name | autoweek.cz
Čína si ponechá koňak
04.09.2024 | | Aktuality
Evropský automobilový korespondent agentury Reuters Nick Carey posílá z Londýna novinky z automobilového průmyslu.
Konec léta nepřinesl pro automobilový průmysl nouzi o znepokojivé signály. Obchodní napětí nadále eskaluje, přičemž každým dnem má být zveřejněno oznámení USA o prudkém zvýšení cel na čínská elektroauta a přední republikáni prosazují, aby čínský výrobce akumulátorů CATL poskytl seznam firem, které údajně pracují pro čínskou armádu. Nedávná zveřejněná čísla o prodeji a výrobě navíc způsobila ponuré čtení.
Prodej nových aut v Evropě v červenci stagnoval, zatímco Velká Británie zaznamenala pátý měsíc po sobě klesající výrobu aut a globální produkce Toyoty klesala šestý měsíc v řadě. Srpen nevypadal o nic růžověji, protože Francie oznámila meziroční pokles prodeje nových aut o 24,3 %.
A pro průmysl, který touží po stabilitě a jistotě, by dvě německá zemská volební vítězství anti-establishmentových stran, včetně prvního pro krajně pravicovou Alternativu pro Německo (AfD), mohla dále oslabit nejednotnou koaliční vládu v zemi.
Čína nemá nároky na koňak z EU
Při novém obratu v rostoucím napětí mezi EU a Čínou se Peking rozhodl prozatím nezavést cla na brandy z EU, protože nadále lobbuje v členských státech bloku před hlasováním o dodatečných clech ve výši až 36,3 % na elektrická auta vyráběná v Číně.
Čínská sonda do cen brandy míří přímo na Francouze, zaryté zastánce tarifů na elektromobily a zuřivě chránící svůj vlastní automobilový průmysl. Francouzské koňaky loni tvořilo 99 % čínského dovozu. Čína tvrdí, že evropské palírny prodávají za dumpingové rozpětí mezi 30,6 % a 39 %.
Analytici tvrdí, že krok odložit tarify a zároveň naznačovat, že by Peking mohl jednat později, je vyjednávací taktikou, jak přesvědčit EU, aby ustoupila od tarifů na elektromobily. Čína také zahájila vyšetřování evropského vepřového masa a mléčných výrobků, a to jen den poté, co Brusel zveřejnil svůj revidovaný tarifní plán pro elektromobily vyrobené v Číně. To vše přichází v době, kdy čínské lobbistické skupiny a automobilky neustále varují, že cla EU jsou nespravedlivá a budou mít pro Evropu vážné důsledky.
Volkswagen směřuje do krize
Generální ředitel Volkswagenu Oliver Blume se rozhodl zkusit to, v čem jeho předchůdci selhali - zavést odvážná opatření ke snížení nákladů na provoz německé automobilky včetně možného uzavření továren a ukončení programu zabezpečení pracovních míst, který funguje od roku 1994 a brání propouštění až do roku 2029.
Blume se tak dostává do přímého konfliktu s odbory Volkswagenu, které mají v automobilce značnou moc a opakovaně mařily snahy o provedení změn, včetně těch, které před třemi lety chtěl realizovat předchozí generální ředitel Herbert Diess. Problémy Volkswagenu jsou již delší dobu jasné a jeho manažeři neváhají jednat rychle pokud si chce společnost zajistit dlouhodobé přežití.
Automobilka zaznamenala v Číně zmenšující se podíl na trhu a čelí přívalu přicházejících čínských rivalů, kteří dokážou vyvíjet elektromobily mnohem rychleji, levněji a s lepším softwarem pro běžné spotřebitele než Volkswagen. Automobilový gigant investoval do čínské automobilky Xpeng a amerického výrobce EV Rivian, aby získal přístup k lepšímu softwaru. Ale vzhledem k tomu, že v Evropě má nadbytečnou výrobní kapacitu, střet s odbory Volkswagen je dříve nebo později nevyhnutelný.
Odbory odřízly Diesse, který usiloval o méně dramatické změny, poměrně snadno. Mohou nyní porazit Blumeho?
Tesla plánuje v Číně šestimístný vůz
Se stárnoucí sestavou modelů a rostoucím tlakem přicházejících čínských rivalů Tesla podle interních zdrojů plánuje do konce roku 2025 představit šestimístnou verzi svého Modelu Y, aby pomohla oživit svůj prodej v Číně. Společnost informovala dodavatele, aby se připravili na dvouciferný nárůst výroby Modelu Y v Šanghaji. Tesla začátkem roku 2025 uvede v Číně na trh pětimístnou verzi Modelu Y.
Crossover Model Y je nejprodávanějším vozem v Číně, ale sedan Seagull od BYD ho dohání a soupeři letos odhalili nejméně čtyři konkurenční modely jako jsou Nio Onvo L60 a Zeekr 7X s prostornějším interiérem a nižšími cenami.
Tesla ovšem zaznamenala v srpnu svůj zatím nejlepší měsíc v Číně v tomto roce, protože těžila z rychlého prodeje v menších městech, ačkoli prodej byl nižší než ve stejném měsíci loňského roku. Jejímu hlavnímu rivalovi BYD však v Číně oproti srpnu loňského roku vzrostl prodej o 35 %.
Mezitím vládní zdroj sdělil redaktorovi Reuters, že před kanadským oznámením o uvalení 100% cla na elektrická vozidla vyrobená v Číně se Tesla obrátila na Ottawu s žádostí o nižší cla na auta, která vyrábí v Číně a dováží do Kanady.
BYD v Německu bojuje s poklesem prodeje
Čínská automobilka BYD kupuje svého distributora v Německu, protože se snaží řešit propad prodeje na tomto trhu. Pro automobilku je to neobvyklý krok, ale převzetí staví BYD do čela jejích operací v Německu na největším evropském trhu, včetně vztahů s jejími prodejci.
Prodej elektromobilů letos v Německu klesl poté, co vláda v prosinci nečekaně zrušila dotace na elektromobily pro spotřebitele což zasáhlo také BYD.
Rychlá kola
Kalifornský úřad pro motorová vozidla vydal návrh nařízení o provozu autonomních vozidel na dálnicích, což by v případě schválení znamenalo obrovskou výhru pro začínající autonomní kamiony, které sázejí na růst a pokrok této technologie.
Čínský výrobce elektromobilů Xpeng nacenil první model své levné podznačky Mona od 16 813 dolarů (382 261 Kč), čímž bude konkurovat ostatním elektromobilům s cenou v rozmezí 100 000 až 150 000 jüanů (319 100 – 478 640 Kč), které představují třetinu prodeje aut v Číně.
Americký federální odvolací soud uvedl, že General Motors musí čelit hromadné žalobě, která tvrdí, že společnost porušila zákony ve 26 státech USA tím, že vědomě prodala několik set tisíc aut, pick-upů a SUV s vadnými převodovkami.
Ford opustí svůj program diverzity, spravedlnosti a inkluze, včetně ukončení účasti v systému hodnocení skupin prosazujících LGBTQ, a připojí se k dalším americkým společnostem, které tyto programy pod tlakem konzervativních skupin předefinují.
Hyundai, dlouhodobě nejúspěšnější zahraniční výrobce automobilů v Indii, doufá, že znovu získá podíl na trhu od domácích rivalů uvedením řady nových SUV, protože se připravuje na 3 miliardy dolarů veřejné kotace v zemi.
Foto: Xpeng
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz