name | autoweek.cz

Cesta za prostorem – Dacia Bigster

Cesta za prostorem – Dacia Bigster

15.04.2025 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Nový model Bigster přináší po všech stránkách víc Dacie. S cenou od 549 000 Kč nabízí dostupný vůz ve stále populárnějším segmentu kompaktních SUV s bezkonkurenčním poměrem cena a výkon ve spojení s velkým vnitřním prostorem a jízdním komfortem.

Dacia vstupuje do segmentu C-SUV s modelem Bigster, který sází na typické hodnoty značky – je robustní a outdoorový, nabízí vše podstatné a je přizpůsoben specifickým požadavkům zákazníků v tomto rostoucím segmentu.

 

Koncept vozu vychází ze studie Bigster Concept, představené v roce 2021 jako součást nového směřování Renaulution. Ta ukázala úmysl značky Dacia rozvíjet se směrem do vyššího segmentu. Současně naznačila nový styl designu značky. Už nyní je jasné, že Bigster nebude jediným zástupcem značky v C segmentu – zřejmě už příští rok by měl následovat model s módní karoserií coupé-SUV.

 

Mnohem víc než jen větší Duster

Bigster jako dosud největší model v sobě spojuje robustnost a jednoduchost. Hranatý design připomíná klasická terénní vozidla, ale současně působí stylově. Příď je charakteristická pro novou tvář značky Dacia. Široká přední část a mírně rozšířené blatníky podtrhují off-roadový charakter vozu.

 

Obvod karoserie je opatřen odolnými ochrannými prvky Starkle (na podbězích kol, bočních lištách a některých částech nárazníku), které jsou vyrobeny z recyklovaného nelakovaného polypropylenu a jsou odolné vůči drobným poškozením. Totéž platí pro přední a zadní spodní kryty nárazníku, u nichž případné nárazy projdou téměř bez povšimnutí.

 

Prostorný interiér

Bigster těží z platformy CMF-B, která je základem strategie značky Dacia (používá ji mj. i nejprodávanější evropský vůz posledních měsíců Sandero). Její flexibilita umožňuje vytvořit mimořádně prostorný interiér daný kombinací délky 4570 mm a dlouhého rozvoru náprav 2700 mm.

 

Vpředu i vzadu poskytuje Bigster největší prostor nad hlavou v segmentu a také cestující na zadních sedadlech mají jeden z nejlepších prostorů pro nohy. Zavazadlový prostor má objem 667 l (podle VDA), po sklopení dělených zadních sedadel vzroste až na 1937 l (obě hodnoty platí pro mild hybrid 140).

 

Výbava podle přání zákazníků

Výbava byla navržena tak, aby splňovala požadavky zákazníků v segmentu C-SUV. Jako první na trhu tak Bigster obsahuje všechny základní prvky, které zákazníci v segmentu C-SUV požadují, a to za cenu vozů Dacia. Výbava vychází z dialogů se zákazníky, a to především v Německu, kde je role kompaktních vozů nejvýznamnější.

 

Interiér odpovídá důrazu na funkčnost s jednoduchými materiály a ohledem na jednoduché logické ovládání. Řidič má před sebou digitální kokpit 7“ nebo 10“. Všechny verze jsou standardně vybaveny centrálním 10,1“ dotykovým displejem s jednoduchou strukturou menu, přičemž rychlé volby umožňuje mnoho fyzických ovladačů včetně možnosti deaktivace signalizace asistenčních systémů jediným tlačítkem.

 

Vrcholné verze Extreme a Journey používají multimediální systém Media Nav Live, který má navigaci propojenou s informacemi o dopravních podmínkách v reálném čase a aktuálními mapovými podklady po dobu 8 let. Systém Media Nav Live je zde kombinován se zvukovým systémem Arkamys 3D Sound System se 6 reproduktory.

 

Elektrifikované pohony se spalovacími motory

Všechny verze Bigsteru jsou elektrifikované. Poprvé je v nabídce Dacie úplně nový mild hybrid 140 se zážehovým tříválcem 1,2 l s turbodmychadlem pracující s Millerovým cyklem. Poskytuje výkon 103 kW (140 k) a točivý moment 230 N.m. Tento motor je odvozen od motoru TCe 130, dostupného v modelu Duster a zde použitého jen ve verzi 4x4. Mild-hybridní systém 48 V používá akumulátor s kapacitou 0,8 kWh nabíjený rekuperací při brzdění. Převodovka je šestirychlostní přímo řazená. Hybridní systém podporuje spalovací motor při rozjezdu a akceleraci, čímž snižuje spotřebu.

 

Od léta bude tento motor dostupný i v bivalentní podobě mild hybrid-G 140 a stane se základem LPG strategie značky. Dacia je jediným výrobcem, který u všech svých modelů se spalovacím motorem nabízí duální pohon na benzin a LPG. V modelu Bigster je poprvé ve spojení s 48V mild-hybridním systémem, který pomáhá motoru o objemu 1,2 l ať už pracuje na benzin nebo LPG. Dvě nádrže mají objem 50 l na benzin a 49 l LPG. Nádrž na LPG je umístěna pod podlahou zavazadlového prostoru, čímž je zachován jeho objem.

 

Možnost pohonu všech kol Terrain Control 4x4 je vyhrazena pouze pro nejslabší 48V mild hybrid 1,2 l/96 kW (131 k) se šestirychlostní přímo řazenou převodovkou s kratšími 1. a 2. rychlostními stupni. Bigster mild hybrid 130 4x4 umožňuje volbu z pěti jízdních režimů: Auto, Snow, Mud/Sand/Off-road a Eco.

 

Nový plně hybridní pohon

Dacia Bigster je prvním modelem skupiny Renault, který využívá zcela nový pohon Hybrid 155. Je to poprvé, kdy se technická novinka objevuje nejprve u značky Dacia dřív než ve voze Renault, ale není to naposled.

 

Systém se skládá ze zážehového čtyřválce 1,8 l/80 kW (109 k) s točivým momentem 170 N.m, dvou elektromotorů (trakčního o výkonu 36 kW (50 k) a točivém momentu 205 N.m a vysokonapěťového startér/generátoru), akumulátoru o kapacitě 1,4 kWh a elektrifikované automatické převodovky. Ta má 4 převodové stupně pro spalovací motor a dva přidělené elektromotoru. Full hybridní pohon je naladěn k maximálnímu využití elektrického pohonu při jízdě ve městě pro minimalizaci provozních nákladů. Rekuperační brzdění v kombinaci s vysokou kapacitou akumulátoru a účinností automatické převodovky umožňuje až 80 % času jízdy po městě uskutečnit na elektrický pohon. Vůz se vždy rozjíždí v elektrickém režimu. Nový plně hybridní model je k dispozici pouze s pohonem předních kol.

 

Bohatá standardní výbava

Bigster se dodává ve třech výbavových stupních, přičemž nabídky dvě vrcholné výbavy jsou za ekvivalentní ceny Extreme pro outdoorové nadšence a Journey pro stylovější zákazníky. Základní výbava Essential s cenou od 549 000 Kč zahrnuje mj. 17" kola z lehkých slitin, pevné střešní nosiče, Media Display s 10,1“ centrálním displejem, 7“ digitální přístrojový štít, klimatizaci, zadní parkovací senzory a kameru, elektrické ovládání předních a zadních oken atd. Hybrid je k dispozici od 665 000 Kč a verze 4x4 od 607 000 Kč.

 

Bigster se vyrábí spolu s modelem Duster v Pitesti, zatímco ostatní modely se přesunuly do Tangeru. Pokud hledáte velké, robustní a přitom cenově dostupné SUV, pak Bigster stojí za zvážení.

 

Foto: Vladimír Rybecký a Dacia/Tomáš Devera