin-pchinga za diktátora a Čínu za nepřítele.
Čínské společnosti se také obávají, jak je přijmou německé odbory, které mají polovinu křesel v dozorčích orgánech německých společností a požadují dalekosáhlé záruky pracovních míst. Zástupce odborů ze závodu VW v Osnabrücku Stephan Soldanski prohlásil, že zaměstnanci nebudou mít nic proti výrobě pro partnera ze společného podniku VW se sídlem v Číně. „Dovedu si představit, že bychom vyráběli něco pro čínský společný podnik, ale pod logem VW a podle standardů VW. To je klíčová podmínka!“
Mluvčí čínského ministerstva zahraničí řekl agentuře Reuters: „Čína zavedla řadu uvolňujících opatření, aby vytvořila nové obchodní příležitosti pro zahraniční společnosti. Doufáme, že i německá strana zůstane otevřená a vytvoří spravedlivé a nediskriminační podnikatelské prostředí pro investice čínských společností.“
Čínské aktivity v EU
Prodej továren by mohl být pro VW levnější, než jejich úplné uzavření. Volkswagen plánuje v roce 2025 zavřít závod v Drážďanech, kde se v současnosti vyrábí elektrický ID.3, a v Osnabrücku je naplánováno ukončení výroby T-Roc Cabriolet. Postiženo bude 340 zaměstnanců v Drážďanech a 2300 v Osnabrücku. Mluvčí společnosti VW řekl: „Jsme odhodláni najít další využití pro tento závod. Cílem musí být životaschopné řešení, které zohledňuje zájmy společnosti a jejích zaměstnanců.“
Čínské automobilky aktuálně hledají lokality v Evropě, aby se vyhnuly vyšším clům EU. Elektromobilový gigant BYD buduje továrny v Maďarsku a Turecku. Leapmotor spolupracuje se skupinou Stellantis v Polsku a hledá další provoz v jiné zemi - podle agentury Reuters zvažuje využití závodu v Německu. Chery Auto plánuje už letos vyrábět elektrická vozidla v bývalé továrně Nissanu ve Španělsku. Čínští investoři již údajně navštívili několik evropských závodů, včetně továren Fordu v Saarlouis a Audi v Bruselu, které mají být rovněž uzavřeny.
Nic dobrého pro české dodavatele
Nové příležitosti pro německé výrobní závody jsou ovšem špatnou zprávou pro dodavatele z České republiky, kteří do nic dodávají své výrobky. Při našich setkání s představiteli čínských automobilek v rámci organizace AutoBest jsme byli opakovaně ujištěni, že nově příchozí společnosti mají zájem zajistit si v rámci dosažení úspor místní dodavatele a renomované partnery ze sousedních zemí. Přitom konkrétně uvádějí Maďarsko, Polsko, Slovensko, ale i Rakousko a Německo. V seznamu ovšem vždy chybí Česká republika.
Nezájem Číňanů o spolupráci s českými firmami dokládá i skutečnost, že občané České republiky jsou vedle Litevců jediní z celé EU, kterým Čína neumožňuje bezvízový vjezd pro pracovní nebo soukromé cesty v trvání do 30 dnů.
Foto (závod VW v Osnabrücku, bývalá karosárna Karmann): Volkswagen
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz