name | autoweek.cz
Carpe diem v čínštině
16.12.2024 | | Aktuality
Šéfredaktor a vydavatel Automobilwoche Burkhard Riering komentuje dění v automobilovém průmyslu pět let po pandemii.
Pět let po vypuknutí pandemie, která začala v prosinci 2019, je čas na bilancování. A rozpor mezi Německem a Čínou může být jen těžko větší.
Čínští výrobci automobilů během uzavírky rychle dohnali svou ztrátu aniž si toho mnoho lidí vůbec všimlo. Od začátku roku 2020 zavládla nad zemí jakási mlha. Vědělo se toho jen málo, nic nebylo vidět, nic nebylo slyšet – a po znovuotevření v roce 2023 čínský automobilový průmysl ukázal překvapivou sílu, která u nás mnoho lidí přímo zaskočila.
Kvalita, design, software i akumulátory byly najednou mnohem lepší. Doba pandemie byla v Číně využita k útoku, zatímco v Evropě se projednávaly obchody s rouškami. Přístup v Číně samozřejmě nemá cenu napodobovat. Část zaměstnanců byla nucena žít ve svých podnicích a nesměla jít domů. Měsíce spolu žili a seděli například i ve vývojovém a výzkumném oddělení jednoho výrobce.
Co z toho vzešlo, je ale nyní vidět na ulicích. Se svými již tak krátkými vývojovými časy dokázali uvést na trh desítky nových modelů a ubírali stále větší podíl od německých výrobců automobilů. Tuzemské značky mají v Číně nyní jasnou výhodu: z 37% podílu na trhu v roce 2019 posílily na současných více než 60 %.
Je ale také zřejmé, že během této doby evropští výrobci automobilů ztratili kontakt se zákazníky a přáními spotřebitelů, zatímco Číňané v tomto ohledu udělali dramatický pokrok a přesně vědí, co zákazník chce. A v době, kdy bývalým vedoucím značkám na trhu došlo co se děje, byla jejich hra již prohraná.
Ilustrační foto (Denza Z9 GT): BYD
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz