name | autoweek.cz
Čína se dívá na staré německé automobilky
21.01.2025 | Aktuality
Nick Carey, evropský korespondent Reuters pro automobily posílá z Londýna aktuální informace z automobilového průmyslu. Získají staré německé továrny na automobily Číňané? Příliv elektromobilů pro Indii a ziskovost je pro Polestar stále vzdálená.
Největší novinkou tohoto týdne je něco, co se nestalo. Donald Trump nedodržel slib rozsáhlých cel, zejména pro Kanadu. Mexiko a Čínu. Toto je Trumpův osvědčený modus operandi: hrozbu cly – nebo něčím jiným – použít jako páku k získání toho, co chce, v tomto případě pravděpodobně zajistit víc amerických investic do automobilů s poutavým počtem pracovních míst a poté ohlásit vítězství.
Trump nyní říká, že by cla mohla přijít již od 1. února, což by zasáhlo asijské zásoby automobilů a přimělo Volkswagen varovat před „škodlivým ekonomickým dopadem“, který by měla dovozní cla, jež by zvýšila ceny aut pro americké spotřebitele a poškodila globální automobilový průmysl.
V zákulisí jsou výrobci automobilů zaneprázdněni rozhovory s Trumpovou administrativou aby zjistili, co vlastně chce. Předseda Stellantisu John Elkann, laser zaměřený jako vždy na bohatství společnosti, strávil čtyři dny rozhovory s Trumpem a nejvyššími představiteli ve Washingtonu, aby jej zajistil.
Čína koupí staré německé továrny na automobily
Čínská vláda a automobilky mají zájem nakupovat německé továrny na automobily, které mají být uzavřeny. Podle exkluzivního komentáře agentury Reuters mají zvláštní zájem potenciálně oživit staré závody Volkswagenu. Nákup nepoužívané továrny by umožnil Číně vybudovat si vliv v německém automobilovém průmyslu, kde působí některé z nejstarších a nejprestižnějších automobilových značek.
Výroba aut v Německu pro prodej v Evropě by čínským výrobcům elektromobilů umožnila vyhnout se placení cel EU na elektromobily dovážené z Číny a mohla by představovat další hrozbu pro konkurenceschopnost evropských výrobců. Investiční rozhodnutí budou pravděpodobně záviset na postoji nové německé vlády vůči Číně po volbách v únoru.
Investice v Německu by znamenala změnu strategie pro Číňany, kteří se dosud soustřeďovali na výrobu v nízkonákladových zemích, jako jsou Španělsko nebo Maďarsko. Vzhledem k mnohem vyšším nákladům na pracovní sílu a energii by zřízení výroby ve staré německé továrně pro montáž automobilů proto bylo spíš politickým než obchodním rozhodnutím.
Indická elektromobilní bonanza
Navzdory zpomalení poptávky po elektromobilech plánují automobilky působící v Indii letos tucet nových elektrických modelů, z nichž mnohé jsou pro prémiový trh s delším dojezdem a kratšími časy nabíjení, aby přilákaly kupce.
Jak informuje agentura Reuters, elektromobily byly v popředí na indickém autosalonu, který začal v pátek. O zákazníky se svými modely soupeřily značky od nového vietnamského účastníka VinFast přes místní Maruti Suzuki a Mahindra & Mahindra ale i BYD, Toyotu a Hyundai.
Indický trh s elektromobily je malý. Elektricky poháněné vozy tvoří asi 2,5 % ze 4,3 milionů vozů prodaných v roce 2024, protože vysoké ceny a nejednotná nabíjecí síť odrazují potenciální kupce. Prodej elektromobilů v Indii však v roce 2024 vzrostly o 20 % na přibližně 100 000 kusů, čímž překonaly celkový růst automobilového trhu o 5 %.
Vedení automobilek jsou přesvědčena, že nové elektromobily s delším dojezdem a kratší dobou nabíjení by mohly zvednout poptávku. Analytici předpovídají, že prodej elektromobilů v Indii by se letos mohl zdvojnásobit.
Ziskovost Polestaru byla odložena
Polestar doufal, že bude letos ziskový, ale nyní říká, že se tak stane až v roce 2027. Jak hlásí agentura Reuters, výrobce elektromobilů také zpomaluje svůj vstup na nové trhy a zvažuje reverzní rozdělení akcií, aby se udržel mimo špatné knihy Nasdaq. Stalo se tak poté, co Polestar loni jmenoval veterána z oboru Michaela Lohschellera generálním ředitelem a několik dalších nových vedoucích pracovníků, aby zlepšili zisk této bojující společnosti.
Jak jsme možná již několikrát zmínili (no dobře, píšeme to často), je to dlouhá, hrbolatá – a pro mnohé neskutečně strmá – cesta pro začínající výrobce elektromobilů, kteří se snaží vyrábět auta ve velkém a přežít v tvrdém podnikání, kde je klíčem objem produkce.
Příkladem může být minulý týden, kdy rádoby konkurent Tesly automobilka Canoo prohlásil, že vyhlásí bankrot a okamžitě ukončí činnost, což je na hony vzdáleno její kotaci na SPAC v hodnotě 2,4 miliardy dolarů v roce 2021.
Za Polestarem stojí čínské Geely, které nemá hluboko do kapsy, takže stále může získat finanční prostředky tam, kde nadšenci jako Canoo nemohli. Geely však pravděpodobně nemůže věčně financovat ztrátový podnik, takže Polestar je pod velkým tlakem, aby do roku 2027 začal vydělávat peníze.
Čínské šrotovné
Čínské dotace na prodej nových aut budou pokračovat, protože vláda se bude snažit podpořit ochabující ekonomický růst rozšířením programu šrotovného, který pomohl zvýšit prodej aut v roce 2024. Prodej aut v Číně vzrostl v roce 2024 o 5,3 % na 23,1 milionu vozů, ve srovnání s vlažným růstem o 0,9 % ohlášeným v Evropě.
Rychlá kola
Čínský výrobce elektromobilů BYD si klade za cíl dokončit svůj závod v Indonésii v hodnotě 1 miliardy dolarů do konce roku 2025. Uvedl to vedoucí místní jednotky a zdůraznil cíl firmy konkurovat japonským výrobcům automobilů, kteří v současnosti dominují tamnímu trhu.
Čínský viceprezident Han Zheng se před Trumpovou inaugurací setkal ve Washingtonu s generálním ředitelem Tesly Elonem Muskem a dalšími členy americké podnikatelské komunity. Řekl, že doufá, že americké společnosti zakoření v Číně a pomohou stabilizovat bilaterální vztahy.
General Motors podepsalo víceletou smlouvu v hodnotě mnoha miliard dolarů s norskou společností Vianode o poskytování syntetických grafitových anodových materiálů pro akumulátory elektromobilů vyrobené společným podnikem Ultium Cells vytvořeným GM a LG Energy Solution.
Nízkonákladová značka Renault Dacia v budoucnu uvede na trh další modely s elektrickým pohonem, počínaje příští generací modelu Sandero kolem konce roku 2027. Uvedl to generální ředitel značky Denis Le Vot.
Americká komise pro rovné pracovní příležitosti zažalovala General Motors a odborovou organizaci United Auto Workers. Obvinila je z věkové diskriminace a Stellantis z údajného vystavování zaměstnankyň sexuálnímu obtěžování.
Foto: PR Newswire, Bharat Mobility Expo, Polestar
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz