name | autoweek.cz
Cílený útok Číny: „oko za oko“
06.11.2024 | | Aktuality
Zprávy agentury Reuters od evropského automobilového korespondenta Nicka Careyho z Londýna.
Je tu znovu čas prezidentských voleb v USA a poté, co se usadí prach a spousta soudních sporů, bez ohledu na to, který kandidát nastoupí do úřadu koncem ledna, jsou zaručeny pokračující sporné vztahy s Čínou ohledně aut.
Bidenova administrativa stavěla na clech Trumpovy administrativy s vlastními cly a navrhla zakázat čínské software a hardware na silnicích v USA, což by fakticky zakázalo čínské elektromobily. Kamala Harrisová ani Donald Trump pravděpodobně nebudou s protekcionistickými opatřeními proti Číňanům ustupovat. Trump ale také pohrozil obrovskými cly proti Mexiku a nově i menšími proti Evropě. Obchodních válek je spousta, alespoň teoreticky.
Výrobci automobilů byli opatrní, aby veřejně zdůraznili, že mohou spolupracovat s kýmkoli, kdo vyhraje. Ale po tom všem dramatu kolem nového vyjednávání organizace NAFTA budou manažeři přihlížet možnosti druhého Trumpova prezidentství s většími než malými obavami.
Čína se zaměřuje na podporovatele cel EU
Netrvalo dlouho poté, co EU znovu potvrdila své rozhodnutí uvalit cla na elektrická vozidla vyrobená v Číně, než jsme zjistili, co má čínská vláda v plánu jako další odvetná opatření. Namísto produktů specifických pro jednotlivé země, jako jsou brandy, vepřové maso nebo mléčné výrobky, čínská vláda zjevně řekla klíčovým výrobcům automobilů BYD, SAIC a Geely, aby přestaly investovat v těch členských státech EU, které hlasovaly pro cla.
Jednotlivé evropské země soupeří o investice do čínských automobilek, takže ty jako Francie, Polsko a Itálie, které hlasovaly pro cla, mohou prohrát, což je rána zejména pro Poláky a Italy, kteří toužili po investicích do čínských továren.
Ti, kteří hlasovali proti, jako například k Číně přátelské Maďarsko, by mohli skončit jako vítězové s novými investicemi. Možná ještě zlověstnější zpráva Reuters uvedla, že na schůzce 10. října čínská vláda vyjádřila svá přání, byly také v Číně přítomné západní automobilky investovaly v zemích EU, které jsou proti clům.
Na druhou stranu, navzdory vší této rétorice Čína a Evropa spolu alespoň stále mluví. Čína se pokusila pobídnout Francii, která podporuje cla na její elektromobily, aby ustoupila, ale Francouzi řekli „non, merci“.
Lepší Ford, vždy za rohem
Dlouhodobé úsilí Fordu o snížení nákladů a zlepšení efektivity zřejmě uvízlo na nízkém rychlostním stupni. Investoři z toho nejsou nadšení. Generální ředitel Jim Farley roky upozorňoval na problémy s náklady, ale poté, co automobilka zveřejnila výsledky a snížila svůj celoroční výhled, analytikům řekl, že jeho pokrok brzdily problémy s kvalitou a zárukami a potíže s dodavateli.
Ford by možná investory naštval méně, nebýt solidního výkonu konkurenčního General Motors, který vykázal zisk nad očekáváním Wall Streetu a zvýšil svůj vlastní výhled. Další špatnou zprávou pro Ford je, že na šest týdnů zastavil výrobu svých elektrických pick-upů F-150 Lightning kvůli slabé poptávce.
V rámci nového pokusu o vyřešení trvalých problémů Fordu s náklady Farley řekl zaměstnancům, že manažerské bonusy, které jsou vázány na zlepšení kvality a snížení nákladů, budou sníženy na 65 % celkové částky.
BYD ještě stále roste
Čínský BYD po vyhlášení 11,5% nárůstu čistého zisku za třetí čtvrtletí uvedl, že od srpna do října zvýšil výrobu o 200 000 vozů a zároveň přidal 200 000 nových zaměstnanců ve výrobě automobilů a komponent. Ještě v září společnost BYD uvedla, že zvýšila svou pracovní sílu na víc než 900 000 lidí, protože čínská vláda zesílila tlak na vytváření nových pracovních míst aby kompenzovala ochabující ekonomiku,
Pro představu - Toyota a Volkswagen, dva největší výrobci automobilů na světě, zaměstnávají na celém světě něco málo přes 1 milion lidí.
BYD je v poslední době na roztrhání, expanduje do Evropy a po Asii. Abychom však nezapomněli, zatímco čínská společnost útočí na Teslu v úsilí o postavení největšího světového prodejce elektromobilů, čelí také rostoucí konkurenci ostatních výrobců automobilů doma v Číně. Například Geely právě představilo svou nejnovější hybridní technologii, která se může pochlubit lepší spotřebou paliva a delším dojezdem než ta, kterou prodává lídr trhu BYD.
Indická pobočka Suzuki bude vyrábět elektromobily Toyota
Indická jednotka Suzuki je čerstvým příkladem spolupráce potřebné k uskutečnění velmi nákladného přechodu na výrobu elektromobilů. Od roku 2025 bude dodávat Toyotě elektrické SUV.
Elektromobil společně vyvinuly Suzuki, Toyota a Daihatsu a bude se vyrábět v závodě Maruti Suzuki v západoindickém státě Gudžarát. Elektromobil bude první pro Toyotu i Suzuki, které již dřív spolupracovaly na modelech s pohonem na benzin a hybridních. Nový model bude jedním z 10 plně elektrických vozidel, která největší světová automobilka uvede na trh do roku 2026.
Rychlá kola
Volkswagen požádal zaměstnance, aby si nechali snížit platy o 10 % s tím, že je to jediný způsob, jak zachránit pracovní místa, protože zisk největšího evropského výrobce automobilů klesl na tříleté minimum.
Společnost Stellantis uvedla, že ve třetím čtvrtletí klesly její tržby o 27 %, protože automobilka se snaží napravit přebytečné zásoby a špatné prodejní výsledky, které vedly k velkému varování o zisku v září.
Čínský výrobce elektromobilů Nio plánuje svůj první hybridní model pro rok 2026 a chce jej prodávat pouze na zámořských trzích, včetně Středního východu, severní Afriky a Evropy.
Tesla na začátku listopadu zvýšila o 4 % mzdy všem zaměstnancům ve své německé továrně u Berlína.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz