name | autoweek.cz

Byrokratické kousky EU

Byrokratické kousky EU

29.04.2025 | Aktuality

Komentář Petera Schwerdtmanna pro Auto-Medienportal.

EU nyní chce, aby všechna osobní vozidla starší deseti let každý rok absolvovala technickou kontrolu. Když se tato zpráva objevila na televizních obrazovkách, musely v organizacích TÜV a DEKRA bouchat zátky od šampaňského. Koneckonců, více než polovina všech osobních vozidel registrovaných v Německu je starších deseti let. Pokud se Evropský parlament bude řídit návrhem Komise, příjmy TÜV a DEKRA se s těmito 23 až 26 miliony dotčených vozidel zdvojnásobí.

 

Cíl úředníků v Bruselu je jasný. Chtějí snížit nehodovost a snížit znečištění životního prostředí – a chtějí to udělat ve všech členských státech, z nichž jen málo má tak hustou síť kontrol technického stavu vozidel jako Německo. Právě kvůli této síti však vyvstává odvěká otázka: Kdo z toho bude mít prospěch? Už jsme zmínili technické inspektory. Ale co četnost nehod, jejich závažnost a ochrana životního prostředí?

 

Pokud jde o příčiny nehod, technické závady se statisticky umisťují daleko za faktory, jako jsou rychlost a zejména mikrospánek, který sám o sobě představuje téměř čtvrtinu nehod. Dopad technického stavu vozidel tedy není velký. Situace v některých členských státech situace jistě vypadá jinak než v Německu. Na cestě k Vizi nula, cíli beznehodového silničního provozu v EU, však nové nařízení nabízí jen minimální potenciál.

 

Pasivní bezpečnost vozidel, která ovlivňuje následky nehod pro cestující, nelze zlepšit kontrolami. Ani každoroční kontrola výfukového systému automobilu nezmění složení výfukových plynů. Oba faktory byly od doby, kdy vozidlo sjelo z montážní linky, pevně stanoveny.

 

Otázkou je, co je tedy třeba kontrolovat? Testování airbagu vyrobeného v počátcích této bezpečnostní výbavy nepřipadá v úvahu. Nezbývá tedy mnoho jiné práce, než zkontrolovat dezén pneumatik, funkci brzd, systém osvětlení a to, zda je určený katalyzátor skutečně ještě stále ve vozidle – to vše, kromě kontroly katalyzátoru, je ovšem odpovědností policejních kontrol.

 

Roční kontrola starých vozidel, potřebná infrastruktura a byrokracie proto poskytnou jen velmi málo dodatečné bezpečnosti a nic pro životní prostředí. Msto toho přinesou jen zvýšené náklady. Tyto náklady mají platit evropští občané, kteří nemají dostatečný příjem na to, aby si mohli dovolit moderní, bezpečné a ekologické auto. To je také způsob, jak oddálit obnovu evropského vozového parku.

 

Dnes je i v bohatém Německu průměrné stáří automobilu 10,6 roku. V minulosti se tento údaj pohyboval mezi osmi a devíti lety. S novými dodatečnými náklady na starší vozidla pravděpodobně překročí jedenáctku. Vzhledem k současné situaci v Evropě je klasická otázka zcela zřejmá: Nejsou zde důležitější problémy k řešení než otravování občanů? Evropu potřebujeme naléhavěji než kdy jindy, ale ne její byrokratické výstřelky.

 

Foto: TÜV Süd