name | autoweek.cz

BYD vyrobený v Německu?

BYD vyrobený v Německu?

18.03.2025 | Aktuality

Evropský korespondent agentury Reuters Nick Carey posílá z Londýna aktuality z automobilového průmyslu. Mohl by BYD vyrábět auta v Německu? Předsedkyně Tesly je výjimkou a Mary Barraová zajela do Washingtonu.

Nyní, když to začalo, společnosti a odborníci začínají počítat možné náklady na obchodní válku vyvolanou americkým presidentem Donaldem Trumpem. Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj OECD odhadla, že Trumpovo zvýšení cel zpomalí růst v Kanadě, Mexiku a Spojených státech a zároveň zvýší inflaci. Jak OECD uvedla, hospodářský růst USA by měl letos zpomalit na 2,2 % a na 1,6 % v roce 2026 oproti předchozím prognózám 2,4 % resp. 2,1 %.

 

Zpráva OECD vyšla, když Trump řekl, že bude na začátku dubna pokračovat s novou vlnou poplatků a neudělí žádné výjimky pro 25% cla na ocel a hliník, která vstoupila v platnost minulý týden.

 

Mezitím BMW uvedlo, že očekává, že v roce 2025 počítá se ztrátou 1 miliardu eur z amerických cel a cel EU na její elektrická vozidla vyrobená v Číně.

 

Pokud cla přetrvají, tak očekávejte víc takových varování.

 

Deutsche BYD?

Jak agentuře Reuters sdělil zdroj obeznámený s uvažováním čínské automobilky č. 1 BYD zvažuje pro svůj možný třetí evropský závod ze všech míst Německo. Zdroj říká, že Německo je pro BYD nejlepší volbou, ale tato záležitost je stále předmětem interní debaty kvůli vysokým nákladům na práci a energie, nízké produktivitě a nízké flexibilitě v Německu.

 

BYD zvažuje západní Evropu pro třetí závod, protože chce vybudovat povědomí o značce a přijetí mezi evropskými zákazníky jako místního výrobce. Německo by však bylo poněkud nečekanou volbou po Maďarsku a Turecku, kde strategii BYD nižší napomáhají mzdové náklady.

 

Ale ve hře je ještě jeden faktor. BYD se také musí řídit direktivou z Pekingu, že nebude investovat v zemích, které podporovaly cla EU na elektrická vozidla vyrobená v Číně. To vylučuje země jako jsou Itálie nebo Francie, ale dává šanci Německu.

 

Předsedkyně Tesly žije svůj sen

Akcie Tesly v posledních týdnech prudce poklesly, protože mnoho investorů, kteří si dělali starosti s téměř neustálou přítomností generálního ředitele Elona Muska v Trumpově administrativě, vyvolalo otázky, zda skutečně chce nadále řídit výrobce elektromobilů.

 

Některé také vyděsily zprávy o klesajícím prodeji a vandalismu u prodejců Tesly uprostřed hněvu nad Muskovým spojením s krajně pravicovou politikou. Ale jak zde hlásí agentura Reuters, předsedkyni Tesly Robyn Denholmové se daří dobře.

 

Denholmová, kterou si Musk sám vybral, aby vedla představenstvo Tesly, je nejlépe placeným předsedou v jakékoli veřejné společnosti v USA s celkovou kompenzací 682 milionů dolarů od roku 2014. Počátkem března inkasovala prodejem akcií Tesly v hodnotě 532 milionů dolarů dřív, než se minulý týden zrychlil pokles jejich hodnoty. Její rozsáhlý kompenzační balíček byl některými akcionáři kritizován, protože tvrdí, že tím kompromituje její dohled nad Teslou a miliardáře, který učinil bohatou.

 

Ale Denholmová, která popsala svůj plat u Tesly jako „život měnící“ – což je pozoruhodné podhodnocení – prostřednictvím svého mluvčího uvedla, že program odměňování společnosti Tesla pro ředitele je „100% v souladu se zájmy akcionářů“.

 

Mary Barraová ví, jak mluvit s Trumpem

Mary Barraová se zapsala do historie, když v roce 2014 převzala vedení General Motors a stala se tak první ženou generální ředitelkou v jedné z detroitských automobilek. Jerště pozoruhodnější je, že přežila víc než deset let ve vrcholné funkci v GM – což není nejsnadnější společnost v Americe pro řízení. Mimochodem, Barraová je druhým nejdéle sloužícím generálním ředitelem od doby, kdy Alfred P. Sloan vedl společnost víc než 20 let a skončil v roce 1946.

 

Jednou z věcí, které Barraová přináší do GM, je to, že zná Donalda Trumpa, který během svého prvního funkčního období prošel jízdou na horské dráze, která zahrnovala opětovné vyjednávání o organizaci NAFTA. Proto nepřekvapilo, že se minulý týden setkala s Trumpem, aby uprostřed matoucí presidentovy obchodní války s ním promluvila o investičních plánech GM. GM odmítlo zveřejnit podrobnosti, ale Trump o návštěvě Barraové promluvil následující den: „Chtějí investovat 60 miliard dolarů.“

 

Obratné zacházení s Trumpem naznačuje, že Mary Barraová je připravená ještě nějakou dobu si udržet svou funkci.

 

Thajsko schválilo továrnu na akumulátory za 1 miliardu dolarů

Thajsko schválilo investici ve výši 1 miliardy dolarů do továrny na akumulátory čínské společnosti Sunwoda Electronic EV, což je nejnovější ze série projektů souvisejících s elektromobily v regionálním centru výroby automobilů. Sunwoda se sídlem v Šen-čenu (Shenzhen) vytvoří v Thajsku 1000 pracovních míst při výrobě lithio-iontových článků pro výrobce elektromobilů v závodě, který bude zahrnovat výrobu, výzkum a vývoj produktů.

 

Thajsko je největším centrem pro výrobu a export automobilů v jihovýchodní Asii. Sídlí zde velké automobilky Toyota a Honda. V poslední době však čínští výrobci elektromobilů, jako BYD, Great Wall Motor a další, nalili do země více než 102,7 miliard bahtů (3 miliardy dolarů).

 

Rychlá kola

Tesla v Šanghaji vyrobí levnější verzi svého nejprodávanějšího Modelu Y, protože se snaží znovu získat půdu ztracenou během cenové války v Číně.

Společný podnik Volkswagen a FAW Group uvede od roku 2026 11 nových modelů značek Volkswagen a Jetta zaměřených pro čínský trh.

Nový elektrický crossover YU7 od čínské technologické společnosti Xiaomi bude mít dojezd až 770 km.

Společnost BYD představila novou platformu pro elektromobily, která je bude nabíjet tak rychle, jako je potřeba k natankování auta na fosilní paliva. Také oznámila, že vybuduje nabíjecí síť po celé Číně.

Volkswagen jedná s vývojářem digitálního kokpitu Ecarx o použití technologie této čínské společnosti do vozů, které prodává na rozvinutých trzích včetně Evropy.

Mercedes-Benz bude vyvíjet chytrá auta pro globální trhy vybavená lidarovými senzory Hesai.

 

Foto: