name | autoweek.cz

Carlos na cestě pryč

Carlos na cestě pryč

06.12.2024 | | Aktuality

Evropský automobilový korespondent agentury Reuters Nick Carey posílá z Londýna aktuální informace o dění v automobilovém průmyslu. Carlos Tavares se musí vydat na cestu, spor ve Volkswagenu eskaluje a Velká Británie šlape na brzdy elektromobility.

Zima nespokojenosti pro automobilový průmysl začíná být stále pravděpodobnější, zejména v Evropě, díky slabé poptávce po elektromobilech a rostoucí čínské konkurenci.

 

Minulý týden Stellantis uvedl, že uzavře závod Vauxhallu na užitkové vozy v Británii, německý dodavatel Schaeffler oznámil, že zavře své závody v Rakousku a Británii a zdroje sdělily agentuře Reuters, že francouzský dodavatel Valeo v Evropě zruší 1000 pracovních míst. Vzhledem k nedávným oznámením o snižování počtu pracovních míst u Fordu a Nissanu nejsou současné vyhlídky hezké.

 

Manažeři automobilového průmyslu nyní nervózně sledují, zda bude Amerika dalším zdrojem problémů jakmile Donald Trump v lednu nastoupí do úřadu. Mexická vláda varovala, že 25% clo, které Trump slibuje na mexické zboží, by mohlo zlikvidovat 400 000 amerických pracovních míst.

 

To, stejně jako jeho hrozba, že zruší americkou dotaci na elektromobily ve výši 7500 dolarů, by mohlo znamenat velkou ránu zejména pro největší americkou automobilku General Motors, protože je závislá na Mexiku a Kanadě ohledně dodávek dílů a silně sází na elektromobily.

 

Carlos rychle odchází

Letošní rok nedopadl tak, jak Carlos Tavares očekával. Po velkém varování při poklesu zisku na konci září kdysi nedotknutelný generální ředitel Stellantisu prohlásil, že po skončení své smlouvy na začátku roku 2026 odejde do důchodu poté, co napravil katastrofu společnosti v oblasti zásob ve Spojených státech.

 

To se ukázalo jako příliš dlouhý čas pro světovou automobilku číslo 4, která v neděli náhle oznámila Tavaresovu rezignaci. Tavares často lyrizoval o darwinovské době, ve které se automobilový průmysl nachází, i když si v té době asi nemyslel, že by ho to mohlo stát jeho vlastní práci.

 

Zpráva o jeho sesazení vyvolala nový výprodej akcií společnosti, protože předznamenává období dlouhé nejistoty, kdy společnost povede výkonný výbor dokud nebude v první polovině roku 2025 vybrán nový generální ředitel. V neobvykle upřímném vzkazu zaměstnancům předseda Stellantisu John Elkann řekl, že Tavares a představenstvo společnosti se neshodli na tom, co je nejlepší v dlouhodobém zájmu automobilky.

 

Nový generální ředitel bude muset obnovit americkou část Stellantisu, která byla hnacím motorem zisku, ale kde si prodejci stěžují, že Tavares cenovou politikou dostal její auta z trhu. Tavares trval na tom, že problémy Stellantisu jsou čistě regionální záležitostí ale, jak uvedla agentura Reuters, Stellantis také ztratil podíl na trhu v Evropě tím, že zvýšil ceny nad rámec toho, co jsou zákazníci ochotni zaplatit.

 

Volkswagen a německé odbory bojují

Jakmile Volkswagen v září oznámil, že možná bude muset zavřít závody v Německu aby snížil náklady, mocný odborový svaz IG Metall slíbil, že to znamená boj. Odbory tento slib v pondělí dodržely a zaměstnanci devíti závodů na výrobu automobilů a komponent VW po celém Německu drželi dvouhodinové stávky, čímž se zastavily montážní linky. Do stávek se podle odborového svazu zapojilo téměř 100 000 zaměstnanců.

 

Odbory pohrozily, že stávky mohou eskalovat do 24hodinových nebo neomezených odstávek pokud nedojde k dohodě v příštím kole vyjednávání o mzdách. To by snížilo výkon Volkswagenu a tím zhoršilo dopad klesajících dodávek a propadu zisku.

 

Volkswagen uvedl, že respektuje právo zaměstnanců na stávku a podnikl kroky k zajištění základní úrovně dodávek aby minimalizoval dopad stávky. Odbory minulý týden navrhly opatření, která podle ní ušetří 1,5 miliardy eur. Zahrnují vzdání se bonusů pro roky 2025 a 2026, ale vedení je odmítlo jako nerealistické. Pokud obě strany setrvají na svém, může tento boj trvat ještě dlouho.

 

Británie jen krůček od mandátu pro elektromobily

Po většinu letošního roku velká část britského automobilového průmyslu skákala nahoru a dolů ohledně mandátu pro vozidla s nulovými emisemi (ZEV), který zavedla předchozí konzervativní vláda, s argumentem, že jeho cíle nebylo možné splnit a stálo by to výrobce automobilů miliardy.

 

Po bubnování špatných zpráv, včetně uzavření továrny Stellantisu a Fordu a rušení pracovních míst u Fordu, současná labouristická vláda ustoupila a řekla, že pravidla přehodnotí. Na rozdíl od cílů Evropské unie v oblasti emisí CO2, které mohou automobilky dosáhnout prodejem směsi hybridů a elektromobilů, Británie nařídila, aby automobilky prodávaly minimální procento plně elektrických aut, jinak jim hrozí pokuta ve výši 15 000 liber za každé prodané nevyhovující vozidlo. Elektromobily musí v roce 2024 představovat 22 % prodeje nových aut každého výrobce a v roce 2030 vzrostou na 80 %.

 

Průmysl však předpovídá, že elektromobily budou letos tvořit pouze 18,7 % celkového prodeje. Výrobci automobilů varovali, že budou muset vyplatit téměř 6 miliard liber na slevách a nákladech na dodržování předpisů aby splnili mandát pro rok 2024. Neustávající příval stížností nakonec vláda již nemohla ignorovat.

 

Muskova výplata se odkládá

Drama Elona Muska s kompenzačním balíčkem odměn ve výši 56 miliard dolarů se tento týden znovu rozhořelo, když soudkyně v Delawaru Kathaleen McCormicková rozhodla, že generální ředitel společnosti Tesla nemá nárok na výplatu, přestože akcionáři v červnu hlasovali o jejím obnovení.

 

Rozhodnutí následuje po lednovém rozhodnutí soudce, který označil výplatní balíček za přehnaný a zrušil jej, což překvapilo investory a vyvolalo nejistotu ohledně Muskovy budoucnosti v Tesle. Tesla nyní musí zvážit své možnosti jak postupovat, protože Musk pohrozil, že pokud nedostane své peníze, mohl by vyvíjet produkty mimo společnost. Některé z těchto možností jsou složité a drahé.

 

Společnost by se mohla odvolat, což může trvat rok. Mohlo by to vytvořit nový platový plán, ale to by bylo drahé. A obnovení starého plánu by Teslu donutilo najít 25 miliard dolarů. Vzhledem k velikosti Muskovy výplaty toto drama ještě zdaleka nekončí.

 

Rychlá kola

Nissan uvedl, že jeho celosvětová výroba v říjnu klesla již pátý měsíc v řadě, což bylo dáno přeřazením na nižší převod ve většině jeho výrobních center s výjimkou Mexika.

 

Globální produkce společnosti Toyota v říjnu klesala devátý měsíc v řadě, srážena dolů velkým poklesem produkce v USA a Číně.

 

Čínská automobilka BYD žádá své dodavatele aby snížili ceny jako doklad toho, že brutální pokračující cenová válka na největším světovém automobilovém trhu bude eskalovat.

 

General Motors prodá svůj podíl v továrně společného podniku na akumulátory v Lansingu v Michiganu partnerovi LG Energy Solution, protože automobilka v Detroitu omezuje své plány na elektromobily.

 

Čínská společnost Baidu získala licenci na testování autonomních vozidel se svou službou robotaxi Apollo Go v Hongkongu, protože rozšiřuje svou stopu mimo pevninskou Čínu.

 

Foto (Carlos Tavares v Lancii Ypsilon Rally): Newspressspain