name | autoweek.cz

Čína zvyšuje tlak na cla

Čína zvyšuje tlak na cla

18.09.2024 | | Aktuality

Evropský automobilový korespondent Reuters Nick Carey shrnuje dění v automobilovém průmyslu.

Po létě rostoucího obchodního napětí kvůli clům, navrženým Evropskou komisí ve výši až 35,3 % na elektrická vozidla vyrobená v Číně, by hlasování členských států EU o tom, zda cla podpoří, mohlo přijít již příští týden 25. září.

 

Evropská komise odmítla nabídky čínských výrobců elektromobilů na minimální dovozní ceny do EU aby se vyhnula clům, a tvrdí, že lhůta pro takové nabídky již uplynula.

 

Mezitím Čína, kromě vyjádření zklamání nad tímto odmítnutím, vyvíjí velký tlak jak veřejně, tak v zákulisí, aby získala dostatek hlasů členských států EU proti clům.

 

Čínská hra na hodného a zlého policajta

Když členské státy EU hlasují o clech na elektromobily vyrobené v Číně, odpůrci potřebují 15 členských států zastupujících 65 % populace bloku, aby hlasovali proti. To je hodně vysoká hora, na níž se musí vylézt.

 

Aby Čína naklonila misky vah ve svůj prospěch, přijala přístup typu mrkev a biče. Pohrozila clem na vývoz vepřového masa, mléčných výrobků a brandy, která by poškodila členské státy podporující cla, jako jsou Španělsko, Francie a Itálie, a zároveň nabízí sladkosti, aby je přiměla podpořit čínský postoj.

 

Jedno takové cukrátko spočívalo v tom, že čínská společnost oznámila továrnu ve Španělsku za 1 miliardu dolarů na stavbu zařízení na výrobu vodíku. A hle, poté, co španělský premiér Pedro Sánchez během návštěvy Pekingu seděl v čínském elektromobilu, náhle změnil melodii a vyzval EU, aby přehodnotila svůj postoj k clům.

 

Naznačené hrozby a přemlouvání pokračují. V pondělí italský ministr zahraničí řekl, že země podporuje cla EU. Ani ne o den později čínský ministr obchodu řekl, že celní šetření EU vážně ovlivnilo důvěru čínských výrobců automobilů v investice v Itálii, protože si byl plně vědom toho, že Itálie se těmto společnostem dvoří ve snaze posílit svůj automobilový průmysl. Jemné to není. Brzy uvidíme, kolik dalších členů EU bude následovat příklad Španělska a změní svůj postoj k clům.

 

Northvolt potápí evropské naděje na akumulátory

Společnost Northvolt, která byla dlouho považována za největší šanci Evropy vytvořit domácího šampióna v oblasti akumulátorů pro elektromobily, zasadila těmto nadějím velkou ránu. EU prosazovala, aby domácí produkce akumulátorů mohla konkurovat čínské, ale tyto snahy zatím nevedly ke skutečnému evropskému průmyslu akumulátorů.

 

Northvolt přilákal velké investice a zákaznické smlouvy od firem jako Volkswagen a BMW, díky čemuž to vypadalo jako skutečně velký projekt, ale uprostřed zpomalení poptávky po elektromobilech jakoby se švédské firmě začala sundávat kola.

 

Jak uvádí agentura Reuters, poté, co se v červnu potýkala se zpožděním objednávek a ztrátou kontraktu BMW ve výši 2 miliard dolarů, společnost oznámila, že přestane vyrábět katodový aktivní materiál (CAM), klíčovou součást akumulátoru, zahodila plány pro švédskou továrnu a začala hledat investory pro polský závod.

 

Northvolt se tak vzdal svého snu být jediným kontaktním místem s kontrolou nad celým řetězcem dodávek akumulátorů od výroby materiálů až po recyklaci, což vyvolává otázky o schopnosti společnosti být významným hráčem na evropské scéně kde výrobci automobilů přecházejí na elektrický pohon.

 

Zatím se zdá, že namísto nezávislosti bude velká část evropské produkce pocházet ze závodů postavených čínskými výrobci akumulátorů.

 

BYD: práce pro každého!

Čínský automobilový gigant BYD pomohl čínské vládě ve snaze vytvořit více pracovních míst především pro absolventy vysokých škol, protože ekonomika země slábne. Společnost BYD zvýšila počet zaměstnanců a nyní jich má víc než 900 000, což z ní činí jednoho z největších zaměstnavatelů v Číně. Je to 20% nárůst počtu zaměstnanců od konce června, kdy zaměstnávala 750 000 lidí.

 

Jen pro představu - dokonce i na svém vrcholu v roce 1979 měla odborová organizace United Auto Workers méně než 1,5 milionu členů zastupujících pracovníky amerických výrobců automobilů a dodavatelů. To bylo v době, kdy bylo mnohem méně automatizace továren než dnes.

 

Dochází k tomu během začarované cenové války mezi výrobci elektromobilů v Číně, která vyvolává tlak na zisk a nutí tradiční automobilky a jejich čínské partnery ve společných podnicích omezovat počet zaměstnanců místo jejich najímání. Náborová horečka společnosti BYD se také shoduje s velkým tlakem na zahraniční trhy vyžadující velké investice.

 

Ti, kteří v Evropě a Spojených státech tvrdí, že vliv čínské vlády na její výrobce automobilů a jejich podpora, ospravedlňuje cla, budou pravděpodobně poukazovat na masivní výplaty BYD jako další příklad toho, proč by cla měla zůstat v platnosti.

 

GM sleduje akumulátory CATL pro americkou výrobu

General Motors jedná o nákupu akumulátorů pro elektromobily využívajících licencovanou technologii od čínského CATL, které by se podle zdroje obeznámeného s touto záležitostí vyráběly v nové továrně v USA. Závod by byl financován a provozován japonskou firmou spotřební elektroniky TDK Corp. Očekává se, že bude na jihu Spojených států.

 

Zdroj řekl agentuře Reuters, že dohoda by mohla pomoci GM vyrábět akumulátory s nižšími náklady a vyhnout se novým clům jejich montáží ve Spojených státech. Ford již takovou dohodu s CATL uzavřel, ale setkal se s odmítavým postojem republikánských politiků.

 

Potřeba podepsat licenční smlouvy s čínskými výrobci akumulátorů nás přivádí zpět k problémům společnosti Northvolt. Spojené státy nemají mnoho životaschopného průmyslu akumulátorů a potřeba vyvíjet cenově dostupnější elektromobily přirozeně upřednostňuje uzavírání dohod s Číňany.

 

Rychlá kola

Čínská automobilka Chery by podle šéfa jejích italských operací mohla během příštích tří let utratit miliardy eur aby prodávala vozy svých značek Omoda a Jaecoo evropským zákazníkům.

 

Americká Sněmovna reprezentantů schválila legislativu, která zpřísní pravidla omezující čínský obsah v autech, která splňují podmínky pro daňové dobropisy na elektrická vozidla v USA.

 

Společnost Stellantis ve svém závodě Mirafiori v Turíně kvůli stagnující poptávce na čtyři týdny pozastavila výrobu plně elektrického malého vozu Fiat 500e.

 

Ford obnoví výrobu ve své továrně v jihoindickém státě Tamil Nadu dva roky poté, co zastavil produkci v Indii, třetím největším automobilovém trhu na světě.

 

Volkswagen a odborová organizace IG Metall zahájí na konci září jednání o nové pracovní smlouvě pro šest německých závodů poté, co automobilka zrušila program zabezpečení pracovních míst.

 

Ilustrační foto (Omoda 7): newspressspain