name | autoweek.cz

BYD zvažuje třetí evropský závod v Německu

BYD zvažuje třetí evropský závod v Německu

18.03.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Čínský elektromobilní gigant BYD podle informací agentury Reuters zvažuje, že by svůj třetí montážní evropský závod mohl vybudoval v Německu protože se Německo vloni postavilo proti clům EU na elektrická vozidla vyrobená v Číně, a to přesto, že o Němcích tvrdí, že jsou pomalí.

Protože poptávka po elektromobilech v Číně zpomaluje, tamní výrobci automobilů se chystají pořídit si výrobní a montážní závody v Evropě, aby zde mohli prodávat víc levnějších vozů proti evropským konkurentům a vyhnuli se dovozním clům, která EU loni uvalila na elektrická vozidla vyrobená v Číně.

 

BYD jedničkou v Číně, ale v Evropě se zatím neprosadil

Jak uvedla výkonná vicepresidentka automobilky BYD Stella Li pro Automobilwoche, největší čínský výrobce elektromobilů zvažuje otevření třetího výrobního závodu v Evropě, ale neřekla kde. Připravuje také v Evropě spuštění nové značky Denza, prémiové značky spoluzaložené s Mercedesem s cílem oslovit firmy s elektrickými dodávkami. BYD se stal největším výrobcem automobilů v Číně a jeho celosvětový prodej v roce 2024 vyskočil o 41 % na 4,27 milionu kusů. BYD se považuje za inovativní, má správná vozidla pro každou třídu, ale v Evropě zatím prodává jen velmi málo aut. To chce v roce 2025 konečně změnit.

 

Třetí továrna v Německu?

BYD už v Evropě staví továrny v Maďarsku a Turecku. Podle informací, které z automobilky získala agentura Reuters, nejlepší, místem pro třetí továrnu by bylo Německo. Tato volba je interně zpochybňována kvůli vysokým nákladům na práci a energii, ale i nízké produktivitě a nízké flexibilitě. Konečné rozhodnutí proto zatím nepadlo. Čínští představitelé a výrobci automobilů každopádně prověřují některé německé továrny, u nichž se očekává uzavření, zejména závody Volkswagenu.

 

BYD zvažuje výrobu v západní Evropě, protože chce pracovat na uznání značky a přijetí evropskými zákazníky jako místního výrobce. Společnost přitom respektuje směrnici z Pekingu, aby neinvestovala v zemích, které podporovaly dovozní cla. To znamená, že BYD v současné době vyřadil ze hry některé členské země EU, především Itálii a Francii, protože ty cla podpořily. Rozhodující bude, které země se v příštích letech ukážou jako nakloněné Číně.

 

První vozy BYD z evropské produkce vyjedou ještě letos

Konečné rozhodnutí o třetím závodě bude záviset na prodejních výsledcích BYD v Evropě a využití kapacit v maďarském a tureckém závodě. Závod BYD v Maďarsku by měl zahájit výrobu už v říjnu, zatímco továrna v Turecku má být uvedena do provozu v březnu 2026. Při plném provozu budou mít celkovou výrobní kapacitu 500 000 vozů ročně.

 

V rozhovoru pro německý časopis Capital v prosinci Stella Li prozradila, že první dva modely vyrobené v Maďarsku budou Dolphin a Atto 3. Malý crossover Atto 2 a miniauto Seagul, které se v Evropě objeví v dubnu, by podle ní měly být další modely vyráběné v Evropě.

 

Podle odhadu S&P Global Mobility se prodej BYD letos víc než zdvojnásobí z 83 000 vozů v roce 2024 na 186 000 aut a do roku 2029 dále vzroste na téměř 400 000 vozů. Nejprodávanějším modelem BYD v Evropě v roce 2024 byl podle Dataforce Atto 3 s 13 655 vozy,. Seal U byl druhý s 11 678 prodanými vozy, následoval Dolphin s 11 437 a Seal s 10 578 dodanými vozy.

 

Němci jsou příliš pomalí

BYD už ví, že v Německu není rozhodující cena, ale kvalita ve všech ohledech. „Koneckonců v Německu je každý zákazník malý inženýr,“ konstatovala Stella Li.

 

S jakým největším problémem se v posledních letech potýkají němečtí výrobci automobilů? Nejde ani tak o čínskou konkurenci, ale spíše o pomalé tempo uvádění nových atraktivních modelů. Evropská šéfka jasně a jednoznačně identifikuje problém, kterému němečtí výrobci čelí: „Jednou z výhod naší značky pro řešená témata je, že BYD je velmi rychlý. Dokonce výrazně rychlejší než Evropané.“

 

„Přestože Číňané milují německou kulturu a sdílejí stejnou pozornost k detailům jako Němci, Němci jsou často příliš pomalí. V Evropě to zatím není tak nápadné, ale v Číně ano. Tam se pozornost zákazníků výrazně přesunula na elektromobily a technologie, ale němečtí výrobci na to reagovali příliš pomalu, příliš málo a pozdě se zaměřili na elektromobily,“ hodnotí situaci v Evropě Stella Li.

 

„Nevidím žádnou šanci, že by v Evropě mohlo působit 20 nebo víc čínských značek, je to nemožné. Mnohé nepřežijí, ale BYD bude jednoznačně mezi přeživšími,“ dodala Stella Li.

 

Foto: AutoBest