autoweek.cz

Čínský problém GM

Čínský problém GM

10.12.2024 | | Aktuality

Evropský automobilový korespondent agentury Reuters Nick Carey posílá z Londýna aktuální informace o dění v automobilovém průmyslu.

Po velkém řinčení zbraněmi v posledních několika měsících Volkswagen a jeho německá odborová organizace nakonec uspořádaly sedmihodinové jednání, které zástupkyně odborů označila za „konstruktivní klima“.

 

Před pondělním jednáním se generální ředitel německé automobilky a šéfka odborů Daniela Cavallo střetli kvůli škrtům navrhovaným Volkswagenem, což by mohlo vést k uzavření německých závodů. Odbory připravovaly prodloužené stávky a dokonce i německý kancléř Olaf Scholz se vyjádřil, že zavírání závodů v Německu by byla chyba.

 

Přestože se obě strany před Vánoci dohodly na dalším kole jednání, k dohodě mají podle obou stran stále daleko, protože odbory jsou skálopevně přesvědčeny, že velké škrty jsou nepřijatelné. Volkswagen mezitím bojuje v Číně a doma čelí rostoucí konkurenci čínských automobilek.

 

GM bere své kousky v Číně

Také General Motors čelí významnému poklesu tržeb v Číně a zaznamenalo dva bezhotovostní náklady v celkové výši více než 5 miliard dolarů pro svůj čínský společný podnik spojené s restrukturalizací rizikového kapitálu a jeho sníženou hodnotou.

.

Čínští výrobci automobilů jsou flexibilnější, vyvíjejí auta mnohem rychleji a více se zaměřili na elektrická vozidla, na něž dostávají vládní dotace. To způsobilo, že tradiční výrobci, jako je GM, mají potíže reagovat. Jeho dřív ziskové podnikání v Číně je nyní ztrátové a některé poplatky, které zaznamená ve čtvrtém čtvrtletí, se týkají uzavírání závodů.

 

Finanční ředitel Paul Jacobson řekl analytikům, že GM má v úmyslu dosáhnout v Číně zisk „v menším měřítku“ již v roce 2025. GM v Číně do září letošního roku ztratilo asi 350 milionů dolarů a uvádí, že tam může restrukturalizovat své podnikání aniž by byly potřeba další finanční prostředky, ale někteří analytici zůstávají skeptičtí, protože nadále ztrácí podíl na trhu.

 

BYD předstihne Ford a Hondu

BYD mezitím jde v Číně od úspěchu k úspěchu. Po hvězdném prodeji v listopadu přední čínský výrobce elektromobilů říká, že je letos na dobré cestě překonat tradiční mezinárodní rivaly Ford a Hondu.

 

Společnost BYD je na vzestupu, zaměstnává stovky tisíc lidí a ve třetím čtvrtletí generovala vyšší tržby než Tesla. Díky svým výkonům v Číně je BYD na cestě k dosažení cíle ročního prodeje 4 milionů vozů. Společnost BYD byla založena v roce 2003 a předstihla 78letou Hondu a Ford se sídlem v Detroitu, který byl založen v roce 1903. Znamenalo by to pro BYD obrovskou psychickou vzpruhu.

 

Dalším příkladem jejich agilnosti a flexibility je, že čínští výrobci automobilů jako BYD také zvyšují vývoz hybridních vozidel, která nepodléhají clům EU, a plánují více modelů pro evropské kupce automobilů.

 

Uchidův úkol zachránit Nissan

Generální ředitel Nissanu Makoto Uchida je pod obrovským tlakem, aby otočil hroutící se japonskou automobilku a udržel si místo. Jak zdroje sdělují agentuře Reuters, příštích několik měsíců bude pro budoucnost Uchida a Nissanu kritických. Aktivističtí akcionáři v tichosti vybudovali podíly v Nissanu, protože finanční situace automobilky se zhoršila v důsledku slabého prodeje a klesající ziskovosti v Severní Americe a Číně.

 

Uchida vsadil na budoucnost elektromobilů a nechal Nissan bez hybridů pro americký trh, což ho přinutilo nabízet velké slevy, aby se auta přesunula z prodejen. Minulý měsíc Uchida oznámil tristní výsledky a zavázal se propustit 9000 zaměstnanců, snížit o 20 % celosvětovou výrobní kapacitu a snížit náklady o 2,6 miliardy dolarů. Slíbil také, že přijde o polovinu své mzdy.

 

Někteří analytici pro agenturu Reuters uvedli, že Uchida by měl předat štafetu novému manažerskému týmu.

 

Daňový účet Volkswagenu v Indii

Indie vydala oznámení společnosti Volkswagen za údajné vyhýbání se daním ve výši 1,4 miliardy dolarů „úmyslným“ zaplacením nižší dovozní daně na komponenty pro své vozy Audi, VW a Škoda.

 

Jak uvádí agentura Reuters, vládní oznámení uvádí, že Volkswagen nesprávně klasifikoval nesmontovaná vozidla, která dovezl a na která se v Indii vztahuje dovozní daň ve výši 30 % až 35 %, jako „jednotlivé díly“ a zaplatil místo toho clo jen 5 % - 15 %. Vyšetřování indické vlády zjistilo, že různé zásilky byly použity k tomu, aby se vyhnuly odhalení a „úmyslně se vyhnuly platbě“ vyšších daní.

 

Volkswagen uvedl, že bude spolupracovat s vládou, nicméně možnost tučného daňového vyúčtování jen stěží mohla přijít v horší dobu, protože automobilka čelí krizi v Číně i Německu.

 

Rychlá kola

Stellantis a čínský výrobce akumulátorů CATL investují 4,1 miliardy eur do vybudování jedné z největších evropských továren na akumulátory pro elektromobily ve Španělsku.

 

Tesla zahájí svou službu robotaxi s flotilou vlastněnou společností, která bude pro bezpečnost zálohována lidskými teleoperátory. Uvedla to Deutsche Bank po schůzce se svým šéfem pro vztahy s investory.

 

Vietnamský výrobce elektromobilů VinFast uvedl, že postaví druhý domácí výrobní závod, kterým zdvojnásobí svou kapacitu, aby uspokojil zvýšenou poptávku po malých a středně velkých modelech.

 

Prodej nových aut v Číně vzrostl v listopadu o 16,6 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2023, což je nejrychlejší tempo od ledna, protože vládou dotované výměny automobilů nabraly na síle.

 

Společnost Waymo společnosti Alphabet rozšíří své autonomní služby při volání do Miami na Floridě, protože se snaží získat náskok na stále více konkurenčním trhu.

 

Foto (Buick Envista): GM