name | autoweek.cz

Čínské minielektromobily už brzy vyjedou z Polska

Čínské minielektromobily už brzy vyjedou z Polska

22.03.2024 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Jak uvádí zpráva Reuters, čínská společnost Leapmotor bude vyrábět svůj minielektromobil T03 v polské továrně Stellantisu. Produkce by měla začít ještě letos pomocí dodaných sad SKD.

Jak agentuře Reuters sdělily dva zdroje blízké této záležitosti, čínská společnost Leapmotor zahájí výrobu svého elektrického miniautomobilu T03 v továrně Stellantis v Polsku jako součást společného podniku mezi těmito dvěma společnostmi. Výroba bude zahájena již ve druhém čtvrtletí pomocí montáže takzvanou metodou semi-knocked down (SKD), která spočívá v montáži částečně sestavených sad. Výroba bude probíhat v polském závodě Stellantisu ve městě Tychy.

 

Generální ředitel Stellantis Carlos Tavares často varuje před nebezpečím, jaké čínská elektricky poháněná vozidla představují pro evropské výrobce automobilů. Proto se společnost Stellantis v říjnu dohodla na koupi 21% podílu v čínské společnosti Leapmotor za 1,5 miliardy eur a založení společného podniku se sídlem v Nizozemsku s názvem Leapmotor International, který je pod kontrolou Stellantisu. Grégoire Olivier převzal odpovědnost za nově vytvořenou Leapmotor International a je přímo podřízen generálnímu řediteli Stellantisu Carlosi Tavaresovi.

 

Generální ředitel Stellantis Carlos Tavares před měsícem uvedl, že automobilka by mohla vyrábět elektrická vozidla založená na základě techniky Leapmotoru v Evropě, Severní Americe nebo na jiných trzích, kde potřebuje modely za konkurenceschopné ceny aby mohla konkurovat čínským výrobcům. Stellantis zvažoval výrobu elektromobilů vyvinutých s čínským partnerem Leapmotor i v Itálii.

 

Leapmotor už prodává elektrické miniauto T03 ve Francii prostřednictvím tamního dovozce. Na výstavě IAA Mobility v Mnichově v září 2023 představitelé Leapmotoru uvedli, že se plánují uvedení jejích elektromobilů na trh v Německu i v dalších evropských zemích.

 

Stojí za povšimnutí, že čtvrtý největší výrobce aut na světě s produkcí přes 6 milionů vozidel ročně a zahrnující tak slavné značky, jako jsou Alfa Romeo, Citroën, Fiat, Opel, Peugeot, Chrysler nebo Jeep, hledá pomoc s technickým vývojem u čínského výrobce, který byl založen v roce 2015 a vloni prodal 43 000 aut...

 

Leapmotor T03 se v Číně prodává s cenou zahrnující státní dotaci od 65 800 jüanů (215 000 Kč), přičemž firma poskytuje zákazníkům dobíjení ve svých prodejnách zdarma. Leapmotor T03 je vybaven vysoce výkonným akumulátorem CATL s články NCM811 s hustotou energie 171 Wh/kg. S kapacitou 36,5 kWh umožňuje ve své třídě překvapivě dlouhý dojezd 403 km (standardem u konkurence je 300 km), který lze dále zvýšit o 15 % - 25 % pomocí třístupňového systému rekuperace energie. Kromě toho Leapmotor T03 nabízí také tři jízdní režimy. Nezávisle vyvinutý systém elektrického pohonu Heracles má špičkovou účinnost až 92,3 % a maximální účinnost elektromotoru až 94,9 %. Motor dosahuje maximální výkon 55 kW a točivý moment 155 N.m.