name | autoweek.cz

Chevrolet je globální značkou s americkými kořeny

Chevrolet je globální značkou s americkými kořeny

27.12.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ve vedení společnosti Chevrolet Europe v roli výkonné ředitelky počátkem roku 2012 vystřídala Wayna Brannona Susan Dochertyová. Přiblížila nám své představy o dalším vývoji značky Chevrolet v Evropě.

Chevrolet v krizí postižené Evropě stále zvyšuje svůj tržní podíl. V čem je jeho přednost proti konkurenci, která v Evropě ztrácí?

"Vloni jsme představili deset významných novinek v jediném roce. Díky tomu má Chevrolet v Evropě nejmladší modelovou nabídku na trhu vůbec. Celosvětově prodej vozů Chevrolet roste právě proto, že nabízíme moderní vozy a systematicky vycházíme vstříc požadavkům a potřebám zákazníků. Zaměřujeme se především na posilování povědomí o Chevroletu jako globální značce.

Pracujeme na proměně Chevroletu v globální značku. Musíme při tom zlepšit povědomí o naší značce. Snažíme se změnit vnímání značky, protože v mnoha zemích je Chevrolet stále znám jen jako výrobce Corvetty a Camara, tedy jako producent pouze sportovních aut. Chci, aby si lidé řekli: „Ach ano, Chevrolet vyrábí Spark, Aveo, Cruze“. Tradice sportovních aut se ale rozhodně nechceme zříkat, protože Cruze si od nás kupuje spousta lidí, kteří touží vlastnit Corvette nebo Camaro.

Důležitou roli v tomto úsilí hraje a bude hrát fotbal. Ve spojení s Manchesterem United a FC Liverpool poroste povědomí o značce Chevrolet především tam, kde jsou tyto kluby nesmírně populární, tedy v Evropě a Asii, což jsou regiony, na nichž chce Chevrolet dosahovat největšího růstu. Manchester United má v Asii 600 milionů fanoušků! Chevrolet s Manchesterem United spojuje i skutečnost, že mají více než stoletou historii."

Kromě nových modelů, čím ještě chcete zákazníky oslovovat?

"Chceme zdůrazňovat orientaci na zákazníky i přístupem k nim v servisech a prodejnách. Máme zjištěno, že důvodem, proč si zákazník v Evropě kupuje Chevrolet, je design vozů této značky. Když uvažujete o Chevroletu v porovnání se všemi ostatními konkurenty tady v Evropě, tak každému připadáme hodně odlišní. Lidé vnímají náš americký odkaz a vysokou úroveň standardní výbavy."

Pokles prodeje v Evropě vede prakticky všechny automobilky k uvádění drastických slev. Zvolil tuto cestu i Chevrolet?

"Trh klesl, takže platí zákon nabídka a poptávky. Pokud je příliš velká nabídka, což se děje, musíte jít s cenou dolů. Neříkám, že jsme nezlevňovali, ale snažili jsme se slevy omezovat, neboť naše produkty jsou nové. Jsme malým hráčem s velkými ambicemi dosáhnout růstu. Budeme růst způsoby, které jsou ziskové. Nesnažíme se koupit si podíl na trhu. To je postup vedoucí ke katastrofě."

V době krize roste význam obchodu s ojetými vozy. Připravuje Chevrolet program obchodování s ojetými vozy i pro evropské trhy?

"Chevrolet má celosvětově fungující program obchodování s ojetými vozy. Před lety jsme se o jeho zavedení pokoušeli i ve východní Evropě (spolupracovala jsem tehdy při tom s Andrejem Barčákem), ale v té době ještě situace na trhu nebyla zralá, takže jsme s tím neuspěli. Nyní je situace odlišná, takže se nad touto oblastí budeme muset znovu zamyslet. V souvislosti s tím, jak v Evropě klesá prodej nových aut, roste naopak prodej těch ojetých. Budeme proto muset znovu analyzovat vývoj cen ojetých aut a objem jejich prodeje. Zatím se s obchodováním s ojetými auty v plánech Chevroletu pro Evropu nepočítalo, ale budeme to muset znovu zvážit."

Velkou novinkou je malé SUV Chevrolet Trax. Přijde do prodeje současně s Opelem Mokka. Jak chcete tyto vozy v očích zákazníků odlišit?

"Chevrolet Trax je určen pouze pro Evropu. Stejný vůz se bude v USA vyrábět a prodávat jen pod značkou Buick. Vstupujeme s tímto vozem do segmentu, z něhož jsem velmi nadšená protože vykazuje velký růst - o 15 % ročně. Při klesajícím trhu potřebujete jeden nebo dva vyhledávané segmenty, abyste mohli nastartovat růst. Nissan Juke probudil zájem o tento typ vozů a nyní je hodně lidí chce kupovat. Pro Trax je důležité, že Chevrolet má s vozy SUV dlouhou úspěšnou tradici. Zákazníci vědí, že vyrábíme modely jako jsou Tahoe a Suburban a znají dobře Trailblazer, který jsme v Evropě prodávali. Můžeme se spolehnout na vybavení moderními technologiemi, jako například komunikačním systémem MyLink. Po všech stránkách se jedná o typický Chevrolet se silným odkazem na americké tradice. Opel pro model Mokka nabídne spoustu možností volitelné výbavy, zatímco my u modelu Trax nabídneme dvě verze s  vysokou úrovní. Opel Mokka je určen pro úplně jiný typ zákazníků a tomu odpovídá i odlišná nabídka výbav - ne všechny prvky budou v nabídce pro oba vozy. Trax navíc bude mít poněkud odlišný systém sedadel. Našim zákazníků nebudou tyto dva vozy připadat stejné. Do prodeje Trax přijde v prvním čtvrtletí 2013 a bude poněkud dražší než Juke, protože bude mít od základu vyšší úroveň výbavy. Ze zákaznických klinik máme zjištěno, že se vzhledem k historii značky od Chevroletu očekává dražší auto. Myslím, že toto auto půjde na dračku. Prodej bude záviset na tom, co továrna v Koreji dokáže vyrobit, neboť navíc bude vyrábět rovněž modely Opel Mokka."

Chevrolet je v USA silný v kategorii užitkových vozidel, ale v Evropě žádné nenabízí. Změní se to?

"Naši prodejci se na nás obracejí s požadavkem na lehké užitkové auto jaké máme v Severní Americe. V nejbližší době se ale musíme zaměřit především na nové modely v čele s Malibu a kombi verzi našeho globálního bestselleru Cruze. Nicméně nad segmentem užitkových vozů se budeme muset znovu zamyslet, protože poptávka po nich zde je. Potřebujeme nové LUV pro řemeslníky a maloobchodníky. Co se týče jiných amerických modelů, tak máme zjištěno, že o Chevrolet Tahoe by byl zájem ve Skandinávii, ale pro ostatní evropské trhy je moc drahý a velký, takže by se jej prodávalo jen velmi málo."

Na autosalonu v Paříži Chevrolet opět předvedl dvojici sportovních kupé Code 130R a Tru 140S. Jaké s nimi máte záměry?

"Vozíme tyto koncepty sportovních aut po světě. Předvádíme je v různých barevných kombinacích a sledujeme reakci mladých lidí. Jedná se o koncepty kompaktních cenově dostupných sportovních aut pro mladé zákazníky. Zjišťujeme, který z těchto dvou konceptů se jim líbí víc. Zatím se tedy jedná jen o studie, ale věřím tomu, že z tohoto projektu by mohlo vzejít globální sportovní auto."

Často zdůrazňujete, že v Evropě zastupujete značky Chevrolet a Cadillac. Co můžeme v nejbližší době očekávat od značky Cadillac?

"V lednu nebo únoru se v Evropě začne prodávat Cadillac ATS. Chceme se značkou Cadillac v Evropě dosáhnout růstu se správnými produkty, protože také pro Cadillac jsme připravili program proměny v globální značku. Pro evropský trh ale potřebujeme dostat do nabídky turbodiesel. Teprve s jeho pomocí budeme mít šanci se více prosadit."

Proč Chevrolet opouští mistrovství světa cestovních vozů?

"V rámci WTCC Chevrolet dosáhl všeho, co bylo možné dosáhnout, a proto bylo logické odejít na vrcholu se ziskem tří titulů pro jezdce i výrobce."

Hodně se mluví o tom, že GM má v Evropě nevyužité výrobní kapacity. Přitom vozy Chevrolet se do Evropy se vozí z Koreje. Dočkáme se v brzké době i Chevroletů vyráběných v evropských závodech GM?

"Výroba vozů Chevrolet v Evropě není v krátkodobém výhledu, čímž nechci tvrdit, že se tak časem nestane. V současné době dovážíme většinu našich vozů z Koreji a tato strategie se nám osvědčuje. Kupující nás nevnímají jako korejskou, ale americkou značku."