name | autoweek.cz

Český automobilový průmysl opět posiluje
05.06.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) v rámci zahájení Autosalonu Brno 2011 uspořádalo tradiční výroční tiskovou konferenci na níž prezentovalo základní souhrnné výsledky českého automobilového průmyslu za rok 2010.
V současné době je do činnosti Sdružení automobilového průmyslu zapojeno 156 firem a organizací, což je nejvíce v historii. Ve firmách AutoSAP bylo přímo zaměstnáno 106 713 osob, při odhadu za další firmy působící v oblasti autoprůmyslu v ČR jde o cca 145 000 osob.
Na úvod vystoupil president Sdružení automobilového průmyslu Ing. Martin Jahn: \"Po dvou letech ekonomické recese představují souhrnné výsledky českého automobilového příznivé zprávy. Téměř všechny výrobní segmenty českého automobilového průmyslu se znovu rozběhly a hlásí výrazné oživení produkce a obchodu. Za připomenutí stojí rekordní produkce osobních automobilů, kterých se v České republice v roce 2010 vyrobilo poprvé v historii více než 1 milión kusů. Mě osobně však velmi těší hlavně opětovný růst výroby našich výrobců dílů a příslušenství. Vždyť dodavatelé jsou základnou českého autoprůmyslu a recese na ně doléhala velmi citelně.\"
Souhrnné tržby firem zapojených do činnosti Sdružení automobilového průmyslu v roce 2010 dosáhly 600,8 miliardy Kč, což ve srovnání s rokem 2009 znamená nárůst o 16,56 %. Podíl objemu výroby firem AutoSAP v roce 2010 představoval 18,06 % celkových tržeb z průmyslové výroby České republiky, zatímco v roce 2009 to bylo 16,97 %. Automobilový průmysl tak v rámci ekonomiky České republiky v roce 2010 znovu výrazně posílil svou pozici.
Při zahrnutí údajů z dalších firem automobilového průmyslu nezapojených do činnosti AutoSAP v roce 2010 činila souhrnná automobilová produkce ČR 705,3 miliardy. Kč, což znamená podíl 21,20 % na tržbách z průmyslové činnosti za celou Českou republiku.
Pozitivně se vyvíjel i export automobilového průmyslu. Automobilový průmysl vyváží přes 78 % své produkce, z toho více než 85 % do zemí EU. Zatímco v roce 2009 export firem Sdružení automobilového průmyslu dosáhl 407,7 miliardy Kč, v roce 2010 vzrostl na 477,3 miliardy Kč, tedy o 17,07 %. Podíl firem AutoSAP na souhrnném exportu České republiky dosáhl 18,97 %, tedy přibližně stejný jako v roce 2009. Po zahrnutí dalších firem z oboru export firem automobilového průmyslu dosáhl hodnoty 555,7 miliardy. Kč, což představuje 22,09 % celkového exportu ČR. Bez automobilového průmyslu by se obchodní bilance ČR již šestý rok pohybovala v záporných hodnotách.
Martin Jahn k tomu dodal: \"Automobilový průmysl přispěl významnou měrou k překonání ekonomické recese v ČR a potvrdil, že je jedním z nejvýznamnějších průmyslových oborů s výrazně pozitivním dopadem na zahraničně obchodní bilanci a tvorbu hrubého domácího produktu.\"
Produktivita práce měřená objemem tržeb na jednoho pracovníka firmy AutoSAP dosahuje 5,63 mil. Kč, což je téměř o 17 % více než před rokem. Přidaná hodnota na jednoho pracovníka dokonce meziročně vzrostla o 27 % na 1,2 milionu Kč. Martin Jahn k tomu řekl: \"Zvýšení produktivity práce na úroveň před ekonomickou recesí umožnilo firmám realizovat zvýšení mezd, což má přímý dopad i na žádoucí zvyšování kupní síly obyvatelstva. Automobilový průmysl je tak i atraktivním zaměstnavatelem a nejinak tomu bude i v budoucnosti.
Ve výrobě vozidel dominuje produkce osobních automobilů a z nich přímo odvozených lehkých užitkových vozů. V souhrnu vozidel kategorií M1 a N1 se v ČR vyrobilo 1 072 263 kusů, tedy o 9,5 % více než v roce 2009. Na tomto historickém rekordu se podílely Škoda Auto 576 362 vozy, TPCA 295 712 vozy a Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) 200 135 vozy. Velké producenty doplňuje malý výrobce sportovních automobilů Kaipan s 54 auty. Česká republika je pátým největším evropským výrobcem po Německu, Francii, Španělsku a Velké Británii a druhým největším výrobcem osobních vozů na světě při přepočtu na počet obyvatel (101,8 ks/1000 obyvatel za rok). Jen o 0,1 % nás překonává jen Slovensko se 101,9 vyrobených osobních automobilů/1000 obyvatel rok. Česká republika se mj. stala třetím nejvýznamnějším dodavatelem osobních aut na nejnáročnější evropský trh - do Německa.
Potěšitelný je růst výkonů dodavatelského sektoru. Po značném propadu produkce i exportu v letech ekonomické recese se jejich tržby v rámci AutoSAP v porovnání let 2010/2009 zvýšily o 16,2 % na 279,4 miliardy Kč a export o 15,6 % na 189,1 miliardy Kč. Doznívající recese však změnila podíl dodavatelského sektoru na některých ekonomických ukazatelích. V roce 2010 se dodavatelé na souhrnném objemu produkce automobilového průmyslu podíleli cca 46,5 % a na exportu 39,6 %. To jsou prakticky stejné hodnoty jako v roce 2009. V předchozích letech však podíl dodavatelů na tržbách přesahoval 55 % a na exportu 50 %. Význam dodavatelského sektoru z hlediska zaměstnanosti a tvorby pracovních míst je v rámci AutoSAP stále značný - v roce 2010 činil 66,6 %.
Na rozdíl od Martina Jahna vicepresident Sdružení AP pro dodavatelský sektor Pavel Juříček už tolik optimismem nezářil: \"Dodavatelský sektor poskytuje pracovní příležitosti pro 75 tisíc lidí a nyní opět pracuje na plno. Jedeme znovu na tři směny, ale jsme nuceni pracovat s nízkou profitabilitou. Automobilky do značné míry přenesly náklady krize na své dodavatele. Jsme nuceni dodávat za čínské ceny ale vyrábět s evropskými náklady. I do budoucna je šance na přežití, ale nesmíme zapomínat, že 120 z největších subdodavatelů automobilového průmyslu ve světě se pohybuje na hranici insolvence. Automobilovému průmyslu v České republice rovněž škodí opět rychle rostoucí dovoz ojetin ze zahraničí. Vláda se bohužel tímto problémem nezabývá, ačkoliv více než třetina z těchto aut je starších 10 let, takže se Česká republika proměňuje v odkladiště starých aut z celé Evropy. A zcela hanebné je na jakou úroveň se dostal stav dopravní infrastruktury.\"
\"Pro další rozvoj automobilového průmyslu v ČR vidíme jako jednu z hlavních priorit otázku vzdělávání v technických oborech a to systémově na všech stupních vzdělávací soustavy\", dodal prezident AutoSAP Ing. Martin Jahn. AutoSAP se danou problematikou aktivně zabývá již od roku 2004. V současnosti je zapojen do několika projektů zaměřených na podporu vzdělávání v technických oborech (Auta nás baví, IQ Industry), na rozvoj lidských zdrojů (AutoAdapt) a dále též na technické projekty v oblasti budoucího vývoje silničních vozidel (Technologická platforma \"Vozidla pro udržitelnou mobilitu\", Česká technologická platforma Strojírenství, Národní technologická platforma NGV) aj.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz