name | autoweek.cz
Carlos Ghosn: Honda plánuje „skryté převzetí“ Nissanu a Mitsubishi
08.08.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Bývalý nejvyšší představitel Nissanu Carlos Ghosn věří, že aliance Honda-Nissan-Mitsubishi ve skutečnosti není aliance ale skryté převzetí Nissanu Hondou.
Bývalý šéf aliance Renault-Nissan a automobilek Renault a Nissan Carlos Ghosn je po útěku z japonského domácího vězení nucen žít v nepříliš bezpečném azylu v libanonském Bejrútu. Odtud čas od času komentuje dění ve světě automobilového průmyslu. Jeden z nejkontroverznějších manažerů v automobilovém průmyslu se nebojí nazývat věci tak, jak je vidí. Poté, co prohlásil, že Nissan je „nudný, průměrný a ve špatné pozici“, zatímco alianci Renault-Nissan popsal jako „malou a křehkou“, má nyní 70letý uprchlík co říci o nově vzniklém partnerství Hondě-Nissan-Mitsubishi.
V rozhovoru pro Automotive News Ghosn řekl, že Honda plánuje „skryté převzetí“ Nissanu a Mitsubishi. Domnívá se, že Honda je zdaleka největší z těchto tří japonských výrobců automobilů, takže se posadila na „sedadlo řidiče“, aby nad nimi převzala kontrolu. Úplné podrobnosti o nové dohodě nebyly upřesněny, ale bývalý muž odpovědný za Nissan tvrdí, že Honda bude útočit: „Nedovedu si ani na chvíli představit, jak to bude fungovat mezi Hondou a Nissanem, pokud to nebude převzetí pokud to nebude skryté převzetí Nissanu a Mitsubishi Hondou s Hondou v sedadle řidiče. Bude to převzetí, maskované převzetí.“
Ghosn pro Automotive News řekl, že během jeho působení v Nissanu nikdy nebyl na stole žádný návrh spolupráce s Hondou. Ghosn bylo generálním ředitelem Nissan Motor od června 2001 do dubna 2017, kdy odstoupil, ale zůstal předsedou společnosti. Před tím nastoupil do Nissanu jako COO v červnu 1999, když byla vytvořena aliance Renault-Nissan. Tehdy Renault převzal 43,4% podíl v Nissanu. Koncem roku 2023 se Renault rozhodl prodat 5 % zpět Nissanu.
Před nástupem do Nissanu Ghosn hrál jako výkonný viceprezident Renaultu klíčovou roli při restrukturalizaci francouzské automobilky. Během své éry v Renaultu se díky své nelítostné restrukturalizační politice stal známým jako „Le Cost Killer“.
Ghosn byl v listopadu 2018 v Japonsku zatčen na základě obvinění ze zneužití firemních finančních prostředků a úmyslného podhodnocení svého ročního platu po dobu pěti let. Následně v prosinci 2019 uprchl z domácího vězení v Japonsku do Libanonu, země, která své občany nevydává. Příběh je docela divoký, vezmeme-li v úvahu, že bývalý předseda Nissanu opustil zemi pozdě v noci pomocí charterového letadla, zatímco se schovával v bedně. V rozhovoru s BBC v roce 2021 Ghosn řekl: „Těch 30 minut čekání v bedně v letadle, čekání na vzlet, bylo pravděpodobně nejdelší čekání, jaké jsem kdy v životě zažil.“
V roce 2024 vede Ghosn v Libanonu jiný život. Učí na místní vysoké škole a pomáhá začínajícím firmám tím, že jim nabízí své obchodní rady. Pokud jde o soudní spory, kterým stále čelí, říká: „Mám své právníky a ti si s tím hrají.“
Pokud jde o nově vytvořenou alianci Honda-Nissan-Mitsubishi, oznámenou 1. srpna, podrobnosti zůstávají nejasné. Honda a Nissan však už na jaře samostatně podepsaly dohodu o spolupráci na akumulátorech, elektromotorech a na softwarově definovaných vozidlech. Nissan a Honda budou navíc vzájemně doplňovat své řady o automobily se spalovacími motory a s plně elektrickým pohonem. Nissan drží 34% podíl v Mitsubishi.
Foto: Newspress
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz