name | autoweek.cz

Česká republika vyzývá ke změně emisních limitů

Česká republika vyzývá ke změně emisních limitů

04.10.2024 | | Tiskové zprávy

Ministr dopravy a Sdružení automobilového průmyslu spojují síly pro realistickou a zásadní změnu CO2 emisních limitů pro osobní automobily a dodávky.

Ministr dopravy Martin Kupka a Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) společně usilují o úpravu současných limitů emisí CO2 pro osobní automobily a dodávky. Ukazuje se, že Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. Ministr dopravy a AutoSAP to považují za klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně, a v pro udržení pracovních míst v odvětví a zajištění dostupné individuální mobility pro všechny.

 

Hlavním požadavkem ČR je důraz na technologickou neutralitu, tedy otevřenost vůči všem dostupným možnostem dekarbonizace dopravy. Současně je potřeba přijmout takové změny nařízení, které zamezí kontraproduktivnímu sankcionování již v roce 2025., Ty byly schváleny v roce 2019, ale v současné době, kdy jeden ze strategicky nejkritičtějších evropských průmyslů bojuje se ztrátou konkurenceschopnosti, by byly zcela neefektivní.

 

Naopak je třeba zavést mechanismy, které budou zohledňovat aktuální vývoj trhů, stav výrobních podmínek a infrastruktury. Proto bude ČR usilovat o dřívější revizi nařízení a racionalizaci stanovených cílů, včetně vyhodnocení reálnosti tzv. zákazu spalovacích motorů v roce 2035. Stejný přístup budeme prosazovat i při revizi emisních cílů pro těžká nákladní vozidla. Cílem ČR je pro takový přístup získat podporu napříč evropskými státy. V tomto směru plánujeme oslovit naše partnery s návrhem společného prohlášení, které by bylo následně zasláno Evropské komisi. 

 

Ministr Martin Kupka k tomu uvádí: „Tohle musíme řešit! Zavádění elektromobilů v celé Evropě zpomaluje, dotace ani cla všechno nespasí. Výrobci osobních automobilů nebudou schopni splnit emisní cíl pro rok 2025. Navazujeme na své dosavadní aktivity v oblasti realistického a realizovatelného ozelenění dopravy a zachování její dostupnosti. Proto jsem se ve spolupráci se Sdružením autoprůmyslu rozhodl oslovit ministry členských zemí, aby podpořili potřebu urychlit revizi stanovených limitů. Společně uděláme vše pro to, abychom nemuseli pomýšlet na zavíraní továren a ztrátu pracovních míst i ztrátu individuální mobility. Automobilový průmysl je klíčovým odvětvím tuzemského a evropského hospodářství. Je proto nezbytné, aby byl přístup k plnění cílů udržitelný nejen ekologicky, ale i ekonomicky, a umožnil investice do inovací a obnovy vozového parku.“

 

Martin Jahn, prezident AutoSAP a člen představenstva Škoda Auto, dodal: „Prvním krokem k udržení silného automobilového průmyslu v ČR je rychlé řešení skokového zvýšení emisních cílů od roku 2025. Za současných tržních podmínek je prakticky nemožné tyto cíle splnit, což by vedlo k masivním sankcím v řádech stovek miliard korun pro výrobce automobilů. To by jen dále oslabilo jeho pozici vůči globální konkurenci a současně odčerpalo zdroje na další nezbytné investice do jeho transformace. Proto je nezbytné provést dřívější revizi cílů CO2.“

 

Výkonný ředitel AutoSAP Zdeněk Petzl poukazuje na nutnost systémového přístupu k transformaci průmyslu. Při plnění cílů zelené transformace je důležité zohlednit i reálné možnosti a výzvy, kterým výrobci automobilů aktuálně čelí, a nastavit regulace tak, aby podpořily nejen dekarbonizaci, ale i stabilitu a růst sektoru. Zdeněk Petzl zdůrazňuje: „Stojíme na kritickém rozcestí, na kterém jde o mnohem více než o procenta emisních cílů – jde o pracovní místa, zachování silného automobilového průmyslu v České republice a strategickou nezávislost Evropy. Pokud to se snižováním emisí myslíme opravdu vážně, musíme vytvořit konkurenceschopné podmínky pro průmysl a řešit klíčové výzvy, jako jsou vysoké ceny energií, nadměrná regulační zátěž nebo téměř neexistující evropský dodavatelský řetězec pro elektrickou mobilitu.“

 

Ministerstvo dopravy a český automobilový průmysl akcentují, že jsou společně připraveni aktivně přispívat k ochraně klimatu, stejně jako doposud. To si však vyžaduje stabilní a konkurenceschopné prostředí, a zajištění podmínek, které dlouhodobě umožní realistické cíle v praxi naplňovat.

 

Foto: MD ČR