name | autoweek.cz

Česká televize se bojí konfrontace na téma elektromobility
20.03.2025 | Aktuality
Česká televize si nepřeje říkat lidem pravdu nejen o elektromobilitě a podléhá tlaku politiků. Redakce publicistického pořadu Máte slovo na ČT1 pro čtvrtek 20. března večer náhle zrušila účast Milana Smutného v diskusi.
Mezi čtyřmi hlavními hosty publicistického pořadu ČT1 Máte slovo na téma elektromobility měli být ministr Kupka, bývalý europoslanec Peksa a zavilý stoupenec elektromobilů Hataš. Redakce si před 14 dny výslovně vyžádala účast Milana Smutného. Byl potvrzen jako účastník, ale redakce ČT jeho účast zrušila. Politici, zvaní do České televize, zjevně určují, kdo (ne)smí přijít do debaty na ožehavé téma.
Milan Smutný má za to, že veřejnoprávní Česká televize skandálně podlehla lobby politiků, bojících se konfrontace na ožehavé téma elektromobility. Proto pro medium.seznam.cz napsal článek s tématy týkajícími se elektromobility, které by býval rád komunikoval v živém vysílání ČT. Zde je podstatná část k dispozici (celý text najdete zde):
V úterý 18. března večer autorovi článku zavolal Jan Smrž, dramaturg publicistického pořadu Máte slovo moderátorky Michaely Jílkové. Smutný před 14 dny kývl na Smržovu nabídku, aby byl spolu s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS) jedním z hlavních účastníků diskuse na téma elektromobilita, kterou ČT1 pořádá, nyní mu dramaturg sdělil, že „bohužel redakce rozhodla jinak“ a že „může být jen v publiku.“ Stoupenci totalitně prosazované elektromobility mají být v Máte slovo zastupováni šéfem pofidérní asociace elektromobility Lukášem Hatašem. Redakce získala pro účast ještě bývalého europoslance za Piráty Mikuláše Peksu. Ten nedávno oznámil odchod z podle něj „málo levicové“ pirátské strany s tím, že se zapojí do evropského federalizačního projektu Volt.
Autor článku si nedělá nárok, že má v elektromobilitě „patent na rozum“. Působí ale v automobilovém sektoru 33 let, z toho v letech 1992 až 2002 jako mluvčí Škoda Auto. V Máte slovo opakovaně vystoupil a podrobil mj. zdrcující kritice ideologickou předpojatost tehdejšího europoslance Peksy, očividně škodícího zájmům České republiky. Čtenář si může tento díl najít v archívu ČT. Místo autora článku bude „za pultíkem“ dle informace pana Smrže stát nějaký testovací jezdec. Nabídku, aby byl v publiku ve studiu, autor článku odmítl.
Moderátorka pořadu Jílková tvrdí, že agendu pořadu neurčují politici. Tento zákaz svědčí o opaku. Je jedno, jestli se Milan Smutný nelíbí bývalému pirátovi Peksovi či ministru dopravy ČR Kupkovi. Česká televize, která by měla nastolovat i ožehavá témata, aby si divák ČT sám mohl najít správný závěr, očividně diskusi cenzuruje politiky předem určovaným výběrem účastníků. Právě v době, kdy se vedení České televize v kontextu zvýšení a rozšíření koncesionářských poplatků doslova zapřísahá na svou nezávislost a prý z ekonomických důvodů ruší některé publicistické pořady, je to skandální selhání role drahého veřejnoprávního média. To je ta naše „objektivní“, „nestranná“ a „vyvážená“ veřejnoprávní Česká televize, která nepřipustí vyhrocená stanoviska na ostře sledované téma?
Autor tudíž alespoň touto formou přiblíží čtenářům to, co v pořadu zřejmě nezazní.
Totální a totalitně prosazovaná elektromobilita
Vedle stigmatizovaného uhlí se pro ideology zelené tranzice Evropské unie stala auta se spalovacími motory symbolem „minulého fosilního světa“. Byl vytvořen program rychlé totalitní likvidace aut se spalovacími motory, donedávna výkladní skříně evropského i českého průmyslu. Vše bylo schváleno za aktivního evropského předsednictví vlády premiéra Petra Fialy v druhé polovině roku 2022 v podobě legislativního balíčku Fit for 55, tedy reálného naplnění ideologického plánu EU z roku 2019, který za ČR rámcově odsouhlasil tehdejší premiér Andrej Babiš. Za akceptaci Green Dealu mají vinu obě vlády. Současná Fialova o to větší, že se rétoricky vymezuje proti tomu, co před 2-3 roky bez připomínek schválila. Tedy i program totálního přechodu na elektromobily od roku 2035 s totalitním nástrojem postupné likvidace výroby a prodeje nových aut se spalovacími motory.
Ministra Kupka a europoslanec Alexander Vondra (oba ODS) nyní tvrdě odmítají zákaz výroby a prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035, který v posledních dnech znovu potvrdila šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová.
Elektrická auta zdaleka nejsou bezemisní. Jde o zdroje elektřiny, které v řadě zemí EU, včetně Česka, Polska, ale také Německa, spoléhají stále klíčové na uhelné či také emisní plynové zdroje. Přitom je třeba souhlasit s tím, že malá elektrická auta dávají jako městská či příměstská vozidla smysl pro omezení lokálních zplodin. Nikoli ale velké elektrické křižníky, které s obtížemi zvládnou trasu Praha-Brno. Největším problémem je výroba baterií, které s podílem 80 % na světové výrobě produkuje Čína. To je nejen otázka strategické bezpečnosti, ale i faktu, že nesmírně surovinově a energeticky náročná a emisně špinavá výroba akumulátoru znamená, že za běžnou životnost se elektrický automobil emisně nevyrovná autu se spalovacím motorem. Vždyť na každou 500 kg baterii v elektrovozech je zapotřebí vytěžit a zpracovat 500 000 kg surovin. To se veřejnosti cíleně utajuje.
Emisní limity zničí spalovací motory už v roce 2030
Podle programu EU nastane konec prodeje nových aut se spalovacími motory nikoli v roce 2035, ale už v roce 2030. Tehdy totiž začne platit nový emisní limit 30 g CO₂/km, což vyžaduje naprostou dominanci elektrických aut. To česká vláda v úsilí o odvrácení emisních pokut zcela opomíjí.
Katastrofální dopad nových emisních povolenek na pohonné hmoty a mobilitu
V roce 2027 začne platit pod sankcemi za neplnění nařízení Evropské komise před lety schválené Fialovou vládou, zavádějící nové emisní povolenky, tj. ekologické daně mj. na benzín a naftu, pro ještě větší ekonomický tlak na zákaz spalovacích motorů nutící zákazníky přejít na elektromobily. Zdražení PHM má být s emisními povolenkami 45 eur za tunu CO₂, tedy pro začátek zdražení o 12 %, cílem je ale násobně vyšší cena benzínu a nafty, mluví se až o 300 eurech za tunu CO₂.
Ministerstva životního prostředí, dopravy i místního rozvoje mají meziresortní komisi, kterou vede vedoucí oddělení politiky a strategií MŽP Jaroslav Kepka a která se na očekávanou dopravní chudobu českých občanů připravuje. Vzhledem k očekávané nedostupnosti osobní dopravy vinou drahých PHM jsou hlavním doporučovaným nástrojem této komise dotace na pořízení elektrokola, které občané obce budou pro nákupy či návštěvu doktora sdílet. Pro bohatší obce prosazuje člen komise Lukáš Hataš (tedy účastník pořadu Máte slovo v ČT) za miliardy pořízení dotovaných elektromobilů, které by opět občané plánovitě sdíleli v excelovské tabulce. Samozřejmě další miliardové dotace musí dostat veřejná doprava, aby s dražší naftou udržela minimální dopravní obslužnost. Nový systém emisních povolenek ETS2 už většina zemí EU implementovala do své legislativy a od ledna 2027 ho zavedou. Fialova vláda nyní tvrdí, že tak neučiní. To bude ovšem problém až pro budoucí vládu vzešlou z parlamentních voleb na podzim 2025. Za zaznamenání stojí varování polského premiéra Donalda Tuska, že zavedení emisních povolenek ETS2 bude znamenat konec demokratických vlád v Evropě.
Elektromobilům bez dotací došli zákazníci
Realita evropského trhu, v němž se v důsledku zadlužených států zhroutil systém velkorysých dotací na elektromobily, je katastrofou pro ekonomiku evropských automobilek. Z vůle politiků nainvestovaly stamiliardy nenávratných eur do slibované vize totální elektromobility a registrují katastrofální ekonomické výsledky. Přestože v EU se už roky ruší principy tržní ekonomiky a více než polovina ekonomiky je ovlivněna rakovinově rozbujelými dotacemi, zákazníci auta na baterie masově odmítají, protože pro ně nepředstavují vhodné řešení mobility. Za velkorysé vládní dotace (např. v Německu celkově do prosince 2023 za 10 miliard eur, tj. 250 miliard korun) si e-auto pořídili zejména bohatí zákazníci jako 2. či 3. auto do rodiny. V Česku si za firemní dotace pořídili podnikatelé hlavně modely Tesla, většinově vyráběné v Šanghaji. Jak to pomohlo ekonomice Česka?
V opěvovaném Norsku s dominantní penetrací e-aut se podle zjištění švýcarské banky UBS jen marginálně snížila spotřeba benzínu a nafty. Takže elektroauta zde jezdí hlavně „kolem komína“, na dálkové jízdy zmrzlou krajinou musí být spolehlivá auta se spalovacími motory i pro vyhřátí kabiny.
Ekonomická nerentabilita obchodu s elektrickými vozy
Všechny velké světové autopůjčovny se s obřími ztrátami zbavily elektrických vozů, protože zjistily, že pokles jejich hodnoty jim nezajistí rentabilitu. Etalon elektromobility Tesla typicky po třech letech provozu ztrácí až 47 % své hodnoty. Jinými slovy, první tři roky stojí majitele Tesly amortizace vozu kolem 20 000 korun měsíčně. Takže pohádky o „levném provozu“ a nabíjení si jejich majitelé musejí nechat tak pro Ovčí babičku.
Zůstatková hodnota vozu pro další prodej jako ojetiny je klíčová pro většinu zákazníků, kteří si nekupují auto s cílem jezdit s ním až do konce jeho životnosti. Auto se spalovacím motorem je atraktivním produktem pro další přeprodej - nejprodávanější českou ojetinou je Škoda Octavia stará 10 let s nájezdem 180 000 km a cenou kolem 230 000 korun, která má před sebou při správné údržbě ještě dalších 10 let jízdy. To je realita kupní síly v Česku, nikoli elektrická ojetina, kterou si nikdo nekoupí, i kdyby věřil, že baterie vydrží 10 let bez podstatné ztráty kapacity.
Pro veřejnost se přitom hraje tragikomická hra. Na jedné straně se politici navzájem ujišťují, že elektromobilita je budoucnost, ale ve skutečnosti spolu s manažery automobilek mnoho z nich věří, že tento ideologický konstrukt se brzy implozivně zhroutí. Mezitím mohou jako politici i manažeři automobilek nadále zastávat své skvěle placené posty. Dokonale o tom svědčí obrat o 180 stupňů, které převedl například šéf prodeje Škoda Auto Martin Jahn. Z někdejšího horlivého zastánce aut na baterky se najednou v konfrontaci s trhem stal realista. V rozhovoru pro Deník N dokonce vyjádřil přesvědčení, že Škoda Auto bude vyrábět a prodávat spalovací auta i po roce 2035. Takže elektromobilní ideologie EU zajde na úbytě?
Čína jako připravený vítěz totálního přechodu na elektromobilitu v EU
Ta nečistá hra má ale v pozadí účastníka, který žádostivě čeká na svou příležitost. Jsou to čínské automobilky, které se spolu s dalšími firmami orientovanými na zelenou tranzici zemí Evropské unie a dodavateli technologií na solární a větrnou technologii strategicky skvěle připravily na ovládnutí této oblasti. Celý evropský automobilový průmysl je po bankrotu švédské továrny Northvolt (kde mj. VW utopil investici 3 miliardy eur) na baterie plně odkázán na čínské lithiové akumulátory. Ale proč by měly prodávat baterii, když mohou prodat s daleko větším ziskem celé čínské auto?
V letošním roce začne mj. v Maďarsku vyrábět elektrická auta čínská firma BYD, která nyní ovládla i čínský trh a porazila po desetiletích dominance značku VW. Až úřady zemí EU vyhlásí výběrové řízení na e-auto, jak budou moci z hlediska zákonů o hospodárnosti odmítnou čínský vůz vyráběný v EU za cenu, které očividně nebude konkurovat ani značkou VW slibované auto za 20 000 eur, které má dorazit na trh až za dva roky? Přitom už samotná komunikace produktu, který je dvakrát levnější než současný, ničí nynější prodeje VW a dokládá zničující pravdu o tzv. Osborneově principu. Ukazuje se, že budoucnost značky a loajalita zákazníků je daleko menší potřebou managementu automobilek než přežití několik příštích kvartálů či dokonce vysněných roků. Po nás potopa.
Emisní tanky nebo elektromobily v EU?
Země EU včetně Británie nyní v konfrontaci s deklarovanou menší vojenskou angažovaností USA v rétorice prezidenta Donalda Trumpa nyní začínají hovořit o obrovském navýšení rozpočtů na obranu. Půjde o tisíce nových tanků, dalších obrněných vozidel, děl, letadel, jiné techniky a munice. Tu musí ale vyrobit silný těžký a strojírenský průmysl, který je nyní podvázán dekarbonizačními pravidly a limity zelené udržitelnosti ESG. Jistě jen v rovině špatných vtipů se mluví o pohonu válečných obrněnců na elektřinu. Nebo budeme čekat, až nám jediná zbývající česká ocelárna, Třinecké železárny, dodá po miliardové investici v eurech do roku 2030 pro snížení emisí CO₂ drahou „zelenou“ ocel pro výrobu zbraní a munice? 100 milionů tun podstatně levnější oceli nám nyní do EU každoročně dodává Čína, která si s nějakými drahými normami ESG hlavu lámat nemusí.
S pohledem na očekávané horečné zbrojení Česka i dalších evropských států NATO a členů EU téma elektromobility nabylo ještě více absurdnější rozměr. Pokud si opravdu někdo vážně myslí, že můžeme v EU investovat bilion eur ročně na zelenou tranzici včetně likvidace moderních spalovacích aut a současně intenzívně zbrojit, a to v obou případech na dluh, tak fakticky vrací Evropu do 30. let. Tehdy se pokračující hospodářská a politická krize započatá v roce 2029 plynule přeměnila v největší válečný konflikt v dějinách. Chceme opravdu podobně takto vyřešit naše současné problémy?
Milan Smutný
Originál textu:
Ilustrační foto: VW/Ionity
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz