name | autoweek.cz

Čína obviňuje EU ze špehování automobilek

Čína obviňuje EU ze špehování automobilek

24.06.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Jak uvádí agentura Reuters, čínská vláda obvinila EU, že požádala čínské výrobce elektromobilů aby předali bezprecedentní množství dat. Podle ní se Brusel snaží špehovat čínské automobilky „mnoha nepřiměřenými požadavky“, které požaduje pro své antisubvenční šetření.

Čínské ministerstvo obchodu tvrdí, že Evropská komise při vyšetřování dovozu dotovaných elektrických vozidel požaduje bezprecedentní množství podrobných informací o dodavatelských řetězcích čínských výrobců automobilů. Státní televize CCTV zveřejnila materiál ukazující, že Brusel se snažil špehovat čínské automobilky vzhledem k „mnoha nepřiměřeným požadavkům vzneseným během tohoto vyšetřování.“

 

Komise uvedla, že po antisubvenčním šetření zavede zvláštní cla na dovážená čínská elektrická vozidla. To vyvolalo ze strany Pekingu obvinění ze špionáže. „Typ, rozsah a množství informací shromážděných evropskou stranou byly bezprecedentní a mnohem víc, než je požadováno pro vyšetřování vyrovnávacích cel,“ prohlásil na tiskové konferenci mluvčí ministerstva obchodu He Yadong. Reagoval tak na otázku čínského státního rozhlasu, zda se Brusel snažil špehovat čínský průmysl elektromobilů. Komise od čínských výrobců automobilů požadovala, aby předaly informace týkající se získávání surovin pro akumulátory, výroby komponent, cen a rozvoje prodejních kanálů.

 

Vlády obvykle uvalují antisubvenční cla na dovážené zboží, aby chránily domácí firmy, když mají podezření, že dotyčná položka mohla být vyrobena pouze za nižší cenu, než je tržní cena, protože těží z nespravedlivých pobídek nebo dávek. Evropská komise tvrdí, že trhy EU jsou zaplaveny lacinými elektromobily z Číny a že ceny dovážených čínských elektromobilů jsou obvykle o 20 % nižší než u vozidel vyrobených v EU. Jenže zdaleka nejvíc se z Číny dovážejí elektromobily značek Tesla, BMW, Volvo a Dacia.

 

Čínské automobilky, které Brusel označil za nespolupracující, jako je SAIC se značkou MG, mají čelit dodatečnému clu ve výši 38,1 %. He Yadong označil tvrzení, že čínské automobilky plně nespolupracovaly, za neopodstatněné.

 

Foto (MG 4): SAIC