name | autoweek.cz

Čína ve světovém rekordu
10.01.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Podle předběžné zprávy čínské asociace výrobců automobilů CAAM (China´s Association of Automobile Manufacturers) dosáhla výroba motorových vozidel (nejen osobních a užitkových aut, ale i nákladních vozů a autobusů) v Číně během roku 2010 hodnoty 18 264 700 kusů, což bylo o 32,44 % více než v roce 2009. Číňané přitom nakoupili takřka stejné množství - opět rekordních 18 061 700 motorových vozidel, což bylo o 32,37 % více než během roku 2009. Z uvedeného množství bylo v Číně prodáno 13,8 milionu osobních vozů.
Bylo to poprvé, co se v Číně prodalo více motorových vozidel než ve Spojených státech během rekordního roku 2000. Tam to tehdy bylo 17,4 milionu kusů.
Jenom v samotném prosinci se v Číně prodalo 1,67 milionu motorových vozidel (z toho bylo 1,3 milionu osobních aut), což bylo více, než se prodalo ve Velké Británii za celý rok!
Nejvíce osobních a lehkých užitkových vozidel v Číně prodal koncern General Motors - 2 351 610 milionu kusů (pokud se kromě společné výroby se společností SAIC započte i produkce milionu užitkových vozidel Wuling čínského výrobce, jehož je GM menšinovým akcionářem). GM dosáhlo navýšení prodeje o 28,8 %. Pokud se ale vezme jen výroba Buicků a Chevroletů u Shanghai GM, pak s prodejem 1 033 307 kusů GM dosáhlo zvýšení o 42 %.
Následuje Volkswagen s 1,92 milionu aut včetně 228 000 vozů značky Audi a asi 185 000 vozů Škoda. V roce 2009 Volkswagen se svými čínskými partnery, společnostmi FAW a SAIC, prodal 1,40 milionu aut. V roce 2010 tedy prodal o 37 % aut více a zvýšil svůj podíl na trhu, jenže cíl 2 miliony aut se nepodařilo překonat. Výsledek Volkswagenu je velmi působivý, protože se jednalo jen o osobní auta a Volkswagenu v nabídce chybí vozy v několika kategoriích, které jsou v Číně velmi důležité. To by se ale po dostavění dvou nově budovaných továren a s pomocí investic ve výši 13,8 miliardy dolarů mělo brzy změnit.
Přes hranici milionu prodaných vozů se dostaly ještě Hyundai s Kiou a Nissan. Hyundai prodal 700 000 vozů vyrobených firmou Beijing Hyundai a Kia 330 000 aut od automobilky Dongfeng Yueda Kia. Korejci navíc do Číny vyvezli větší množství aut, takže jejich celkový prodej překročil hranici 1,1 milionu aut.
Ford, který své aktivity v Číně odstartoval pozdě, dosáhl navýšení prodeje o 40 %, zatímco Toyota a Honda kvůli problémům se stávkami u jejich subdodavatelů navýšily prodej jen o 19 resp. 12,2 %. Velkým zklamáním byl prodejní výsledek čínské společnosti BYD, jejímž akcionářem je americký investor Warren Buffett. Této soukromé společnosti nevychází sázka na hybridní a elektrický pohon.
Předpovědi analytiků pro rok 2011 varují, že se tempo růstu výroby i prodeje aut v Číně zpomalí. Jenže i když to bude pravda, a zatím nic nenasvědčuje tomu, že by se tak opravdu mělo stát, a tempo růstu pokleslo o polovinu či třetinu, pak to stále bude znamenat překročení hranice 20 milionů kusů ve výrobě i v prodeji! A nezapomínejme, že v USA připadá 800 aut na 1000 obyvatel, zatímco v Číně je to jenom 63! Potenciál růstu je tedy zde při 1,5 miliardy obyvatel obrovský. Při pouze 10% růstu by se v Číně v roce 2015 prodalo 32 milionů aut a v roce 2020 by byla překročena hranice 50 milionů. Přitom by počet aut při minimálním vyřazování z provozu těch starých dosáhl hranice 300 na 1000 obyvatel, tedy poloviční, než je běžné v Evropě.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz