name | autoweek.cz

Čas pro Olivera Bluma jednat

Čas pro Olivera Bluma jednat

14.07.2024 | | Aktuality

Šéfredaktor Automobilwoche Burkhard Riering a německý Manager Magazin komentují dění v německém automobilovém průmyslu.

Poloviční transformace není možná. Může probíhat jen s plným nasazením. Koncern VW se musí připravit na budoucnost – se všemi důsledky. Správné produkty uváděné správnou rychlostí při organizování jednotlivých značek a dosažení efektivnější a štíhlejší organizace a výroby. To je cíl.

 

Pro Olivera Bluma už dávno nadešel čas jednat. Generální ředitel VW se každý týden objevuje na titulcích s informacemi o spolupráci, dohodách a rozhodnutích. Nic není nedotknutelné. VW sice vlastní softwarový dům Cariad, ale nákup softwaru od Rivianu není problém. Ačkoli má VW tisíce a tisíce inženýrů, kteří staví platformy, nákup platforem externě od Xpeng (pro VW) a SAIC (pro Audi) je v pořádku. Všechno se musí dít rychleji, i když transformace může bolet.

 

Software je už roky jedním z největších problémů VW. Podle plánů bývalého generálního ředitele Herberta Diesse měla dceřiná společnost Cariad vyvinout vlastní operační systém pro vozidla. Jak uvádí Manager Magazin musí Volkswagen kvůli softwarovým problémům odložit uvedení několika modelů a uvedení nové platformy pro elektromobily SSP (Scalable System Platform) bude ještě víc zpožděno. Její start, původně plánovaný na rok 2026, už byl před dvěma lety odložen. Protože software od dceřiné společnosti Cariad nebude hotov včas, VW nyní své plány opět mění vzhledem k tomu, že mnoho firemních modelů je založeno na této platformě a poté by na trh přišlo mnoho nových vozů současně. Dosavadní platforma MEB proto v roce 2026 obdrží aktualizaci MEB+. Aby se to vyplatilo, měla by se používat déle, než bylo původně plánováno.

 

Skupina se nadále drží dceřiné společnosti Cariad, ale musí obhajovat její smysluplnost.

 

Nejnovějším příkladem je nevyužitá továrna Audi v Bruselu. Blíží se konec stísněné městské lokality, alespoň s železničním spojením. Přebytečná kapacita ve výrobě je ale nesmírná a tlak na snižování nákladů obrovský. Audi a Brusel nemají společnou budoucnost. Audi oznámilo, že plánuje restrukturalizaci a zkoumá možnosti včetně uzavření továrny. Zaměstnanci belgického závodu, který od roku 2007 patří Audi, jsou v šoku. Snad jen lidé s rozhodovací pravomocí vědí, proč Audi před nedávnem modernizovalo továrnu za mnoho milionů eur (pro výrobu Q4, která se nikdy nevyužila), aby ji nyní opustila.

 

Navyšování výroby v továrně na články akumulátorů Northvolt v severním Švédsku působí potíže. Zákazníci Northvoltu, do něhož VW investovalo 900 milionů eur a kontroluje 20 % jeho akcií, jsou nespokojení. Po BMW nyní váhá nad budoucí spoluprací i VW. Kvůli problémům Northvoltu Volkswagen založil interní pracovní skupinu. Jde o kontrolu, zda je schopna dodávat akumulátory a zda není nutné ji v případě nouze reorganizovat.

 

Pokud to koncern VW myslí vážně, bude muset převzít kontrolu nad celou sítí po celém světě. Nejde o další zavírání továren, ale o větší synergie, novou strukturu, silnější organizaci. Blume podporuje spolupráci, a to platí i pro značky vyráběných vozů. Značky budou v budoucnu sdílet své modely efektivně a synergicky. Hudba hraje v regionech. Severní Amerika spolupracuje, Evropa spolupracuje, Asie/Čína také.

 

Novinek z Wolfsburgu v následujících měsících určitě nebude ubývat. Další kolo plánování proběhne na podzim. Důležité modely od VW a Audi přicházejí se zpožděním, je to boj s časem. Tempo transformace se musí zvýšit. Ve vývoji, softwaru, výrobě, startupu. Na tom závisí příští roky.

 

Foto (Oliver Blume): Newspress