name | autoweek.cz

Česká republika je na konci evropského žebříčku

Česká republika je na konci evropského žebříčku

14.12.2020 | Tiskové zprávy

Česká republika je v počtu dobíjecích stanic na konci Evropy. Tři čtvrtiny dobíjecích stanic v Evropě jsou jen ve čtyřech zemích EU.
Tři čtvrtiny dobíjecích stanic v Evropě jsou pouze ve čtyřech státech Unie - Nizozemsku, Německu, Francii a Velké Británii. Tyto státy přitom pokrývají jen asi čtvrtinu území osmadvacítky. Vyplývá to z interaktivní mapy Evropské asociace výrobců automobilů ACEA.
 
Nabíjecí stanice v ČR tvoří jen 0,4 % z jejich celkového počtu v EU a Česká republika je tak na konci evropského žebříčku spolu se Slovenskem, Maďarskem a Polskem. Vyššímu budování infrastruktury nepřispívá malý zájem českých firem o elektromobily. Podle průzkumu Arval Mobility Observatory je v ČR firmy využívají zhruba 4x méně, než je průměr zemí EU.
 
Budování dobíjecích stanic ovlivňuje nízký zájem firem o elektromobily
Hustota nabíjecích míst pro elektromobily v České republice je podle odborníků významně ovlivněna zájmem firem o vozidla na elektrický pohon. Nové registrace vozidel totiž tvoří převážně vozy ve firemních flotilách.
 
„Vzhledem k tomu, že v současnosti tvoří téměř tři čtvrtiny registrací nových vozidel firemní flotily, ovlivňují počty elektromobilů ve fleetech významně budování dobíjecí infrastruktury v Česku. Bateriové elektromobily tvoří v autoparcích tuzemských firem jen 4 %, oproti 16 % v ostatních zemích EU. Dosavadní nízká poptávka není motivací věnovat větší zdroje do budování rozsáhlé sítě infrastruktury pro dobíjení. Popularita elektromobilů však i v Česku zvolna stoupá a rozšiřující se počet modelů nám do budoucna umožní každoročně jejich počet ve flotile zdvojnásobit,“ vysvětluje Tomáš Kadeřábek, konzultant společnosti Arval, která poskytuje operativní leasing.
 
Jen jedna ze sedmi v EU umožňuje rychlé dobíjení
Podle ACEA umožňuje rychlé dobíjení jen každá sedmá nabíjecí stanice v EU. Celkově je to 28 586 stanic. Drtivá většina - 171 239 nabíjecích míst - umožňuje jen standardní rychlost nabíjení s výkonem do 22 kW. Mnoho dobíjecích stanic, které jsou do statistiky zahrnuty, jsou jen běžné elektrické zásuvky s nízkým výkonem, například v autoservisech.
 
Zpráva ACEA  také ukázala, že dobíjecí stanice v EU jsou rozloženy nerovnoměrně. Přes 50 000, tj. čtvrtina z celkového počtu, je jen v Nizozemsku. V České republice je to 808 dobíjecích míst.
 
„Počet dobíjecích stanic odpovídá mimo jiné zájmu firem o využívání elektromobilů ve flotilách. Nizozemsko je co do jejich počtu ve fleetech na špičce Evropy, má je 31 % firem, což je oproti Česku skoro osmkrát víc,“ konstatuje Tomáš Kadeřábek ze společnosti Arval.
 
Prodej elektromobilů roste v EU dvakrát rychleji než budování nabíjecích míst
Podle zprávy ACEA se počet elektromobilů, prodaných v EU, za poslední tři roky zvýšil o 110 %. Počet nabíjecích stanic ale vzrostl pouze o necelé tři pětiny na celkových 200 000. Podle asociace to může do budoucna představovat riziko zpomalení prodeje elektromobilů, protože řidiči nebudou mít při svých cestách dostatek nabíjecích míst či budou příliš dlouho čekat na rychlé nabíjení, které může konkurovat tankování paliva u spalovacích motorů.
 
Potvrzuje to také Tomáš Kadeřábek: „Aby byly elektromobily do budoucna konkurenceschopné, musí se do posílení dobíjecí infrastruktury zapojit nejen státy, ale také soukromé firmy, například leasingové společnosti. Ty by měly společně s novými vozidly poskytovat firmám i jednotlivcům kompletní servis, včetně dodávky takzvaných wallboxů pro dobíjení doma i v práci, aby vozidla byla připravena kdykoli k provozu.“