name | autoweek.cz
Cesta k softwarově definované mobilitě
20.06.2024 | Vladimír Rybecký | Trendy
V průběhu akce Bosch Tech Day 2024 společnost Bosch nabídla několik pohledů do své nabídky řešení a produktů pro mobilitu dneška a zítřka s důrazem na software jako hnací sílu inovací.
Bosch jako dodavatel technologií a služeb rozšiřuje své podnikání o software a služby. Díky moderním počítačům do vozidel Bosch jen za poslední tři roky vygeneroval tržby téměř 4 miliardy eur. Dnes je ve společnosti Bosch do softwarového inženýrství zapojeno víc než 48 000 spolupracovníků – 42 000 z nich v obchodním sektoru Mobility, přičemž víc než polovina z nich pracuje v Indii. To představuje silnější zázemí, než jakým disponuje kdokoliv jiný v automobilovém průmyslu.
U společnosti Bosch je programování hlavní věcí
„Bosch je již nějakou dobu také softwarovou společností. V celé společnosti nám naše rozsáhlé odborné znalosti v oblasti domén umožňují vkládat řádky kódu přímo do produktů. Triumfální pochod softwaru zásadně změní automobilový průmysl,“ uvedl Stefan Hartung, předseda představenstva Bosch při Bosch Tech Day 2024 ve výzkumném a vývojovém centru v Renningenu.
„Mobilita zítřka bude založena na datech. Software se stává hnací silou budoucích inovací. Růst obchodních aktivit společnosti Bosch bude založen na vlastním software a datech. To učiní Bosch vysoce hodnotným partnerem pro výrobce automobilů, protože vše integruje dohromady. Abychom využili obrovský potenciál softwaru a umělé inteligence, potřebujeme rovnocenná partnerství. Sotva to každá firma zvládne sama. V této souvislosti nabízí software s otevřeným zdrojovým kódem obzvláště užitečný způsob, jak sdružovat odborné znalosti napříč hranicemi společnosti, šetřit náklady a vytvářet standardizovaná řešení,“ řekl Hartung.
Využití potenciálu softwaru přes hranice společnosti
Softwarové a digitální služby se nyní staly hlavními pilíři obchodního úspěchu společnosti Bosch. Jsou hnací silou a umožňují inovace napříč hranicemi společnosti a odvětví. Díky svým rozsáhlým znalostem a odborným znalostem v oblasti mobility, výroby a stavebních technologií je Bosch vyhledávaným partnerem i pro společnosti, které tradičně vedou v oblasti IT.
„V budoucnu budou auta hladce integrována do digitálního světa a ve výsledku budou aktualizovatelná. Auta pak získají nové funkce nikoli návštěvou servisu, ale prostřednictvím pohodlné aktualizace softwaru vzduchem. Technologie Bosch tedy bude znamenat, že auta stárnou pomaleji,“ dodal Markus Heyn, člen představenstva společnosti Bosch a předseda obchodního sektoru Mobility.
„Do budoucna chceme dosáhnout toho, že vysocevýkonné počítače v autech nahradí současnou víc než stovku řídicích jednotek. V roce 2030 by tak mělo být v autě méně než deset počítačů. Základem toho bude spojení asistenčních systémů řidiče a infotainmentu pod společné řízení zajištěné middlewarem od ETAS,“ dodal Markus Heyn.
V automobilovém průmyslu nastupuje nový trend: softwarově definovaná vozidla. Software se stále víc stává výchozím bodem pro navrhování a vývoj nových modelů. Od roku 2023 se podíl softwaru ve vozidlech ztrojnásobí. Bosch chce být součástí tohoto rostoucího trhu a zůstat hlavním partnerem pro výrobce automobilů po celém světě. „Stojíme na úsvitu věku softwarově definovaného vozidla. Pro Bosch je to dobrá zpráva, protože umíme obojí: hardware i software. Bosch dodává software pro řídicí jednotky systému pohonu, brzd, řízení a pérování a je jediným dodavatelem systémů automatizovaného řízení úrovně 2 plus a vyšší. Právě v tom je síle společnosti Bosch, protože rozumíme všem systémům vozidel a jsme jednou z mála společností, které ovládají souhru automobilové elektroniky a cloudu,“ zdůraznil Heyn.
Začíná věk softwarově definované mobility
Pomocí softwarových a servisních řešení Bosch pomáhá provozovatelům vozových parků předcházet poruchám vozidel a zvyšovat efektivitu. Speciálně pro logistické společnosti digitální platforma Bosch L.OS usnadňuje digitalizaci a zjednodušuje celý řetězec operací.
Společnost Bosch navíc vyvinula speciální software, který umožňuje autům extrémně plynulé zastavení zcela bez otřesů, jako by za volantem seděl profesionální řidič. S funkcí eBrake to Zero je nejenom příjemnější a uvolněnější brzdění v režimu stop-and-go, ale lze také snížit riziko cestovní nevolnosti u cestujících.
Softwarově definovaná mobilita půjde ruku v ruce s měnící se architekturou vozidel - od doménově specifické architektury IT a elektroniky k architektuře, která je centralizovaná napříč doménami s několika velmi výkonnými počítači a snímači. V současné době je v jednom moderním voze okolo 120 řídicích jednotek od různých výrobců. V budoucím softwarově definovaném vozidle bude řídicí funkce zajišťovat okolo deseti počítačů. Podmínkou toho ale je zcela spolehlivě a rychle reagující software.
Aby toho bylo dosaženo, budou muset být v moderních počítačích vozidel kombinovány různé specifické funkce. V této souvislosti společnosti Bosch a Qualcomm na začátku roku společně představily nový počítač do vozidel. Poprvé kombinuje funkce infotainmentu a asistenční systémy řidiče (ADAS). Pro automobilky to znamená nejen snížení instalačního prostoru, kabelů a hmotnosti, ale také, a to především, nižší náklady. V samotných řídicích jednotkách může úspora získaná spojením infotainmentu a asistence řidiče dosáhnout až 30 %.
Ale ať už jich je sto nebo deset, různé počítače a softwarové sestavy v autě musí být vzájemně propojeny, aby mohly komunikovat mezi sebou ale i s jinými vozidly. Dceřiná společnost Bosch ETAS k tomu dodává middleware – software pro komunikaci mezi fyzickými součástmi vozidla a jeho aplikačními softwary, a to i když jsou vyrobeny různými dodavateli. „Tak jako dnes budete těžko hledat auto, které by nemělo součástku Bosch, v budoucnu nebudou na silnici žádná auta, která neponesou řádky kódu Bosch,“ řekl Markus Heyn.
Foto: Vladimír Rybecký a Bosch
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz