name | autoweek.cz

Čínský partner VW Xpeng chce vyrábět v Evropě

Čínský partner VW Xpeng chce vyrábět v Evropě

29.08.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Také čínský výrobce elektromobilů Xpeng hledá místo pro evropskou továrnu. Navíc zde chce vybudovat i datové centrum pro podporu vývoje autonomního řízení.

Čínský výrobce elektromobilů Xpeng hledá místo pro výrobní závod v Evropě. Šéf společnosti He Xiaopeng řekl agentuře Bloomberg, že je „v počáteční fázi výběru produkčního místa v EU a plánuje zřízení velkého datového centra v regionu.“ Díky efektivnějšímu sběru softwaru, kterou to umožní, chce Xpeng zlepšit funkce poloautonomního řízení svých elektricky poháněných vozidel. Xiaopeng neposkytl o svém plánu žádné další informace a nekomentoval ani termíny.

 

Xpeng se rozhodl pro výrobu v EU na pozadí nových represivních cel EU na elektromobily dovážené z Číny. EU pro Xpeng stanovila speciální clo ve výši 21,3 % navíc ke stávajícím 10 %. Generální ředitel Xpengu prohlásil, že „zisk z evropských zemí po zvýšení tarifů klesne.“ Xpeng byl založen před deseti lety, s prodejem na některých evropských trzích začal letos na jaře a pro EU si nedávno zajistil jako partnera banku Santander.

 

Xiapoeng uvedl, že výdaje na novou evropskou továrnu neovlivní plány expanze na další trhy. Podle vlastních informací dodal Xpeng v první polovině roku 2024 50 000 elektromobilů. V Evropě letos do konce července podle statistiky JATO Dynamics prodal 2817 svých vozů, především velké SUV G9.

 

Čínská automobilka BYD již staví továrnu v Maďarsku a další plánuje v Turecku. Společnost Leapmotor v rámci společného podniku se společností Stellantis již vyrábí elektromobily v továrně Stellantisu v Polsku. Chery ještě letos zahájí výrobu ve Španělsku. Místní výroba nejen ušetří čínské výrobce od dovozních cel ale také snižuje náklady na dopravu a umožní lépe plnit speciální požadavky zákazníků.

 

Partnerství s VW

V roce 2023 Volkswagen oznámil investici 700 milionů dolarů do společného vývoje elektromobilů s Xpengem pro Čínu. Z této spolupráce by ale mohli těžit i evropští zákazníci. Spolupředseda Xpengu Brian Gu řekl americké televizi CNBC, že stovky zaměstnanců VW tráví v Xpengu spoustu času, aby se seznámili s technologií výroby v této teprve deset let staré společnosti. „Zaměstnanci VW tráví mnohem víc času v čínském start-upu než Číňané v Německu,“ řekl Gu. Podle něho je cílem partnerství podpořit globální ambice Xpengu.

 

Ve Wolfsburgu doufají, že jim partnerství s Xpengem umožní rychlejší přístup k technologiím, kterých si čínští zákazníci cení, protože jejich v Německu vyvinutá elektrická vozidla nebyla v Číně příliš dobře přijata. Xpeng naopak může těžit ze zkušeností Volkswagenu se složitými dodavatelskými řetězci.

 

Foto (Xpeng G9): Xpeng