name | autoweek.cz

Čínská robotaxi na cestě ke komerčnímu provozu

Čínská robotaxi na cestě ke komerčnímu provozu

12.08.2022 | Vladimír Rybecký | Trendy

Čínská společnost Baidu oznámila, že získala povolení k provozování služby robotaxi zcela bez řidiče na otevřených silnicích od dvou čínských měst Wu-chan a Čchung-čching. Robotaxi představují pro Čínu obrovský tržní potenciál.

Služba robotaxi, kterou poskytuje čínský gigant pro umělou inteligenci Baidu prostřednictvím platformy pro autonomní řízení Apollo Go, již více než rok běží v parku Shougang a poskytuje návštěvníkům možnost seznámení s touto špičkovou cestou mobility. Rozlehlý areál Shougang je ocelárna přeměněná v kulturní a sportovní komplex, který sloužil jako dějiště zimních olympijských her v Pekingu. Návštěvníci si prostřednictvím služby Apollo Go mohou dopřát futuristickou projížďku parkem v taxíku bez řidiče s technologiemi autonomního řízení.

 

Baidu uvádí, že celkový počet najetých kilometrů automatických jízdních testů její služby robotaxi Apollo Go v 10 čínských městech od jejího spuštění v roce 2020 přesáhl 32 milionů kilometrů, přičemž robotická platforma Apollo Go už obsloužila přes 1 milion objednávek. Baidu nehlásilo žádné problémy se službou ani neuvedlo kolik do projektu investovalo.

 

Robotaxi poprvé za hranice uzavřené oblasti

Díky neustálým technologickým inovacím a politické podpoře se komerční provoz robotaxi nově odváží i za hranice polouzavřené oblasti, jako je areál Shougang, na otevřenější silnice.

 

Povolení, udělená jihozápadním magistrátem municipality Čchung-čching (Chongqing) a centrálním městem Wu-chan (Wuhan), umožňují komerční provoz robotických platforem taxi kvalifikovanými operátory s jízdou zcela bez lidské obsluhy a kontroly - na rozdíl od zkušebních provozů v jiných městech, které vyžadují bezpečnostního technika sedícího pro případ nouze na předním sedadle.

 

Robotická platforma Apollo Go tak učiní další velký pokrok. Baidu uvádí, že to znamená bod obratu v čínské politice směřující k autonomnímu řízení. „Tato povolení mají pro průmysl hluboký význam. Pokud to srovnáme s průzkumem vesmíru, tento okamžik se rovná přistání na Měsíci,“ řekl agentuře Reuters Wei Dong, hlavní bezpečnostní operační technik Intelligent Driving Group společnosti Baidu.

 

Baidu zprvu do každého města nasadí pět robotických vozidel. Oblasti služeb pokrývají 30 km2 v okrese Yongchuan v Čchung-čchingu a 13 km2 v zóně hospodářského a technologického rozvoje ve Wu-chanu.

 

Další projekty

Od srpna mohou plně samořiditelná auta bez ručního režimu jízdy a odpovídajících zařízení jezdit také v určených oblastech a silničních úsecích i v čínském technologickém centru ve městě Šen-čen (Shenzhen). Začátkem srpna poskytovatel on-line služby pro volání Caocao Mobility oznámil, že uživatelé mohou využívat služby robotaxi prostřednictvím jeho aplikace v pilotní zóně na jihovýchodě Pekingu.

 

V dubnu společnosti Baidu Apollo a Toyota Motors  podporou Pony.ai uvedly, že v Pekingu obdržely povolení k nasazení robotaxi na otevřených silnicích v oblasti 60 km2 bez bezpečnostních techniků na sedadle řidiče. Jenže pekingská povolení stále vyžadují, aby byl bezpečnostní technik na sedadle spolujezdce. Tyto už služby začaly provoz.

 

„Baidu jedná s místními vládami v Pekingu, Šanghaji a Šen-čenu, aby si také v nich do jednoho roku zajistila licence na testování plně robotických vozidel i v těchto městech,“ říká Wei.

 

Čína podporuje vývoj robotaxi

„Širší komerční využití robotických zrcadel zlepšuje technologie autonomního řízení a může pomoci rozšířit jejich veřejné uznání a přijetí,“ řekl Ji Xuehong, ředitel inovačního výzkumného centra automobilového průmyslu na North China University of Technology.

 

Odvážné kroky uvedených měst přišly po sérii návrhů z nejvyšší vládní úrovně pro podporu komerčního provozu autonomního řízení v Číně. Zrychlení vývoje autonomního řízení na vysoké úrovni bylo nastíněno v národní strategii rozvoje inteligentních automobilů. V některých městech budou zahájeny pilotní projekty aplikace vysoce přesných map pro inteligentní propojená vozidla, které budou sloužit autonomnímu řízení. Spolu s podporou čínská vláda věnuje velkou pozornost i bezpečnosti autonomního řízení. Tamní ministerstvo dopravy v návrhu dokumentu zveřejněném v pondělí zdůraznilo, že „bezpečnost by v řízení autonomního řízení měla být na prvním místě.“

 

Vývoj robotaxi se tím pravděpodobně urychlí, přičemž podle CITIC Securities bude do roku 2040 trh činit zhruba 3,2 bilionu jüanů (asi 473,3 miliardy USD). Obrovský tržní potenciál proto láká mnoho zájemců aby získali část z této částky. Patří mezi ně technologické firmy, výrobci automobilů a poskytovatelé služeb při jízdě. Průmysl robotaxi podle čínských odhadů dosáhne bod obratu ve výrobních a provozních nákladech kolem roku 2025 přičemž propagace této služby a uživatelská zkušenost budou podle investiční banky CICC i nadále překonávat očekávání trhu.

 

„Jak se technologie zlepšuje, den, kdy popularita robotaxi předstihne on-line služby přivolávání aut, může přijít dřív, než se očekávalo,“ odhadl Ji.